Gå til innhold
Arkivverket

[#30242] Jens Eriksen Gran - sunnmøring, romsdøl eller?


Gjest John H. Aarønes
 Del

Recommended Posts

Gjest John H. Aarønes

Jens Eriksen Gran, handelsborger på Hanken(eset) i Borgund og gift med Maren Sørensdatter, stedatter til lensmann i Borgund, Jens Larsen Fischer. Skifte etter Maren i Hanken 1704 14/12.(Kilde: NST XX s. 274 - Magnar Kruse-Bjørge)Fra 1703 omtales en Jens Erichsen Gran i Molde. Denne Jens Erichsen Gran var gift med enken etter Peder Pedersen Selling, Anna Madsdatter (Holst)og også med Margretha Maria Johansdatter Thue. Han hadde datteren Margretha Marie, men flere barn døde unge.Kan nokon stadfeste eller avkrefte om 'sunnmøringen' og 'romsdalingen' er samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjoern Jonson Dale

Samme mann. JEG offisersson fra Nordfjord, mora borgardatter fra Valderhaug (Stud). Fleire opplysningar seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Takk for hurtig svar! Gler meg til meir stoff om Jens Gran.JEG son av Erich Gran, Pr. ltn. ved Nordfjordske komp. 11/7 1706?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jens Eriksen Gran hadde en søster Marie Eriksdotter Gran fkr 1690. Hun er en av mine stammødre, etterfulgt av 3 ledd på Visnes, så til Åland og Meek (min mormor).Denne slekt finnes på min Hjemmeside:home.online.no/~leskjerv.Muligens bør den revideres. Flere Temaer kan berøre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Takk for det Leiv Skjerve! Da har eg fleire namn å leite etter i kretsen rundt Jens E. Gran.Du skulle ikkje tilfeldigvis hugse kjeldene til opplysningane på heimesida di? Alt bakgrunnsstoff om JEG mottakast med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Det vesntlige er nok hentet fra Tema 15666 og Tema 15676 med hovedsakelig kilde Bjørn Jonson Dale.Dertil fra bygdebøker for Innvik Stryn og Volda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Det var til god hjelp. Takk!Søkte på Gran her på Webdebatt, men oversåg dei to nemnte tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.