Gå til innhold
Arkivverket

[#30239] Skifte Anders Olsen Tenebekklien Skjold skipreide


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Medan du ventar på svar, kan du få dåpen på dei fire borna som var døypte i Askøy (om du ikkje har dei frå før). Ekteskapet deira finn du på DA under Bergen (Domkyrkja), men med anna nummer enn her:DK02406,1,Anders,Olsen,Teinebechen v/Gravda,,,,,Adelus Rasmusdtr,,,,,Dorthe,0707,,1743DK02406,2,Anders,Olsen,Teinebechen,,,,,Adelus Rasmusdtr,,,,,Rasmus,1301,,1746DK02406,3,Anders,Olsen,Tenebek,,,,,Adelus Rasmusdtr,,,,,Ingeborg,1804,,1751DK02406,4,Anders,Olsen,Tenebek,,,,,Adelus Rasmusdtr,,,,,Kari,1808,,1754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk Bjørn for opplysningene. Har du noen forklaring på det som står i tingboka.3tio Niels Jacobsen Snechevigs udgivne Afkald til Anders Olsen Tenebechlien for hands hustrues Arv stor 9 rdr 1 mrk 11 sk dat: 1 8ber 1755.Niels Jacobsen er gift med Lisbeth Jonsdatter Bjørndalen. Det må vel være Adelus Rasmusdatter det er snakk om her, forøvrig ett meget sjeldent navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 15. mai 1762 og nevner enken Adelus Rasmusdatter og barna Ole Andersen, 21, Peder A., 14, Marithe A., 26, Dorothea A., 17, og Kari A., 8 år. Som lagverge for enken og formynder for barna: Salemon Joensen Hetlevig, mens Poul Jacobsen Bjørndahl var kurator for Ole A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk Yngve for svaret.Det var jo interessant å sjå at Paul Jacobsen Bjørndalen var nevnt, han var bror til Niels Jacobsen Snekkevik g. Lisbeth Jonsdatter Bjørndalen. Paul Jacobsen var 1.g. Rachel Joensdatter Bjørndalen (søster til Lisbeth) 2.g. Oline Knudsdatter Hetlevik. Salamon Joensen Hetlevik kan aldersmessig ikkje være bror til disse to søstre og me finn han gift i 1722 uten at navnet til kona er nevnt. Teoretisk kan han være bror til Halvor Joensen Bjørndalen som er morfar til Lisbeth og Rachel.Til mitt innlegg 5, så kan det jo ikkje være snakk om kona til Anders Olsen, da ho fremdeles er i live. Det må da være snakk om kona til Niels Jacobsen, altså Lisbeth Joensdatter det er snakk om, ho har eg ikkje funne ut kortid ho døde. Eg finn likevel ikkje koblinga til Anders Olsen eller kona Adelus.Les forvørig også dette innlegg som kobler disse slekter sammen i Bjørndalen. Har noen noe å tilføye, så mottaes dette med takk. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Siden eg la inn en spekulasjon om at Salomon J. skulle være bror til Halvor J. Bjørndalen, så kan det nevnes en Jan Jansen Hetlevik i 1701, som mulig kan være far til Salomon Joensen, om det er slik så vil eg tru at det heller er Jan Jansen som er bror til Halvor Joensen Bjørndalen, men dette er kun spekulasjon fra min side. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Oddvar.Jo, jeg følger med etter beste evne og med stor interesse.Jeg vil tro at det er Salomons hustru som dør her: Lenke Om det er rett het hun altså Dorthe Rasmusdtr. og var født rundt 1700.Jeg ser forøvrig at to av Salomons døtre dør 02.11.1749, nemlig Ingeborg 15 år og Eli 13 år. Mvh Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.