Gå til innhold
Arkivverket

[#30216] Markus og Markvard på tidlig 1600-tall og Kopstad i Sande (Vestfold)


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Er det noen som kjenner til mannspersoner tidlig på 1600-tallet, eller sent på 1500-tallet ved navn Markus eller Markvard?Bakgrunn for spørsmålet er en tingsak fra Lier i 1656, hvor Hans Markvardsson på Kopstad i Sande saksøker brødrene til hans ektefelle Taran Gjurdsdotters tidligere mann Anders Tordsson. Disse brødrene var Elling på Sjåstad, Jon på Meren og Nils Nordal i Lier, ergo må Anders være en hittil ukjent sønn av Tor(d) Sjåstad i Lier. Hvilket forsåvidt bekreftes av det i 1655 og 1656 omtvistede jordegods.Taran hadde trolig flere ektemenn, da Hans opptrden hittil begrenser seg til denne tingsaken og siden det kun er Taran Kopstad som er nevnt i skattelistene i årene 1656 og 1660.I 1661 er hun trolig gift på ny med Anders Markusson, som i prestens manntall 1664 er opplyst å være 50 år.Dermed er jeg interessert i opphavet til både Hans Markvardsson og Anders Markusson. Jeg har foretatt noen felles søk (trunkert) på 'Mar-' i 1660-årenes manntall for Bragernes og Tønsberg her på DA (både på mulig fornavn og etternavn), men hittil har jeg ikke funnet noen gode spor. Markussønner har jeg funnet noen av, men bruk av Markvard/Markvardsson har jeg hittil ikke funnet.Er det noen som kjenner til personer ved navn Markvard eller Markus i rimelig nærhet til Sande i Vestfold i første halvdel av 1600-tallet?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg kan legge til at jeg er også interessert i kilder og/eller litteratur om Hans Markvardsson før 1655 og Anders Markusson før 1661.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har i alle fall Markus-navnet på en eller annen gård i Arnadal skipreide på 1620-tallet, men i øyeblikket husker jeg ikke verken gårdsnavn, eller hvorvidt Markus der ble brukt som fornavn eller patronym. Jeg må komme tilbake til dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Takk for tipset om Markus Stavnum. Jeg har funnet en Markus Bjørnsen på Tranby i Lier, men han er født ca. 1652 og kom i følge bygdeboka fra Halland. Dermed er han for ung.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Og så er det Gudmund Markusson, som 1642/43 bygslet halve Vestrum i Hedrum (patronymet ukjent for Hedrum bygdebok). Han døde eller forsvant før 1660-åras manntall ble tatt opp, så alderen er uviss. Han kan vel være født omkring 1610, hvis jeg skal gjette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Fauske

Ein Hans Markvardson er nemnt som fut for Giskegodset i 1582. Det er muleg at han berre var fut for Gørvel Fadersdatter sitt gods på Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.