Gå til innhold
Arkivverket

[#30204] Hjelp til oppslag i bygdebok for Surnadal


Gjest Gerd Åby Bjerkestrand
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Er det noen som har bygdeboka for Surnadal og kan gjøre et oppslag på gården Gjælen for meg?Jeg er ute etter alle opplysningene som står om familien: Andreas Jonson Melby f. 1842 i Kristiansund og hustru Anna Kristensdatter f. 1856 på Frei. Barna: Jacob f. 1884, Karen f. 1886, Oluf f. 1891, Anton f. 1893 og Ane f. 1898. Alle barna er født i Surnadal. Familien bodde på Gjælen i 1900. Andreas var forpakter der og i tillegg var han skredder. Skulle også gjerne visst hvor gården ligger i bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Følgende står å lese i Hans Hyldbakks 'Heimar i Surnadal' bind II s. 459f:'MELBYGEILEN Denne plassen høyrde Jostua [på Bøvra] til, og husa stod oppmed lia eit stykke vestafor Heggsetelva. Folk som minnest husa kan fortelje at det var eit underleg byggverk. Husa var bygde av jord, stein og tømmer om einannan, og både fjøset og stua, som var ihopbygde, hadde eit utval av svaler og løyndegangar, så ein mesta kunne tulle bort i dei.Truleg var dette ein byggjemåte som eigarmannen hadde teke med seg frå Gausdal, der han kom ifrå.Jon Torgerson Melby kom til bygda i 1848 for å drive handverket sitt som murar. Og Melby var ikkje berre murmeister, men han kunne og den kunsten å brenne teglstein, og dette kom vel med i åra frametter, da teglsteinbrenninga oppi Heggsetråa tok nokså store dimensjonar. Melby vart leiar av drifta, og truleg var han og første muraren her i bygda som hadde noko lag med å mure av teglstein.Jon Torgerson var f. 1805 i Gausdal og var først gift med ei kvinne som vart sinnsjuk og døde på sinnsjukeasylet. Med henne hadde han hatt borna Johan, som reiste til Amerika, dotra Anna og sonen Ludvig, som vart prest i Amerika.Da Jon Torgerson kom hit til bygda var han oppatgift med ei Kristi Amundsdotter, f. ca. 1812. Med henne hadde han desse borna:1. Ingeborg f. 1838, død ugift.2. Andreas Teodor f. 1842, skreddar, g.m. Marit Fahle frå Sunndalen, oppattgift 1892 med Anna Kristensd. Flatsetøy, f. 1856. Andreas Melby hadde i alt åtte born: Jakob, gift og busett på Verdalsøra, Kristine, død ung, Ane, død ung, Oluf Martin f. 1891, g.m. Anna Astad i Kristiansund, Karen, g.m. Peder Larsson Glærum, Nestuvika, Anton Olai f. 1893, g.m. Gurå Bjerkestrand, Kristine, g.m. Larsen i Kristiansund, Anna, g.m. Veiset og hadde borna Kristine og Marie Veiset.I 1875 var buskapen i Melbygeilen 1 ku og 4 sauer. Utsæden var 1 skjeppe bygg, 1 t. havre og 2 t. poteter.Jon Melby låg til sengs i fleire år og døde som enkemann i 1887. I 1918 brann husa opp, og sia vart det aude på tuftene etter murmeisteren.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Tusen takk! Dette kastet jo noe lys over familien. Jeg er overrasket over at Anna og Andreas først giftet seg i 1892. Barna kommer jo tett, og i Freiboka står alle de første barna oppgitt som hennes. Jakob, som er født i 1884, trodde jeg var oppkalt etter Annas avdøde ektemann. Noe som var vanlig å gjøre ved gjengifte. De kan jo ha fått barn sammen selv om de ikke var gifte, men åtte år fra det første barnet til de giftet seg var vel lenge. Skulle gjerne visst hvem som var Annas barn. Kanskje ættesoga gir svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Gerd Åby!Her er eit lite innlegg om Melbyfolket. Etter at husa i Geilen brann, fekk Andreas og Anna plass på Surnadal Gamleheim, Åsen, no bygdemuseum. Der var far min gardsstyrar nokre år. Han stod på god fot med Anna, og fekk kjøpe stueklokka frå Geilen av henne før ho døde. Klokka var av dei tinga dei hadde berga ut ved brannen. Ho heng på veggen hos bror min i Surnadal no. Elles trur eg at Anna hadde skyldfolk på Veiset på Averøya, etter som ei av noboane våre fortalte for mange år sia. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Veldig artig å vite! Tusen takk for at du delte denne historien med oss.Angående Weiset på Averøya: Anna Kristensdatter g. 1879 m. Jakob Ingebrigtsen Dahl på Frei. De fikk datteren Elisabeth Marie Jakobsdatter f. 1879. Jakob omkom under fiske på Grip utenfor Kristiansund allerede 6. mars 1880. Datteren Elisabeth Marie vokste opp hos slektninger (tante?) på Averøya, og hun giftet seg med Jakob Olaf Martiniusen fra Weiset på Averøya. Siden moren, Anna, giftet seg og fikk ny familie i Surnadal er det usikkert hvor mye kontakt de hadde. Men som nevnt i innlegg nr. 2 så giftet jo en av halvsøskena til Elisabeth Marie seg på Weiset. Så det tyder på at kontakten ble opprettholdt. Selv kom Anna fra Tingvoll, og det samme gjorde Jakob Ingebrigtsen Dahl. Anna hadde bare tre halvsøsken, så det var nok en av søstrene til Jakob som Elisabeth Marie vokste opp hos. I Freiboka står det at søsteren hans; Maret, giftet seg med en fra Kvernes. Det må være slik kontakten med Averøya oppstod. Min svigermor er forøvrig født og oppvokst på Weiset.Anna er oldemor til min svigermor, og hun har ikke visst noe om henne siden hun reiste fra bestemoren hennes. Derfor har det vært ekstra morsomt å finne opplysninger om henne og hennes etterslekt.Skulle gjerne fått litt mer sikkerhet i hvilke av barna i søskenflokken som er Anna sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Tilbake til innlegg nr. 2. John Thorgersen hadde også barna Ane f. ca. 1853 i Surnadalen og Karen f. ca 1858 i Surnadalen. Enten var han gift 3 ganger eller så hadde han disse også med Kristi Amundsdatter.Han er forøvrig enkemann i 1865 og bor da på gården Gjelen (som hans sønn Andreas etterhvert overtok). Sønnen Andreas, som er f. 1842, er født i Kristiansund. Så familien må ha vært innom der etter at de flyttet fra Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Ennå litt til om Melby.Marit Ingebrigtsdotter Dahl, f. 1852, tante til Elisabeth, vart gift med Knut Andersson i Yttergarden på Gullset ved Kvernes, og hos dem voks Elisabeth (f. 12. oktober 1878) opp og vart konfirmert der i 1893, og sia gift 1900 m. Jakob Martinusson Veiset (Averøy Bygdebok, b.1, s.535)Dei hadde 11 born. Ei av dei, Margit Konstanse, var g.m. Oskar Lyngstad, og bodde i nabolaget vårt. To søstre Larsen, ? Anna og Henny, hugsar eg var hos bestemora si på Åsen om somrane.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Ja, da var det slik som jeg mente, at Elisabeth Marie vokste opp hos tanten Marit på farsiden. Svigermor har sagt det, men jeg husket ikke helt sikkert. Veldig artig at du kjenner til en av søstrene til Olaf Weiset (som er min svigermors far). Jeg har godt med opplysninger om søskenflokken på 11 og alle etterkommerne etter dem. Klarer ikke å plassere Anna og Henny, og hvem var bestemoren på Åsen? Jeg er nemlig ikke kjent i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Hei! Anna på Åsen var kona til Andreas, og de to jentene var vel datter til ho som var gift Larsen i Kristiansund ?Folketellinga 1900 nemner under Gjælen på Bøvra desse borna: Karen, f. 1886, Oluf, f. 1891, Anton, f. 1893, Ane, f. 1898 og Jakob, f. 1884, som har flytta til Glærumsvika før jul.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

