Gå til innhold
Arkivverket

[#30230] Jens Christensen Lemvigs skifte


Gjest Arvid Lillebergen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arvid Lillebergen

Jeg er interessert i hvilke personer som nevnt i skifte etter Jens Christensen Lemvig, født 1629, død 1691, og evt. opplysninger som er anført om disse. Jeg er usikker på om Jens var bosatt i Bergen eller Luster og ønsker opplysning om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er holdt skifte i Indre Sogn etter Jens Christensen 9. november 1691. Han etterlot seg fra sitt første ekteskap, med Mette Jensdatter, sønnen Hans Jensen, og fra ekteskapet med Anne Jacobsdatter barna Jacob J., Christen J., Jan J., Peder J., Madz J., Christopher J., Mette J., gift med Petter Joensen Kiempe, Johanne J., Marie J., Margrethe J. og Berete J. Som formyndere nevnes Thies Nagel, Johan Theiste, Dominicus Nagel og broren Jacob Jensen.Boet hadde eiendommer både i Sogn og Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Takk for oppslaget. Dette bekrefter nok at Christen Jensen Lemvig ikke er den samme som rådstueskriver Christen Lemvig i Bergen. Dette har blitt en skikkelig nøtt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollied mener at Christen Jensen Lemvig i Bergen må være sønn av Jens Christensen og Anne Jacobsdatter, og viser til skiftet etter Matz Lemvig, som ble holdt i Bergen 23. november 1712. Han ble arvet av moren Anne Jacobsdatter, og søsken Hr. Jens Lemvig, Jan, Christopher, Christen, Peder, Maren, Berte, og barna til avdød søster Mette. Søsteren Johanne Jensdatter var død etter broren, og hennes arvelodd gikk til gjenlevende mann og barn.Men det er jo mulig at man har latt seg lure av et eventuelt navnesammenfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Jeg har to tråder som jeg foreløpig ikke har greid å knytte sammen.På den ene siden fikk jeg hjelpe av Yngve Nedrebø til å finne rådsstueskriver Christen som Børre Lemvigs far i skifte. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=29898&sok=lillebergen&startnr=&antall=&spraak=>Lenke Dette underbygges ved at jeg har funnet samme Christen både som fadder ved et par barnedåper i Korskirken i Bergen, samt ved hans dødsfall/ begravelse i 1738.Lars E. Øyane mener at Christen som var sønn av Jens Christensen levde fra 1670 til 1732, at han var landhandler i Døsen i Sogn, og visstnok aldri var bosatt i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.