Gå til innhold
Arkivverket

[#30218] Jonette Marie Johansdatter var født på Skauvold i Gildeskål??


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jonette Marie Johansdatter var født på Skauvold i Gildeskål i 1836 som datter av Johan J. Larsen og Sophie Brandsægg. Hun skal ha blitt gift med Eliseus Olaus Hansen i 1859, men jeg har ikke klart å finne han hverken i FT eller andre steder. Jonette var datter til min tipp-oldefars 1. ekteskap med Sophie Høier Brandsægg og Hun skal være datter til Nils Brandsægg. Hvor kom hun fra og hvem var hennes mor?Er der noen som kan tenke seg å hjelpe meg med å finne henne?Jeg takker så mye på forhånd for all mulig hjelp!Med hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Lars Ove for dette! Merkelig at jeg ikke kunne finne henne, men har nok brukt Jonette i stedet for å forkorte fornavnet.Nå gjenstår det å finne ut litt mer om hvor hennes mor og far kom fra.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg finner Jonetta Johansdatter i Aure kommune i FT 1900 på gården Ormset. Da er hun enke, men Datteren Karen finner jeg ikke. Kan det være noen forbindelse med de andre som bor på stedet?Er det noen som har tilgang til kirkebøkene som vil være så snill og hjelpe meg med å slå opp?Takker hjertelig på forhånd!Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei BirgerJa det kan jo være Karen, men fødselsåret stemmer jo ikke. I flg tellingen 1865 var hun 6 år.Men kanskje jeg fant Jonettes far her ?LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Lars Ove for at du hjelper meg!Ja, det er min tippoldefar og barna fra hans 2. ekteskap. Min olldefar er Leonard Johansen. Disse barna har jeg rimelig opplysning om, bortsett fra Peder Johan som vistnok dro til USA.Det er barna fra min tippoldefars 1. ekteskap som jeg prøver å finne. Altså Sophie Høier Brandsæg, f. ca 1810. Der var jo en Nicoline Brandseg som ble gift på Fleina i Gildeskål og som muligens kan være hennes søster. Nicoline gift Pedersen var født i 1807. Hadde jeg funnet hvor hun kom fra så kanskje kunne jeg ha sporet de andre lettere.Igjen, hjertelig takk for hjelpen!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Når det gjeld Nicoline Margrete, står det i folketellinga 1865 at ho er født i Nærøy prestegjeld og er 59 år gamal. Det handlar vel om Nærøy i Nord-Trøndelag. I 1801 er det ein Peder Brandtzeg på Skei i Vikna som 'Har været udligger borger, lever nu af gaarden og holder en jagt i brug'. Han har m.a. ein son, Nils Brandtzeg, 25 år og ugift. Det kan jo hende det er noko å finna ved å studere desse personane nærmare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Når det gjeld Sofie Høyer, så gifta ho seg med Johan Jakob Larsen den 22. juni 1838. Det er så seint at det då skulle stå namnet på faren i kyrkjeboka. Det er vel der det står at han var Nils Brandtzeg/Brandsægg. Då kan det hende vi på nytt er tilbake til Nærøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha Olav Helge Angell for det du fant! Det er nok denne Nils Brandtzeg, 25 som må være far til Sofie Høyer.Jeg skal få undersøkt om der står noe om det i kirkeboka for giftermålet hennes.Med vennlig hilsenBiirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå har jeg sjekket giftermålet til Sofie Høyer. Hennes far er oppgitt som Niels Christian Brandtzeg og Sofie er født i Nærøy. Så da gjenstår å finne ut hva kirkebøkene fra Nærøy sier.Er der noen som har tilgang til disse?På forhånd takker jeg for all mulig hjelp!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har nå funnet at Sofie Brandtzeg hadde to søstre: Antonette, død i 1878 i Gildeskål og Nicoline Marie, død i 1881 i Gildeskål. Nicoline Marie Nilsdatter var gift med Edvard Pedersern. Han drev butikk på Indyr. Sofie døde i 1855 iGildeskål.Er der noen som vet noe mer om denne/disse familien?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Følgende info er hentet 'Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål', innførsler hvor navnet Brandsægg (og varianter) forekommer:----------Jacob Benjamin Larsen, grådbruger, Våg, f. 22/3-1823, g. 14/7 1838 m. Antonette Christine Brandsægg, f. 1812.Datter: Margrethe Elise Jacobsdatter 'Våg Hustad', f. 3/9-1848, g.m. Lars Andr. Pedersen 'Våg Hustad'.Sønn: Christian Ludvig Jacobsen, Våg, f. 3/10-1850, gift.Sønn: Adolf Wilhelm Jacobsen, Våg, f. 23/5-1854.Far: Lars Fredriksen, Skålsvik.Svigerfar: Skipper ... Brandsægg, Nærøy.----------Edvard Pedersen, handelsmann, Inndyr, f. Overhalla 1807, d. 1879. G. 28/12-1833 m. Nicoline Margrethe Brandzeg, f. 1805.Datter: Elise Christianna Pedersen, Inndyr, f. 11/5-1835, g.m. Abel Ellingsen, Inndyr.Datter: Petrine Christence Pedersen, Kragø, f. 1/12-1837, g.m. Chr. Fr. Berg, Kragø.Sønn: Eilert Magnus Pedersen, f. 2/4-1839.Sønn: Erik Nicolai Edvard Pedersen, Inndyr/Skauvold, f. 1840, gift.Datter: Sofie Wilhelmine Pedersen, Lekanger, f. 16/4-1843, g.m. Ole Wang, Lekanger.Svigerfar: ... Brandzeg, Nærøy.----------Erich Breen, lensmann, Inndyr, g. 15/5-1831 m. Nicoline Margrethe Brandseg, f. 1805. Ingen barn registrert i Gildeskål.----------Johan Jacob Larsen, husmann, Skauvold, gift to ganger, seks barn i hvert ekteskap, flyttet til Inndyr ca. 1864.Første kone: Sophie Høier Brandsægg, f. 1810, g. 22/6-1838.Andre kone: Johanne Henrikke Olsdatter, f. 29/5-1835, g. 30/3-1860.Datter: Jonette Marie Johansdatter, Skauvold, f. 3/10-1836Sønn: Waldemar Christian Johansen, Sør-Arnøy, f. 29/3-1839.Datter: Henriette Christine Johansdatter, Skauvold, f. 27/8-1841.Datter: Antonette Pauline Johansdatter, Skauvold, f. 25/2-1847.Datter: Fredrikke Alette Johansdatter, Skauvold, f. 8/8-1848.Sønn: Nicolai Bernhard Johansen, Skauvold, f. 23/8-1851.Datter: Anna Maria Johansdatter, Skauvold, f. 26/6-1857.Sønn: Leonhard Christian Johansen, Skauvold, f. 29/5-1860.Sønn: Ole Anton Marselius Johansen, Skauvold, f. 17/7-1865.Sønn: Salomon Høier Johansen, Skauvold, f. 24/6-1868.Datter: Caroline Marie Johansdatter, Skauvold, f. 21/3-1872.Sønn: Peder Johan Johansen, Skauvold, f. 17/3-1875.Far: Lars Henriksen, Oppsal.Svigerfar: Nils Brandsægg.Svigerfar: Ole Pedersen, Inndyr.----------Jacob Lind, Inndyr, g.m. Oline Brandsegg, Inndyr.Datter: Ovidia Maria Jacobsdatter Lind, f. 20/3-1837.Datter: Eline Jacobsdatter Lind, f. 20/3-1837.----------Videre har vi: Elisæus Olaus Hansen, gårdbruker, Kleven, g. 28/10-1859 m. Jonette Marie Johansdatter, f. 3/10-1836. Ingen barn registrert i Gildeskål.Far: Hans Petter Olsen, Levanger.Svigerfar: Johan Larsen, Skauvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