I tillegg har du vel Krestine A Melby Lenke som er tjenestepike på østre Øye i FT1900. Det ser jo ut som om dette også er ei datter av Andreas Melby. Er det henne som gifter seg med Larsen i Kristiansund? Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Ja, det må være det. Det jeg lurer på er hvilke av barna som er Anna sine. Jeg trodde alle var det, men siden det nevnes i innlegg nr. 2 at Anna og Andreas giftet seg først i 1992 så har jeg blitt litt forvirret. Det er kun Anna sine barn som er våre slektninger. Skulle gjerne visst når Andreas sin første kone døde.Melby er vel ikke et navn andre i Kristiansund hadde, så sannsynligheten for at de som heter Melby i dag nedstammer fra Andreas er vel stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Takk Endre for oppklarende svar. Nå falt brikkene på plass. Du husker ikke hvor Gjælen lå i sin tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Det var folketellingen av 1900 jeg viste til i mine innledende opplysninger om familien. Ellers takk for innsatsen.Du klarer ikke å erindre ca når Anna døde? Husker du henne slik at du kan fortelle hvordan hun så ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

I 'Heimar i Surnadal' bind II, side 421, er det teikna eit kart over Bøvra-garden, der Gjælin er merka med nr.9 lengst austmed Heggset-bytet. Som nemnt brann husa (som var samanbygde) opp i 1918, og eg er ikkje så kjent nett der, og har aldri vore på plassen. Men folk i området der veit nok sikkert om stadenMed helsing Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Stemmer det Endre! Jeg er litt kjent på plassen, i alle fall i den forstand at den er lett å finne 'omtrentelig'. Elva kommer ned lia akkurat i Melbygeilen, og danner sikkert grensa mellom Bøvra og Heggset. Elva renn under ei klopp på vegen utover mot Bøvrasgardane. Det var en provisorisk skytebane der for 20 år sia, og jeg var mye der. Kan ikke huske på å ha sett tufter der, og da var det i allefall bare dyrka jord der husa sto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.