Gå til innhold
Arkivverket

[#30196] Margaretha Hansen Bugge


Gjest Maria Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maria Jørgensen

Hei! Lurer på om noen kan hjelpe meg med opplysninger om henne. Alt av interesse. Hun skal være gift med Peder Pedersen Tønder, ca 1693.Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan det være Egersund, Rogaland - i allefall for Peders del?Peder Pedersen Tonder Birth: About 1656 Of Engesund, , Rogaland, NorwayMarriages:Spouse: Margaretha Hansen BuggeMarriage: 03 OCT 1693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Hei! I Svein-Tore Dahls 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge 1536-1700', finner jeg i Inderøy,tiden 1681-1686, en visepastor Jens Lauritsen Bugge, gift med Margrethe Hansdatter. Jens Lauritsen Bugge var død i 1686. Kan dette være den Margaretha som jeg søker i første innlegg? At hun har tatt etternavn etter sin første mann? Bugge-prestene holdt til i området Hordaland/Sundhordaland.Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Margrethe Hansdatter Bugge f. 16. sep. 1659 i Etne, d. e. 1736 (datter av sogneprest i Etne 1674-80, kap. 1655-80 Hans Hanssen Bugge og Riborg Christensdatter Wittrup) var g. 2) m. gjestgiver i Engesund, Fitjar, tidl. forvalter Utstein kloster Peder Pedersøn Tønder (f. ca. 1655 - d. ca. 1700 i Engesund). Hun var g. 1) m. forrige gjestgiver Laurids Madsen Heiberg og ble g. 3) m. tollbetjent i Folgerø, Christen Jørgensen Arild.Skulle selv gjerne visst noe mer om Peder Pedersøn Tønder, om noen kjenner noe til hans bakgrunn forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har notert at 3. ektemann het Christen Jørgen Arild (altså ikke Jørgensen). Hvem kan være hans foreldre ? (Det fantes en Christen Arild som hadde sønnesønnen Jørgen Thomassen Arild, f. i Skjervøy, Troms, i 1694. Faren Thomas f. 1661 i Valan (hvor er det ?) var lensmann i Skjervøy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Hei igjen! Tusen takk for opplysningene, det var det jeg hadde håpet på, at Margrethe var født Bugge. Christian Arentz:Kan du fortelle hvor du fant dette? Jeg vil også gjerne vite mer om Peder Pedersen Tønder, men det ser ut som om disse Pedersen Tønderne er vanskelige å finne opphavet til.... Andreas Pedersen Tønder f.? d.1743, Fredrik Pedersen Tønder f.1668,d.1716.Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Vet ikke nøyaktig hvor, men hennes faddere var Annanias Bugge (farbror), Zacharias Noreim (sønn av farfarens søster?), Elisabeth Galtung (farmorens brors hustru), Anne Christensdatter og Helga Birkenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg fant også litt om Fredrik f. 1668 i Stavanger, d. før 16. april 1716?, som bodde på Nerstrand, fogd i Ryfylke 1689-1717,: Ant. sønn av Peder Tønder, som var utdannet teolog og hadde bodd noen år i Frankrike før han ble amtmann i Nordland og fikk lov til å slå seg ned på Dønnes, den første eier på flere hundre år som hadde bodd der fast (d. 1694).Men hvem var Andreas, død 1743?Hva tror du selv om slektskapsmulighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Andreas Pedersen Tønder (ca.1665-1743) var (ble?) 7 Mar 1699 toller i Sunnhordland, senere på Stord (bodde på Langeland i 1701), og Fogd i Senja/Troms fra 1709. Døde i Bergen. Han var g.m. Elisabeth Hedvig Peters (død 1744) fra Eldøen, Stord.Andreas, Fredrik og Peder Pedersønner Tønder kan forsåvidt godt være brødre, men kronologisk synes jeg det passer dårlig at de er sønner av amtmann i Nordland, Peder Christophersen Tønder (1641-1694) og Folchen Fremmersdatter.Jeg tror forresten at f.året for Fredrik Pedersen Tønder må være 1658 (jeg tviler på at han ble fogd (i Ryfylke) som 21-åring !).(og hva med denne Christen Jørg. Arild, var han en Jørgensen ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Vet du noe om hvem denne Anne Christensdatter var? Fredrik Pedersen Tønder var gift med Agnete Søfrensdatter Godtzen. Fredrik kan nok ikke være sønn av Peder Christophersen Tønder på Dønnes, da denne døde barnløs. Andreas Pedersen Tønder var fogd for Senja og Troms fogderi fra 1709-1743, bodde i 1701 på gården Langeland i Stord. Gift med Hedvig Elisabeth Peters. Jeg har jo min lille teori om slektsforholdene, og er nok temmelig overbevist om at alle disse har en tilknyttning til stammfar for Tønder i Norge, Christopher Nielsen Tønder. Han hadde jo 19 barn på 2 ekteskap, så det ble jo en del etterkommere. Nå prøver jeg å se på muligheten for at Peder, Fredrik og Andreas kan være søsken.Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Ja, det stemmer nok, Fredrik Pedersen Tønder var ifølge manntallet for 1701 Stavanger amt, 43 år, så da er han født 1658. I samme manntall er det også oppført på Sand Fogdegaard: Frans Christian Brunsteen,stiftsøn. Denne har jeg funnet ut er sønn av Fredriks kone Agnete Søfrensdatter Godtzens første ekteskap med Søfren Frantzen Hegelund(Brunsteen). Det står også oppført en sønn, Søren Tønder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg går ut fra at Anne Christensdatter er den samme som Anne Christensdatter Wittrup, søster av Riborg. Søstrene var gift med halvbrødrene Hans Hansen Bugge (over) og Elias Hansen Bugge (gårdbruker og proprietær i Gloppen, Eid i Nordfjord). Hun var forøvrig fadder i Gloppen (for andre barn) så sent som 16. juli 1698.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.