Gå til innhold
Arkivverket

[#30227] Gården/slekten Solgjem(Solhjem) i Sel. (Snerle-Solgjem ætta)


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

En slektning, Ole Iversen Solgjem, f.1710, d.1796 var bruker(eier) av gården Melby i Kvikne frem til 1768 da sønnen fikk tilskjøtet eiendommen mot 1600 rd. og førå. Det er oppgitt i Gardar og slekter i Fron Bind II Nord-Fron at han var fra gården Solgjem. Jeg håper noen kjenner til slekten og jeg har oppgitt Snerle-Solgjem Ætta da det var tette bånd der i håp om at noen kan hjelpe meg. Han ble gift med Marit Pedersdtr. ifra gården Horgje(n) i Heidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Du bør ta en titt på denne siden: [url="http://privat.bluezone.no/hohm/Garder/Solgjem/Solgjem.html>Lenke Siden er lagt ut på nettet av det kompetente 'Bredebygden Lokalhistoriske Selskap'. Det bekreftes at Ole Iversen solgte Solgjem, men hvor det ble av ham er det ikke nevnt noe om. Kanskje ingen i BLS har fått med seg at han flyttet til Kvikne. Du bør kanskje sende dem et tips? Mer om BLS finner du på denne siden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Ja snakk om å treffe rett på spikeren. Dette har jeg tenkt mye på og nå kan jeg tilogmed bidra med noe ovenfor andre som kan få nytte av det jeg har notert om Ole Iversen Solgjem. Har du noe tilknytting til det samme? Solgjem var tydeligvis en oppegående kar i sin tid. I Skibskaptein Hans Kraabøls opptegnelser om Slegter og Gaarder i Gausdal blir han også omtalt på side 4, da han gifter bort en av sine sønner til datteren på gården Fougner Nordre. Han eide også en tid gården Søgarden Jørstad i Fåberg. Han giftet bort sønnen og kjøpte en tid etter gården Teige i Kvam til sønnen og svigerdatter. Ja nå ble jeg ivrig. Jeg skal såklart kontakte Bredebygden slektslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Hans Petter Engh

Jeg har lagt inn et nyt innlegg nr. 32603, Gammelslekten til Solgjem i Bredebygden, for å forsøke å få innhentet nye opplysninger om ættens tilknytting til andre gårder m.v..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.