Gå til innhold
Arkivverket

[#30254] Paul Paulsen, Nøtterøy/Våle


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei!. Jeg søker informasjon om disse personene:Paul Paulsen, f. ca. 1789, g. 2 jul 1814 på Nøtterøy m. Kari Olsdatter, f. ca. 1786. Begge var da bosatt på Præstegaarden, og fødsels-år er regnet ut etter giftermåls-alder. Barn: 1. Berthe Marie 1814-. 2. Olea 1817-. 3. Paul 1819-. 4. Bodil Marie 1822-. 5. Ingeborg Marie 1825-. 6. Karen Kirstine 1830-30. 7. Karen Kirstine 1832. - Berthe Marie ble døpt 14 sep 1814 på Nøtterøy (F. S.). De andre barna er født i Våle. Familien bodde lengste tida på Ø. Bakkeeie. (Det står ikke noe personalia i Våle bygdebok.) Ved søk i FT 1801, finnes det ingen Paul Paulsen på Nøtterøy. I Ramnes var det 3 Paul Paulsen da, men alle er for gamle. Det var bl. a. en kandidat i Rakkestad som kan passe. Jeg lurer på hvor på Nøtterøy de bodde når de fikk Berthe Marie? Det vil sikkert gi flere opplysninger ved å skjekke med kirkeboka. Hvor var Kari og Paul fra, og hvem var foreldrene deres? På forhånd mange takk! Mvh Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ungkar Poul Poulsen (25) og enken Kari Olsdatter (28) er registrert som innflyttet til Nøtterøy fra Våle i 1814, begge med attest datert 2. juni 1814. Snekker Lars Nielsen fra Våle kom også til Nøtterøy i 1814 med attest av 2. juni.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Tusen takk, Ketil. Da kom de altså fra Våle. Men lurer på hvor på Nøtterøy de bodde da Berte Marie ble født. Kunne noen skjekket kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Paul var hvert fall ikke derfra. Kjenner noen mer til hans foreldre? Kari var registret som enke ved innflytningen. Hvem hadde hun vært gift med før? Trolig var det i Våle eller området omkring. Mhv Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Kunne noen skjekket Berte Maries dåp (innleg 1) på Nøtterøy. Jeg har vanskelig for å få tilgang til den kirkeboka, men det ville sikkert gitt flere spor. På forhånd takk! Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ved Berte Maries dåp er faren oppgitt som husmann i Skougen under prestegården. Fadderne er hentet fra andre plasser under prestegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Tusen takk, Ketil! Har du fadderenes navn også. Det kunne jo hende at f. eks. Kari kom fra Skougen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Nøtterøy bygdebok II s.1188 Presteskauen: 'Av husmenn her nevner vi' osv. bl.a. Lars Nilsen (se innlegg 2),men INGENTING om Paul og Kari m/fam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Espen Grønna Brataker

Hei. Nå trenger jeg litt hjelp angående denne slekta igjen. Kari Olsdtr. flyttet fra Våle til Nøtterøy med attest datert 2. juni 1814. Hun er da oppgitt til å være enke. 2 jul 1814 blir hun gift samme sted med Paul Paulsen. Hun er da oppgitt til å være pige.Disse dataene har jeg fra avskrifter. Jeg har en mistanke om at det kan være feil i avskriftene, siden de motsier hverandre. Kunne noen sjekket om det virkelig står pige/enke i originalene? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.