Gå til innhold
Arkivverket

[#30225] Husmenn og deres slekt under gården Restad i Gausdal(østre)


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Min tippoldefar, John olsen, f.2.okt.1828 og døpt 2.nov. som uekte barn. Ved folketellingen i 1875 for Lillehammer var navnet Restadeier med i navnefelt. Mor: Johane Johnsdtr. Restadstuen?, f.9.aug.1812 Far: Ole Monsen Aamodt. Mors far: John olsen Restad Mors mor: Ingeborg Jensdatter Er det noen som kjenner til slekten og bostedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er dette dine folk?JON OLSEN Birth: 02 OCT 1828 Christening: 02 NOV 1828 Ostre Gausdal, Oppland, Norway Parents: Father: OLE MONSEN Family Mother: JOHANE JONSDR--------------------------------------------------Dette er vel Johanne Jonsdatter:JOHANNE JOHANSEN Event(s):Birth: 04 AUG 1812 Christening: 09 AUG 1812 Ostre Gausdal, Oppland, NorwayFather: JOHN OLSENMother: INGEBOR JENSDRIflg. FS kan det se som hun har en eldre søster Tora, døpt 1.3.1807 i Østre Gausdal. Jon Olsen og Ingeborg ble gift 9.6.1806 i Østre Gausdal. Jeg finner en Ingeborg Jensdatter, døpt 17.10.1784 i Østre Gausdal, datter av Jens Olsen og Johanne Pedersdatter (Johanne Jonsdatter kan være oppkalt etter mormor??). Her er Jens og Johanne i f.t. 1801 på Frøsen i Gausdal Lenke. Men dette kan selvsagt være blindspor…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Mange takk for hjelpen. Uten å være 100% sikker så ser det ut til at personene på Frøsen er vår slekt. Kjenner du noe til om gården Frøsen ligger i nærheten av gården Restad og Aamodt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hallo, Hans Petter. Alle tre gårdene du nevner ligger ganske langt nord i Østre Gausdal og jeg vil tro at hvis du slår en ring med diameter på 6-8 km. så er de innenfor den. Ha en så hyggelig helg som mulig i regnværet. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Jeg har Johanne Johnsdatter Reistadstuen. Gården heter Reistad og ligger opp mot Øverbygda. Dette er min manns stefarsslekt. Jeg har flere opplysninger. Du kan kontakte meg på moaarnes@online.no. Familien kom til Enge i Østre Gausdal det er nabogården til Reistad. Jeg blir borte resten av dagen men, kan svare deg i kveld. mvh. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Dersom slekta kommer fra Frøyse, så har jeg noen av anene til Ingeborg Jensdtr her: Anetavle for Ingeborg Jensdtr Nistuen Frøsen --- 1. generasjon --- 1. Ingeborg Jensdtr Nistuen1 Frøsen, Gift Fjerdrum. Hun giftet seg med John Olsen Fjerdrum. Hun ble født 1784. --- 2. generasjon --- 2. Jens Olsen Nistuen2 Frøsen. Død- og vielsesår iflg. O.T.Forseth/Gausdal Historielag. Han oppgir fødselsår til 1741. Han ble født 1744. Han giftet seg med Johanne Pedersdtr Erlandsrud 1770. Han døde 1802. 3. Johanne Pedersdtr Erlandsrud, Fra Fron. Dødsår iflg. O.T.Forseth/Gausdal Historielag. Hun ble født 1738. Hun giftet seg med Jens Olsen Nistuen Frøsen 1770. Hun døde 1824. --- 3. generasjon --- 4. Ole Jensen Nistuen Frøsen --- 4. generasjon --- 8. Jens Olsen Nistuen4 Frøsen. Jens Olsen var en mand som havde meget jordegods i brug, men som regenskaben blev opgjort, blev ikke meget til arvingerne (Kråbøl) Han brukte Opistuen Frøsen inntil hans datter Mari ble gift med Gudmund Amundsen Heggen. 9. Ragnhild (--?--) (2677) Mvh Jan Olav Skaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Georg Jensen

