Gå til innhold
Arkivverket

[#30224] Hjelp til å finne Borghild Olsen's dåp f. 26.oktober 1877 i Kristiania..


Gjest Bente Aaris
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Aaris

Hun er min manns mormor og volder mig problemer, hun vil ikke finnes, har set etter i alle Kristianias kirke- og adressebøker, og nu begynner det å haste p.gr.av en rund fødselsdag.Det jeg vet er at hun var gift med Mursvend senere Murmester Lyder Robert Larsen fra Bergen ca. 1903/1904 vielsen har jeg heller ikke kunnet finne. Da den eldste sønn Bjarne ble f. i Kristiania 14.mai 1904 på Fødselsstiftelsen kl. 9 05. var hun hans hustru.Fam. flyttet til Bergen August 1907, og de får flere barn bl.a. min salige svigermor i 1914, på hennes fødselsattest opplyses det, at moderen var datter av en Marie Olsen.I FT:1912 Bergen fremkommer hennes fødselsdataer og sted, som nevnt i tittelen.Hun dør allerede 22.febr.1916 i Bergen av hjerneslag.Min svigermor kom da i pleje 2 år gml. hos hennes søster Gunbjør Olsen (gift med kunstmaleren Henrik Lund).Nå har jeg funnet dåpen til Gunbjør (slik ville hun det skulle skrives)på FS:Gunbjorg Sex: F ------------------------------------------------- Event(s): Birth: 21 Sep 1880 Place: Christening: 26 Sep 1880 Place: Sigdal, Buskerud, NorwayParents: Father: Kristian OLSEN Mother: Jeanette Maria RUSTAD ------------------------------------------------- Source Information: Batch Number: C428387 Source Dates: 1879 - 1893 Film or Fiche Number: 278217 Collection Details: Krodsherad; Den Norske KirkeI noen kunstneroppslagsverk fremkommer Gunbjørs fødested som Gulsvik i Hallingdal,(har ikke selv fått set i Krødsherads kirkebog hva der står), og at faderen Chr. Olsen var maskinmester, moderens etternavn har stått som Reistad i steden for Rustad.Hørte Gulsvik til Krødsherads prestegjeld og det skal vel da være Flå kirke? Blir ikke klok på det. (Får ikke linket til gejstlig inndeling 1922 til å virke).Men hvem var foreldrene til Borghild, var det de samme,og hvor var hun døpt?Gunbjør har skrevet bak på et fotografi 'Borghild min kjære søster' og vi tror at hun godt kan se ud til å være den friserdame som er her i 1900-tellingen:LenkeMen det hjelper oss jo ikke når vi ikke vet.Ingen vet(visste)noe alle er borte, og da Borghild jo gikk bort så tidlig og Lyder giftet sig igjen, har hun aldri blitt nevnt, da det ble søsteren Gunbjør som ble 'Bestemamma'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg antar du har sett i kirkebøkene og ikke via FS (i så fall mangler flere menigheter). Vestre eller Østre Aker er det heller ikke. Men det er datoen jeg stusser ved, 28. oktober er vanlig dåpsdag i de kirker jeg har sett på i 1877.Konfirmasjonen hennes burde være svært interessant. Er den lett etter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Geir,Takker for din deltakelse, jeg har ikke funnet henne på FS, men set i kirkebøkene i timesvis på Byarkivet i Oslo, og før det på RA før de lukket, men jeg kan jo ha oversett.Vdr. datoen vet jeg bare dette:*************************************** Yngve Nedrebø, SAB / DA, 18.11.2002 18:16 (2)Folketellingen 1912 Hans Haugesgate 12, 3. etasje: Lyder Robert Larsen 1874 3008 Bergen Murersvend g; Borghild Larsen, født 1877 2610 Kristiania g, flyttet til Bergen 1907 August; Bjarne Larsen, født 1904 1405 Kristiania; Rolf Henrik Larsen, født 1908 2602 Bergen; Just Thorbjørn Larsen, født 1910 1303 ValenFamilien er flyttet til Bergen i august 1907, og synes å ha hatt et barn med seg. *************************************Vdr. hennes konf. har jeg lett litt, men nok ikke så veldigt, da jeg ikke riktig vet hvor, den bør jo være ca.1892 +/-.I FT:1900 er Murersvenden ugift og i Sandefjord på oppdrag, søsteren Gunbjørg er g. med sin Kunstmaler Henrik Lund, de bor på Kirkeveien i Oslo, her står det at hun er f. i Aal Hallingdal.Jeg lurer på hvilken kirkebok jeg skal se i for å se Gunbjørgs dåp i Krødsherad, må vel se i dem alle, hvorfor er hun mon døpt i Sigdal 5 dage etter sin fødsel (hvis FS er riktig)og f. i Gulsvik i Aal i Hallingdal, det må vel være Flå?LenkeDe er vriene selv om det ikke er så langt tilbake i tid.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ved Bjarnes dåp i 1904 er foreldrenes adresse gården Skjønneberg i Aurskog. (Lyder Robert Larsen finnes ikke i Kristiania Adressebog 1905). Selv har jeg ikke så nye kirkebøker for Aurskog, men vielsen (med opplysninger om hennes dåp og i det minste hennes fares navn) KAN ha funnet sted der.Eventuelle adresser for Lyder og Borghild i Kristiania rett før flyttingen til Bergen kan det muligens være mest hensiktsmessig å søke i skatteprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