WoW! Jeg er mildt sagt stum av beundring. Hjertelig, hjertelig takk skal du ha Frank Johansen for dette! Nå har jeg litt å arbeide med. Dette forumet er bare helt utrolig med alle de gode hjelperne.Nå smiler jeg virkelig stor :)Med vennligste hilsen Birger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Alt dette er svært enkelt å få tak i: Støver sine nedteikningar og skifta i Salten får du kjøpt på cd-rom frå DIS Salten. Særleg Støver er inga primærkjelde og må sjekkast mot info frå slike kjelder. Elles er det ikkje verre enn at ein god del av dette let seg utleie av opplysningane i dei folketellingane som finst på nettet. Ver så god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Dis Salten selger denne CD-ROMen, så det er bare å ta kontakt med dem. Støver angir, som Angell sier, ingen primærkilder, men 'har benyttet kirkebøker og skifter', og alle de nevnte opplysningene bør selvfølgelig dobbeltsjekkes med primærkildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen. Jeg har både skifter i Salten og Støvers opptegnelser på CD, men fordi at jeg opplevde at Window kolapset så har jeg kastet alt det ut fra maskinen. Jeg bruker nemlig Macintosh og brukte virtuell PC på maskinen. Men CD-ene har jeg fremdeles.Jeg er selvfølgelig enig i at Støvers opptegnelser ikke gir noen primærkilde, derfor har jeg sjekket med Kirkebøkene i den grad det har latt seg gjøre.Derfor er jeg veldig takknemlig for all den hjelp jeg har fått her!Til Frank Johansen: Et spørsmål angående Jacob Lind, gift med Oline Brandsegg: Er Oline søster Nicoline Margrethe Brandsegg?Med vennlig hilsen og enda en gan hjertelig taa for hjelpen!Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ang. Oline Brandsegg, så vet jeg absolutt ingenting om henne bortsett fra det jeg fant på Støvers CD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Frank Johansen. Takk for svar! Jeg beklager mye 'slurv' i mitt siste innlegg. Det går av og til litt 'fort i svingene'.Et nytt spørsmål: Hvor kommer Jacob Lind inn i denne familien?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.