Gå til innhold
Arkivverket

[#30255] Ole Andersen Harbo født ca 1660 på Toten død 1727 på Forsand


Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei. Jeg leser i en slektsbok av Solveig K.J.Johannesen fra 1987 om Gjerdefamilien i Strand og kommer over min 7-tippoldefar ved navn Ole Andersen Harbo f. ca 1660 på Toten og døde i 1727. Han var gift på Forsand med enken Sissel Danielsdtr. Ullestad f. ca 1670, gift 1694. De hadde barna Torstein, Anders og Tormod. Hun var datter av Daniel Andersson Ullestad og Udbjørg Bjørnsdtr. Mele i Høgsfjorden. Spørsmålet er hvor Ole kom fra ? I en artikkel Rogaland Historielags årsbok i 1937 sier Ola Aurenes at Ole Andersen Harbo er den første Harbo på mannssiden vi kjenner til. Han ble født på Toten og var Løyntnant. Skiftet etter han skal være fra 30 April 1728. Opphavet hans er vanskelig å finne og man kommer ikke pr. dags dato lengre tilbake (1937). Navnet kan komme fra Danmark. Jeg finner mange Harboe rundt omkring, men opphavet til Ole er en nøtt. Finnes det noe av nyere forskning eller teorier som kan belyse noe mer enn denne artikkelen fra 1937 av Ola Aurenes? Videre vil jeg også etterlyse en annen i samme rekken. Sønnen skipperen Torstein Olssen Harboe (1699-1746 giftet seg med Marit Kristoffersdtr. Austbø(1689-1754) hadde datteren Marta Cesillia Torstensdtr. Harboe (1734-1897) gift med Jens Olssen Reyme (1723-1797)hadde sønnen skipperen Thorsten Harbo Jenssen Reyme (1755-1800)som var gift med en ukjent pike ved navn Maren Magdalene Jonsdtr. Stokke født omk. 1770. Hun er min 4 tippoldemor Hun vet man ingenting om annet enn at hun ble gjengift med John Nielsson Wareberg i 1801 og bodde i Bodde i gaden til Østervåg nr 174.Thorsten og Maren hadde sønnen Jens Torsteinson Reyme (1797-1879). Spørsmålet er hvor Maren Magdalene Jonsdtr. Stokke kom fra eller hvem hun var. Jeg har lett i Stokka i Hetland og på Sandnes uten resultat , og har skrevet til statsarkivet, men fikk bare bekreftet hennes navn, men ingen føfeplass eller aner, men hadde håpet at det fantes noen med større kunnskap om disse menneskene enn det jeg klarer å finne. Jeg finner mange etterkommerer etter Ole Andersen Harbo og regner med at det også må finnes noen flere etterkommere etter Maren Magdalane Jonsdtr. Stokke som muligens vet noe mer enn jeg klarer å finne ? Håper på noe hjelp i disse 2 etterlysningene Mvh Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Kan plassen Toten være på Forsand (Fossan) i Rogaland eller andre steder i landet? Og er det noen andre steder Maren Magdalene Jonsdtr. Stokke kan ha vært fra eller muligens gift Stokke(Tvilsomt siden hun ikke er nevnt som enke). Men navnet Stokke/Stokka finnes både i Stavanger, Sandnes og andre plasser i landet? Statsarkivet i Stavanger har ingenting annet enn at hun ble gjengift med John Nielsson Wareberg i 1801 og bodde i Bodde i gaden til Østervåg nr 174. Kan Noen hjelpe med noe her?, da jeg står fast på begge sider. Mvh Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Jan Owe.Jeg har gitt beskjed til flere i slekten din at Torstein Harbo og Maren Magdalene Johnsdtr. Stokke blir gift i Oslo Domkirke Dato får du, har den ikke i hodet. Maren Magdalene viser attest fra presten i Nannestad da de gifter seg. Jwg har ikke gjort noe mer med det, men du kan prøve å kikke i Nannestad kirkebøker, for enten må hun ha bodd der eller født og konfirmert, det mest sannlige, det er det hun trenger bekreftelse på. Husk hun selv underskriver skiftet med nydelig håndskrift etter mannen i 1801Hilse Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Wareberg og Maren blir gjestgiver folk på Finnøy, men hun døde ganske tidlig, om jeg ikke husker feil 3-4 år etter, du finner dem i Finnøy boka, jeg er ikke helt sikker men Haga på Judaberg. Finner det til deg i morgen.Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

ÅÅH Takk. Dette føles som å ha vunnet i lotto. Tenk at jeg endelig skulle finne svar på denne gåten ;-) Og at det skulle komme fra Deg, var enda bedre. Men ingen i slekten har nevnt noe om dette, så jeg har nok ikke vært aktiv nok i å spørre dem, men jeg venter i spenning til neste mail fra deg. Haga er en plass på Finnøy, det er sikkert. Jeg sjekket postadressene der og fant Haga.Men Tusen Tusen Takk igjen for tipsene, nå skal det bli oppstart på denne linjen igjen. Maren og Torsten er mine 4 tippoldeforeldre. Jeg regner med at vi to, eller iallefall din mann har felles forfedre? Om det er du som har skrevet boken om Gjerdefamilien? Eller iallefall din mann? Kunne Du sendt meg din mailadresse, da jeg har noen spørsmål jeg skulle hatt diskutert og spurt om. (Bare om det passer). Min privatmail er: jozetter@jgnett.com om det skulle være noe, eller noe å sende e.l. Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Jan Owe.Ja det er meg som er synderen. Jeg er ikke i familie annet enn bror til min mann er gift med en som hører til din slekt, og hun ba meg om å gjøre dette da hun visste jeg hadde samlet så mye.. I Finnøy boka står på Hagaberget, Maren Magdalene født 1764, døde 1803, bare 2 år etterat de kom til Finnøy. Det er skifte etter henne 23.11.1804. Hun hadde tidliger vært gm Torstein Jensson Harbo, og de hadde sønnen Jens født 1798, og han var jo bare 5 år da moren døde og 2 da faren falt fra. Det er grunnen til at han vokste opp hos besteforeldrene.Jeg regner med selv at Maren er født i Nannestad, og at hennes foreldre er døde tidlig , for vi hører aldri om dem. Der ligger ikke skannet kirkebok ute fra den tiden de gifter seg så du må nok låne hjem bygdebøker fra Nannestad og kirkebok fra Dom krk. ca. 1790, jeg er ikke god for i farten å finne papirene nå, holder på med et annet prosjekt nå. Men trenger du hjelp er det bare å gi lyd. mailadr. solkerryj@yahoo.noHåper inderlig du finner Marens opphav for jeg har virkelig lett etter henne i alle år. Torstein var fadder for min formor i Stavanger Helvig Andrea Olsdtr. Morland. Skiftet står oppregnet i Finnøy-boka bind 2 side 356, lån den og bit merke etter navnene på sølvskjeia. Hils resten av familien din.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.