Gå til innhold
Arkivverket

[#30247] Gjemnesboka.Harstad


Gjest Nils Tore Leivdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Tore Leivdal

Takkar for mange nye opplysningar om m.a. Harstad. Under arbeidet med bind 6 ser eg i arveskiftet 1696 etter Ivar Kristofferson Gaupset f. på Åndal,garden Deropp ca. 1626.d. 1696. Gift med Anne Nilsdotter,enke etter Anbjørn på Gaupset:I dette arveskiftet etter Ivar Kristofferson ,no Gaupset vert det fortalt om søskena hans,og her vert det fastslått at Helle var frå Åndal:1. Torstein Kristofferson2.Peder Kristofferson d. 1690. g.med Anne Pedersdotter,bondefolk Deropp påp Åndal. 7 barn.3.Erik Kristofferson.Han bygsla bruket Ovate på Folland i 1686.Han var død og sønene hans,Kristoffer og Johan fekk arvelotten. Johan vart brukar i Erikstua på Folland.4.Marit Kristoffersdotter Blakstad.Ho var no død og barna hennar mottok arv.5.Anne Kristoffersdotter6.Helle Kristoffersdotter d.etter 1696 g.med Knut Nilssson Bjerkeset,Bondefolk i Oppistuå,Harstad. 7. Ingeborg Kristoffersdotter,ikkje fødd 1671 som det står i bind 4,- g,med Sivert Arntson. Bondefolk på garden min,Furulia. (8,kanskje også Birgitte Kristoffersdotter f. ca. 1650.d. 1692. Eg sanlar stoff til eit kapittel med rettingar og utfyllande opplysningar i Gjemnesbøkene,og eg ber Svein Arnolf Bjørndal ,og alle andre som kjenner til feil og tomrom,fortelje meg om det. Gjemnesbøkene har vorte skapt på eit kjeldegrunnlag som ofte har vore i tynnaste laget. Ellers er eg nett no svært glad for opplysningar til bind 6,Gaupset,Blakstad,Rød,Knutset. Viktige opplysningar kjem som oftast etter at bøkene er komne ut. Helsing Nils Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Slik jeg leser skiftet etter Iver Christoffersen Gaupset 22/5 1696, var han gift 1) gang med Gunhild Jonsdatter, og at det var GUNHILD som hadde vært enke etter Anbjørn Gaupset. De hadde ingen barn sammen. Iver giftet seg så på nytt etter Gunhilds død med Anne Nilsdtr. De hadde heller ingen barn. Ved skiftet etter Iver Christoffersen Gaupset var det hans søsken eller deres barn som arvet. Men: Jon Anbjørnsen Blakstad, Jon Nilsen Blakstad, Ole Nilsen Åndal og Marit Pedersdtr. (Anbjørnsdtr.?) Silset fordret deres resterende arv etter deres sal. moder Gunhild Jonsdtr. Muligens var det et par her som fordret på vegne av sine koner.10/12 1674 var det skifte etter Nils Andersen Blakstad g.m. Mildrid Jonsdtr. De hadde 12 barn: Beret, Jon, Christen, Jacob, Ole, Anders, Brit, Mali, Karen, Gundbor, Anne og Berthe. På de umyndiges vegne møtte Peder Heggem og Jon Anbjørnsen Blakstad, som er SVOGER til sal. Nils Blakstad. På enkens vegne hennes mann Jon Blakstad. (Hun hadde altså giftet seg igjen). - Kan det tenkes at Jon Nilsen Blakstad og Ole Nilsen Åndal nevnt i skiftet i 1696 var barn av Nils Andersen Blakstad?I 1645 nevnes Anbjørn Gaupset, kvinnen og Malin(?)I 1657 skattet Anbjørn av denne besetningen: 2 hester, 10 kyr, 2 ungnaut, 2 okser, 9 geiter, 21 sauer. Anbjørn var død innen 1661. I jordeboka det året nevnes Nils (Endresen), Iver (Christoffersen), som var gift med Anbjørns enke og Peder (Olsen) på Gaupset.Anbjørn og Gunhild hadde trolig i hvert fall disse barna:1) Jon Anbjørnsen f. ca. 1642/54, 'sønn' hos Iver Gaupset i 1666, Jon Anbjørnsen Gaupset i militærrulle av 1670, på Blakstad fra senest 1674, nevnt som bror til Marit Anbjørnsdtr. på skiftet etter hennes mann Peder Silset i 1689.2) Peder Anbjørnsen f. ca. 1656, tjenestegutt hos Iver Gaupset i 1666.3) Marit Anbjørnsdtr., g.m. Peder Olsen Silset (ca. 1620-1689).4) Anne Anbjørnsdtr., gift 1) med Peder Tørrisen Åndal (d. 1689). Annes bror på skiftet etter Peder: Jon Anbjørnsen. 'And' Anbjørnsdtr. Åndal nevnes som fadder for Anbjørn Pedersen Silsets datter Marit 26/6 1707.Hvis du tar kontakt på svbjornd [krøllalfa] online [punktum] no, så skal du få litt mer som jeg har samlet om de gårdene du etterlyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torkild Knudsen

På tema 40013 har jeg noen teorier angående Harstad, Kariset og Blakstad. Jeg lurer på om det kan være noe hold i disse teoriene. Kanskje du har noen kommentarer?mvh Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hadde det ikke vært en idé å slå disse to temaene sammen? Det finnes mange temaer med betydelig større sprik i innholdet. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Så lenge det er relevante søkeord og henvisninger mellom temaene synes jeg ikke det er noe problem med flere temaer, men hvis det lar seg gjøre å slå sammen temaer uten å miste noe på veien, ja hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.