Gå til innhold
Arkivverket

[#30238] To skipskapteiner i Christiania i 1820-årene


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Min tippoldefar, Christen Bockelie var styrmann på en eller to seilskuter, begge muligens hjemmehørende i Christiania. 22.mars 1822 seilte han ut fra Christiania (samme dag som isen gikk?) med C. Gulliksen som kaptein. Er det noen som kjenner til denne kapteinen, og hvilke skuter han var skipper på? Den neste var utseilingen 29.3.1823 med O.V (?) Møller som skipper. Heller ikke denne skutas navn er kjent. Det er mulig at denne skuta havarerte i oktober 1824, og at at Møller var ombord. Christen forsvant under folis i oktober 1824. Jeg har ikke tilgang til tollister for Christiania, ei heller annet materiale som ikke ligger ute på nettet når jeg arbeider herfra i Kina. Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei! Jeg har lest ditt innlegg og kan p.t. ikke hjelpe deg. Jeg har imidlertid også en tipp oldefar som var styrmand i 1878 da min oldemor ble født i Vestre Ake. Han ble senere skipper. Har du noe tips om hvor jeg kan lete etter ham som styrmand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiHar nok ikke noe konkret svar å komme med, men vil nevne skipper og styrmannsruller.sjøfartsannotasjonsruller, hovedruller,av og påmønstringslister osv.I boken 'Våre røtter' av Sandberg og Stoa er det ett eget kapittel om detteDette arkivmateriale vil være i Statsarkivet (Oslo i dette tilfellet)i arkivene etter sjøinnrullering/mønstringssjef.Det er vel verdt å undersøke.Tror desverre det ikke ligger noe ute på nett av dette.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Glemte noe:Arkiver som gir opplysninger om sjøfolk kan vi lese mere om i 'Arkivmagasinet nr 3/1990' (Ifølge boken til Sandberg og Stoa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie,

Hei Solveig,takk for kommentarer. Jeg er kjent med materialet, og har brukt sjømannsrullene de ganger jeg har vært i Norge, og med hell funnet mye av det jeg har vært på jakt etter. Her fra Kina er det noe begrenset hva jeg kan få tak i av informasjon, derfor denne forespørsel på brukerforumet. Jeg er også klar over at det kan være en ide å lete i tollistene for utklarering av skip fra Kristiania, og vil lete der når jeg kommer tilbake til Oslo til sommeren. Til Hans Petter: Solveig har gitt en del tips som du kan følge opp. Sjømannsrullene er ofte svært detaljerte om kan gi deg 'nesten hele livshistorien' til sjøs for de du leter etter.Fremdeles lurer jeg på om det er noen som kjenner navnene C. Gulliksen og O. V (?) Møller fra Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Har ingen O.V.Møller, men siden V'en er usikker:Ole Petter (Andersen) Møller var styrmann (1791), senere skipper (1801) i Christiania. Gift med Karen Kirstine Torstensdatter. Imidlertid er det så 'langt' fra V til P at dette nok er et bomskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei! Navnet på strymannen jeg søker etter er, Peter Christian Hansen. Han ble senere skipper(skipsfører) og var født i ca. 1848. Han var gift med Lovise Larsen og bodde i Balkeby(Knustnerlund) i Vestre Aker i 1878. På samme sted bodde også sjømand Andreas Hansen, som fadder i deres datters dåp(bror av Peter?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Hei, jeg har opplysninger om skipper og skipsreder Carl Johan Gullichsen, men han er født 1819 død 1895. Han var eier av mange av de seilskip som står oppført i registeret til sjøfartsmuseet. Han reiste ut som 12-13 åring og var styrmann før han fikk borgerbrev som skipper i 1839. Dette stemmer jo ikke med dine årstall. Christian Steenstrup, dattersønn av Gullichsen har skrevet endel om seilskipenes glanstid, boken skal så vidt jeg vet være på Statsarkivet. Mvh Eva HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk for kommentarer og informasjon.Takk Heidi. Jeg var ikke klar over at Malmsteins lister var lagt ut på internett fra Sjøfartsmuseet, så det var til stor hjelp for en del andre tråder jeg nøster i. Jeg ser at både Gulliksen og Møller er navn som går igjen for eiere og skippere i mange generasjoner, så det er en del å nøste opp i der også. Til Eva: Jeg skal prøve å få tak i boken når jeg kommer til Oslo igjen. Jeg tror nok at den C.Gulliksen du refererer til ikke er den samme som jeg søker, fordi han var kaptein allerede i 1822, mens den du har bare var 3 år på det tidspunktet. Kanskje var det faren eller farfaren til 'din' C. Gulliksen jeg er på jakt etter? Til Hans Petter: du kan prøve å søke på linken som Heidi ga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Sorry, det skal selvsagt stå: eier eller fører mange av skipene. Hverken far eller farfar het C.Gullichsen. Så det er nok bom dette. EvaHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

Via Sjøfartsmuseet Oslos hjemmesider (innlegg 6) kan man klikke seg videre til skipsregistre og videre til Malmsteinregisteret. Dette er et unikt oppslagsverk på seilskuter, deres skippere og redere.Anbefales på det varmeste !!mvh Morten P. Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Petter Engh

Hei og takk for tipset om Malmsteinregisteret. Jeg har trøbbel med å finne opplysninger om skipsførere. Ved å legge inn f.eks. Chr. Hansen får jeg 48 treff på forskjellige skip, men jeg finner ikke noe mer personooplysninger om skipperen I adresseboken for Kristiania har jeg i 1911 og 1913 funnet fhv. skibsfører Chr. Hansen med bosted i Schweigårdsgt. 58 2 etg. og 63B 3 etg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.