Gå til innhold
Arkivverket

[#30245] Kristiania, hvilke gater til hvilke menigheter


Gjest LailaS. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest LailaS. Hynne

HeiFinnes det noen lister på nettet som kan fortelle meg hvilke menigheter som var for de forskjellige gatene i Kristiania?Min ane bodde i Munkedamsveien i 1865, 1875 og 1877. Jeg vet at denne hører til Trefoldighet menighet. I 1893 derimot bodde han i Holmensgate 1b og i 1900 i Strandgaten 3b.Jeg skal bestille kirkebøker på fjernlån, men vet ikke fra hvilken menighet.Er det noen som kan hjelpe meg med dette?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mundedamsveien kunne i 1875/1877 like gjerne tilhøre Johannes menighet, grensegate etter opprettelsen av denne menigheten.Holmengaten lå akkurat innenfor Johannes menighet allerede fra opprettelsen av denne. (Johannes menighets grenser ble endret 1897, neste gang 1911).Strandgaten er også Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LailaS. Hynne

Hei igjenDet var et superraskt svar. Tusen takk skal du ha.Da prøver jeg meg på Johannes og Trefoldighet menighetene.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den linken er bare 100% korrekt 19.04.1899 til 18.11.1899.Bare på dette spørsmålet kunne man snublet pga. endring av Johannes menighets grenser 1897.Den er god som et hjelpemiddel rundt århundreskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei til dere beggeTil Birger, takk for lenken.Til Geir, takk for informasjonen om den.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.