Gå til innhold
Arkivverket

[#30233] Østre Aker, Tina Amalie og Caroline Marie Baltzersen.


Gjest Gunnar Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andersen

08.11.1861 ble tvillingene Tina Amalie og Caroline Marie født i Østre Aker. De ble siden døpt i Østre Aker kirke 19.11.1861. Foreldrene var Olavus Anthon Baltzersen (født 26.03.1825 i Moss, døpt 23.05.1825 i Moss, død 19.08.1884 i Bergen) og Anne Marie Bergersdtr. Dessverre døde Anne Marie i barselseng.Tvillingene finner jeg i barnehjem (Hægdehougsveien Pleiestiftelse, Trefoldighets menighet, Christiania) i 1965. I 1875 er Caroline Marie elev ved Eugenia stiftelse i Kristiania, mens Tina Amalie (eller deres far) ikke er å finne ved denne 1875-tellingen.Caroline Marie finner jeg siden ikke, men Tina Amalie finner jeg da hun gifter seg i Bergen 23.11.1884 med Edvard Kornelius Evensen fra Trondheim.Jeg har egentlig mange spørsmål her, men nøyer meg foreløpig med1. Hvor kom Anne Marie Bergersdtr. fra? 2. Giftet de seg i Østre Aker kirke? I tilfelle når?Jeg håper noen kanskje har anledning til å slå opp i kirkebok for Østre Aker i passende tid før fødsel og kanskje gi svar på begge disse spørsmålene.Hvor faren kan ha vært i 1865 og hvor det ble av Caroline Marie er spørsmål som jeg får komme tilbake til siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

HeiMulig at du har dette fra før, men på FamilySearch finner jeg følgende:Olaus Anton BALTZERSEN Age At Marriage: 42 Sex: MEvent(s): Birth: 1825Parents: Father: Baltzer MORTENSENMarriage: Spouse: Anne OLSDR Age At Marriage: 32 Marriage: 12 May 1867 Place: Bergen, Hordaland, NorwayNotes: Husband previously married Additional data in original recordMvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andersen

Ja, jeg har også funnet det. Olaus andre kone Anne Olsdtr. kom fra Grue i Hedmark, og de fikk 3 døtre, alle født i Bergen. Mysteriet er hans første kone og deres barn. Takk for interessen.Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Har du lett etter vielsen ? (De var i alle fall gift da de fikk Annette Marie, født 11.03.1853, døpt i Aker kirke 19.06.1853 og de bodde i Telthusgaden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du har vel ikke rukket å lese innlegget mitt ennå, men jeg slo opp vielsen i Aker kirke 22.10.1848 mellom ungkar, arbeidsmann Olaus Anton Balzersen og piken Anne Marie Bergersdatter, adresse Maridalsveien. Han kjenner du, hun er oppgitt født i Christiania, alder 27 og farens navn Berger Larsen. Forlovere Michael Sørensen og Berger Larsen. Begge var vaksinerte. (Aker Mini 19 f.481 no.122)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg vil tro at dette er den Anne Maria som døpes i Slotsmenigheten på Akershus 19.10.1821, født i Fjerdingen 02.10.1821 som datter av arbeidsmann Børge Larsen og Gjertrud Jensdatter. (Garnison Mini 4 1820-1828 p.55 no.84). Bedre alternativ har jeg ikke sett forøvrig i Slotsmenigheten eller vor Frelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andersen

Ja, her var det mye jeg ikke visste. Jeg har 'plundret' med denne familien i lang tid, men her var det mye nytt jeg kan kose meg med. At jeg ikke har kontaktet dette forumet før!! Takk for hjelpen, Geir.Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andersen

Jeg må få stilt min nysgjerrighet. Etter at Olaus Anton Balzersen mistet sin kone i tvillingfødsel i 1861, ser det ut til at han 'fordampet' sammen med sin tidligere fødte datter Annette. Hans tvillinger var plassert på barnehjem i 1865, men hvor i all verden kan han og Annette være på det tidspunktet? For meg dukker han opp igjen i 1867 da han giftet seg med sin andre kone, Anne Olsdtr.i Aarstad, Bergen.Har noen et tips/ide om hva jeg kan gjøre for å prøve å finne ut av den midlertidige 'forsvinningen'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Bare en tanke:Kan Oslo Byarkiv ha noe arkiv etter dette barnehjem ? Hvis så,kanskje det står noe der om hvor far og søster er.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.