Gå til innhold
Arkivverket

[#30201] Hjelp til tyding av faddernavn kirkebok Sylling, Lier, Bu


Gjest Ragnhild B. Øgaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild B. Øgaard

Hei! Kan noen hjelpe meg å tyde navn på fadderne til Martin Johansen,f. 1883, Lier? Lenke Han er nr. 9. Det jeg selv har greid å tyde (tror jeg) er: moderen, Olava Jakobsdtr. Sylling, Olava Nilsdtr. Sk...odde, Jens....., Jon(?)Sjaastad.Mvh Ragnhild :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Noe sånt som: Moderen, Olava Jakobsdtr Sylling, Olava Nilsdtr, Skrædder Jens Andersen Sjaastad, Morten Jørgensen.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Skriften ser ikke så vrien ut. Problemet er at den er så svak at enkelte bokstaver nesten blir borte. Gårdsnavnet til Olava Nilsdatter, hvis det er et gårdsnavn, kan jeg ikke hjelpe deg med (jeg synes det står Skrædder, men det gir vel ingen mening?). De resterende navnene tror jeg skal være: Jens Eriksen Sjaastad og Martin Jørgensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Magne Grasto og jeg skrev visst våre innlegg samtidig. Etter å ha stirret en gang til på teksten så jeg kommaet før 'Skrædder', så det er selvsagt yrkesbetegnelsen til Jens. Når det gjelder hans patronymikon, er det mulig at Grasto har rett, selv om jeg fremdeles ikke synes førstebokstaven ser ut som en A. Det som i så fall skal være en d'en i Andersen ser ut til å ha en ekstra 'sleng' nederst til høyre, noe som gjorde at jeg tolket det som en k. Når kopien er så svak, så forsvinner prikkene over i'en - men jeg tror nok fornavnet på den siste fadderen skal være Martin. Andre bokstaven likner mer på en a enn på en o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Ragnild..Faddere: Moderen, Olava Jacobsdtr Sylling, Olava Nilsdtr, Skrædder Jens Andersen Sjaastad og Martin Jørgensen. mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild B. Øgaard

Her strøymer det på med velvillige innspill. Det stemmer at det må være skrædder Jens Andersen Sjaastad. Ser utfra FT 1865 at dette er barnets farfar, og yrket hans var nettopp skredder! Hjertelig takk for god hjelp!Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg er nå enig i at siste fadder må være Martin Jørgensen. Jeg kan ikke få nest siste fadder til å bli annet enn Jens Andersen. Sammenlign A`en i Andersen med A`en i innførselen ovenfor. Slengen bak d`en tolker jeg som en 'e'.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.