PS. Rustad ser ut til å være en nabogård (eller nær ved) til Skjønneberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Geir,Tusen mange takk for opplysningerne, det har vi aldri hørt om, hvor fannt du Bjarnes dåp?Jeg har bare det fra Fødselsstiftelsen.De hjalp mig ellers på Byarkivet med Adresse- bøker, muligheter o.s.v., men det kan da være at Skatteprotokoller ble overset, takk for tipset.Hvis de bodde i Aurskog, vil det vel heller ikke finnes noe på Byarkivet i Oslo.Vdr. RUSTAD er det usikkert, om det ikke skal være REISTAD, som det står i oppslagsverk ved Henrik Louis Lund, jeg må se i Sigdal Kirkebok eller hvem kirkebok det nå er først, for å finne ut hva er riktigt.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Opplysningene vedr. Bjarnes dåp er fra menighetens ministerialbøker. Muligens har du sett på dåpsbøkene ?Rustad var ren spekulasjon fra min side, så tilfeldigvis gården på siden ved siden av Skjønneberg i bygdeboken for Aurskog og Blaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Tror det var Fødselsprotokollen/register de kom med, klokkeslettet for fødselen sto der.Var det noen faddere med og ble han døpt samme dag han var f. 14.mai?Vdr.Rustad kan det jo godt være du har spek. ret, men det står vel ikke nevnt en Jeanette Maria Rustad i den Bygdebok?Skjønneberg Gård ligger/lå den i Aurskog Sogn? Har funnet en hos Rygh i Fet Sogn og en Skjønneberg Nordre i Hemnes Sogn i Høland. I FT:1900 er det en i Urskog Herred.Takker så meget for hjelpen.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da var det nok fødselsprotokollen ja. Rikshospitalet Mini F 0012 f.308 no.172: Bjarne, født 14.05.1904, døpt 25.05.1904. Foreldre: Murer Lyder Robert Alfred Larsen, H: Borghild Olsen. Foreldrenes bopæl: Skjønneberg, Urskog. Født han 1874, hun 1877. Faddere: K: Kristine Andresen og P: Ragnhild Olsen (neppe forbindelse). b.g. (vielsesdato) 12.11.1903. (Den siste ble borte i oppdagelsen av Skjønneberg i Aurskog sist).Bygdeboken omhandlet Aurskog, men inneholdt kun opplysningene fra folketellingene på nevnte gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Geir,Mange takk for opplysningerne. Det var fint, da er jeg jo kommet ett skritt nærmere, nå med vielsesdato og en bopæl.Håper nå bare at vielsen kan finnes i Aurskog, må vel se å komme en tur på Deichmanske HB for å se etter den og dåpen i Sigdal. Det kan jo også være en mulighet at de er borgerlig viet.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Nei desverre de var ikke viet i Aurskog ;o( Kan forkortelsen b.g.(vielsesdato)mon bety borgerligt gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Absolutt. Her hadde jeg (heller) ikke hodet med meg. Ikke rart du ikke fant dem i Aurksog. Merkelig at ingen bjelle ringte da du antydet nettopp denne muligheten tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.