Hei Hans Petter,Jeg har kikket litt i kirkebøkene for Gausdal. Der fant jeg din tippolderfar John født 2. oktober 1828. Foreldre: Johane Johnsdtr Reistadstuen og Ole Monsen Aamodt. Det står at dette er hennes 1. og hans 2. leiermål. Faddere er: Ole Christensen Reistad og Kone, Olea Christensdtr ibid, Ole Johnsen Tofte og Peder Johnsen Reistadstuen.Mor til John Olsen må være Johanne Johnsdatter Reistadstuen, født 18.aug. 1806. Foreldre: John Olsen Reistadstuen og Synnøv Olsdatter. (Ikke Johanne Johnsdatter, født 4. aug 1812, Foreldre: John Olsen Rud og Ingeborg Jensdatter - Hun ville kun ha vært 16 år).Johanne fikk den 17. mars 1834 en sønn, Simen, også født utenfor ekteskapet, med Amund Stenersen Enge. I kirkeboka står det at dette er hans 3. og hennes 2. leiermål (mange barn utenfor ekteskapet også den gangen). Det var hennes mor Sønnov Olsdatter som hadde erklært dette. Johanne og Amund giftet seg senere, i 1836.Johanne har flere søsken: Kirsti(halvsøster), Anne, Kari, Ole, Marthe og Peder. Jeg antar at det er Ole og Peder Johnsen som er blant fadderne for din tippoldefar John.Hilsen Bengt (tipptippoldebarn til Johanne Johnsdatter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Georg Jensen

Beklager, men fødselsåret ble feil i forrige innlegg. Johanne Johnsdatter Reistadstuen er født 18.aug. 1807.Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Bengt! Mange takk for svaret/informasjonen. Jeg har stor tro på at personen(e) du har funnet er rett. Hvilken av barna til Johanne er din gren nedad? Kjenner du til om Reistadstuen var et eget bruk? Mona Årnes på Lillehammer har kjørt ut en anetavle for Reistadstuen, som du sikkert har sett. Hun har ikke tatt med sønnen Simen som hun fikk i 1834, samt søknene Ole, Marthe og Peder til Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Georg Jensen

Hei Hans Petter!Jeg er etterkommer av Randi Amundsdatter og Ole Torgersen. De bodde i 1865 hos Amund og Johanne på husmannnsplassen Reistadstuen midtre. I 1875 bodde de på Reistadstuen nordre og 1900 hadde de flyttet til Opsalrønningen.Jeg veit at det under gårdene Reistad søndre, Reistad midtre og Reistad nordre var flere husmannsplasser. Tre av disse ble kalt Reistadstuen (henholdsvis midtre, nordre, søndre), men jeg kjenner ikke til hvem som lå under hvilken gård. Kanskje det er noen andre på nettet som kan hjelpe oss med plasseringene her?Her er ei list over barna til Johanne Johnsdatter og Amund Stenersen som jeg har registert: * Simen Amundsen Enge f. 17 mar 1834 g. 7 apr 1857 Marte Torgersdatter f. 27 nov 1833 * Randi Amundsdatter f. 8 jun 1837 d. 22 feb 1917 g. 28 apr 1862 Ole Torgersen f. 11 mai 1840 d. 28 nov 1914 2 Andreas Amundsen f. 8 nov 1840 g. Ingeborg Olsdatter f. ca 1841 * Svend Amundsen f. 2 mar 1843 * Svend Amundsen f. 22 nov 1845 * Mathea Amundsdatter f. 28 nov 1851Hilsen Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Bengt og takk for nytt svar!Min tippoldefar, John Olsen Restadeier, hadde en del søsken. Jeg har vært i kontakt med Fauskrud i Lillehammer/Fåberg, som er en sentral person i Oppland og sendt ham en del informasjon om John's etterslekt. I tillegg har jeg mottatt en aneoppstilling om Reistadstuen ifra Mona Aarnes. Dersom du er interessert og jeg får din mailadresse så kan jeg sende det til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Et lite tips: Kontakt Kjell Håkon Reistad i Gausdal Historielag på kjellrei@bbnett.noHan kjenner helt sikkert historien omkring Reistadstuen.Jan Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.