Gå til innhold
Arkivverket

[#30229] Korstadhågån under gården Korstad i Sør-Fron


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg søker opplysninger om Mari Hansdtr. Korstadhagen, født ca, 1801 i Sør-Fron. Hun ble gift med Amund Pederson Hagestuen under gården Teige i Kvam den 27. mars 1820.I HF 1353 Sør Fron 1799-1816 har jeg funnet en Marit f.12. jan1800, døpt 23. feb. Far: hans Erikssøn, Korstadhagen og Malie Eriksdtr., men jeg er ikke helt sikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Aasmund Ulvund

Viser til Nina Bergs innlegg i WebDebatt 33847 'Dorthea Hansdatter BRANDRUD'. Hun viser til Folketellingen 1801 for Korstad: Hans Eriksen husm.m/jord 44 år. Kone Malj Enochsdtr.38 år. Barn:Berit 14,Erich 13,Mari 8, Dorthe 6.Kan dette være den familien du søker. Denne Mari er fødd ca 1793, men det kan jo ha vært flere søsken med navnet Mari i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Aasmund og takk for innlegget. Det er nok stor mulighet for at Mari jeg har søkt etter tilhørte denne familien. Isåfall så var vel Mari på 8 år død da Mari ble født i 1801. Det var ganske vanlig at en ny søster eller bror fikk samme navn som avdød søsken. Det er vel også lite trolig at det bodde flere fedre med navn Hans i 1801 på Korstad? Mari ble gift med en med Amund Pedersson f.1796 ifra husmannsplassen Hågåstugu under gården Teige i Kvam. Hans foreldre var eiere av Teige, men av en eller annen grunn så ble faren satt under verge og gården solgt. Begge foreldrene kom ifra solide bondeætter i Sel. Kvikne og Gausdal. Deretter ble det husmannsvesenet til det ble avskaffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.