Gå til innhold
Arkivverket

[#30244] Oskar August Spanjor, Vikersund?


Gjest Hilde Marie Grensbråten Lorvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Marie Grensbråten Lorvik

Ønsker informasjon om Oskar August Spanjor, opprinnelig svensk, flyttet fra Sverige til Norge før 1900. Tok navnet Spanjor når han kom til Norge (?) opprinnelig etternavn ukjent. Giftet seg med Johanne og fikk 8 barn. Bodde på Sysle ved Vikersund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Først av bør den som stiller spørsmål på denne siden identifisere seg. Vikersund og Sysle ligger i Buskerud Fylke. Etternavnet Spanjor er ukjent på Sysle. Det må også oppgis et etternavn og fødselsår på Johanne slik at det er mulig å lete på henne.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Marie Grensbråten Lorvik

Oskar August er min oldefar og jeg mistenker at han kom til Norge rundt 1900 en gang. Skal sjekke mer opp om Johanne, men har foreløpig ikke hverken pikenavn eller fødselsår på henne.Spanjor var et navn han skal ha tatt etter han kom til Norge etter det lille jeg har fått vite.Tror han holdt til på 'gården' Gillerdalen (litt usikker på stavemåte)nær Sokna. Der er min mormor, Judith Marie Grensbråten, vokst opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

I 'Norske Gardsbruk - Buskerud fylke, bind II, side 1223' finner du Fjellheim på Sokna. (Dette bindet ble utgitt 1948). Eier: Johanne Spanjor - datter av Kristoffer og Kari Thorsen - f.1879, g. 1906 m. Oscar Spanjor. Deres 8 barn nevnes også. Likeledes at far til eieren kjøpte garden i 1850, og at eieren tok over 1917. Har ingen kirkebok for hånden hvor ekteskapet til Johanne og Oscar er innført. Men finner Judit Marie f.22/9-1908. Faren Jernbanearbeider Oscar August Spanjor er f.1872. De bor da i Gildredalen.Gildredalen var en husmannsplass under Bergsrud til 1791. Mener Johanne Karoline var fra Gildredalen, datter av Kristoffer Thorsen Gildredalen (f.i.Khr) og Anne Marie Torsteinsdatter. Den ene søstera til Johanne overtok visstnok gården, mens Johanne og mannen opparbeidet Fjellheim (Samme gårdsnr). Se også side 1231 i samme bindet. Samt medlemsgladet til Soknedalen lokalhistoriske forening 'Dalen vår nr. 25 - August 2000, side 26'.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

I 'Dalen vår nr. 22 - Desember 1999, side 24' finner du et bilde av konfirmantene 1922. Der er Judit Spanjor. Plasseringene på bildet står på side 26. Biblioteket i Hønefoss har disse nummere av 'Dalen vår', og går ut fra de også er tilgjengelige via fjernlån. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Noen tillegg: Etter bygdaboka for Krødsherad, bind I, side 155 under Hamremoen, finner du foreldrene og søsknene til Kristoffer Torsen f.1830 som reiste til Norderhov i 1855 og ble gm Kari Jonsdtr fra Langvannsbråtan. (Kari Jonsdtr er nok mora til Johanne gift Spanjor, - ikke Kari Thorsen som jeg i innlegg (6) tok fra Norske Gårdsbruk.1900-tellingen for Norderhov viser også at Kristoffer Thorsen f.1830 i Khr og hustruen Kari Johnsdtr f.1831 i Nhv er gårdbrukere i Gildredalen. Deres 3 ugifte døtre bor også der; Kristi f.1858, Anne f.1877 og Johanne f.1879.Dødsfallsprotokollen til Lensmannen i Lunder annex til Nordhov viser: Gårdbrugerhustru Kari Johnsdtr Gildredalen, født 17/11-1832, døde 26/3-1909. Dødsårsak antagelig slagtilfælde. Enkemanden agter sidde i uskifte. Etterlatte:1. Enkemanden Gårdbr. Kristoffer Thorsen Gildredalen, Lunder.2. Datter Kristi Kristoffersdatter, myndig, Lunder.3. Datter Anne Maria gm Ellef N. Hagen, Lunder.4. Datter Johanne Karoline gm Oskar Spandjor, Lunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

I dødsfallsprotokollen fra Lunder annex er også dødsfallet til din tippoldefar Kristoffer Thorsen innført. Han var født 29/7-1930 i Krødsherrad og døde 4/12-1916 i Gillerdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei! Mente jeg hadde vært borti slekta til din oldemor Johanne Karoline Kristoffersdtr før!I medlemsbladet til Ringerike Slektshistorielag, 'Hringariki nr.2 - år 2002' er det en artikkel på 19 A4-sider som tar for seg Langvandsbråten i Lunder. Johanne Karoline's (1879 - 1956) forfedre, slektninger og etterkommere er tatt med der. Om Oscar Spanjor (1872 - 1944) opplyses det at Spanjor-navnet kom fra Sverige, men ikke hvor i Sverige. Dette finnes trolig oppgitt ved vielsen.Anbefaler deg å lese dette heftet, som er å få via fjernlån. Eller jeg kan kopiere de 19 sidene å sende dem. Ønsker du kjøpe heftet, kan jeg formidle det til kr.100.- pluss porto. Send i så fall en e-post, hvor du opplyser om adr. Min adr: ellef-e@online.noSynd jeg ikke erindret denne artikkelen før. Da hadde det ikke vært nødvendig å pumpe inn så mange svar. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.