Gå til innhold
Arkivverket

[#30260] Overettsagfører Carl Christian Stiegler-Johanne Nilsen Lodtz viet 1895 i Bergen


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Overettsagfører Karl Kristian Stiegler ble viet i Nykirken i Bergen den 4.mai 1895 med Johanne Hansine Nilsen Lodtz.Jeg kan ikke finne dem i f.t 1900. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne navnet på barna deres? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette må vel dødsfallene til Carl Christian (1939) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr13011912kk&gardpostnr=2135&personpostnr=2789&merk=2789#ovre>Lenke og Johanne (1944) (Lenke i Korskirken sogn, Bergen.Her dukker sønnene opp blant elever ved Bergen katedralskole: Carl Christian, f. 27.01.1896 Lenke. Dette kan kanskje være hans dødsfall i 1968 Lenke Ingolf Lohmann, f. 10.7.1898 Lenke Arthur, f. 10.9.1899 Lenke Victor, f. 31.8.1903 Lenke Reidar, f. 8.4.1905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Mange takk for hjelpen Grethe! Jeg har dessverre ikke muligheter for å sjekke de kommunale folketellingene da jeg bor på sørlandet og er sjelden i Bergen mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Blant barna som minst talte 7, 'mangler' bl.a. Johannes Christensen Mørch Lodtz Stiegler, født 07.04.1897, død 11.03.1957. Han var overrettssakfører i Bergen.Du finner trolig informasjon om sønnene i 'Studentene fra ....', vanligvis 18-20 år etter fødselsåret. (Johannes var det ikke mer informasjon om). T.o.m. 1921 kom bøkene både ved 25- og 50-årsjubileet for examen artium, deretter kun ved 25-årsjubilum (Litt spesielt, 1919 er 30-års og 50-års). Disse kan lånes på biblioteket.Faren fant jeg merkelig nok ikke, har sikkert lett for overfladisk. Men han er oppført i andre oversikter over advokater, der fant jeg bl.a. oppgitte barnetall, men kan ikke si sikkert om dette utgjorde totalt antall barn eller barn i live på dette tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg slo opp én, Reidar (student 1923), og der finner du en kort selvbiografi, men den inneholder navn og fødselsår på kone og barn. Disse kan jeg ikke opplyse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Ingolf Lohmann Stiegler omtales i boka 'Vi fra NTH, de første ti kull, 1910-1919', utgitt i 1933. Omtale på s. 364: Ingolf Lohmann Stiegler, f. 10. juli 1898 i Bergen. Imm. ved NTH 1917, eksamen våren 1921 på byg.ing.avd. I 1925-1927 anleggsingeniør ved A/S Jernbeton i Trondheim, fra 1927 i A/S Betongbygg, hvor han ved bokas utgivelse var disponent. Stielger er med på et par gruppebilder i boka, men portrettbilde er ikke tatt med.Det kan ellers nevnes at han, trolig fra 1940-åra, hadde feriested på 'Blekkpynten' i Åsen, N-T. Han nevnes som eier der i matrikkelutkastet fra 1950 (dokpro.uio.no). Stielger var gift, men om han har etterslekt vet jeg ikke. På denne tida bodde han i Trondheim, og jeg ser ikke bort fra at han kan gjenfinnes i de kommunale folketellingene der.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ingolf ble gift, navn og fødselsdato kan ikke gjengis her, men finnes i 'Studentene fra 1917'. Det er forsåvidt det som er det hensiktsmessige med denne biografi-serien, man finner ut hvor man skal lete videre. (Nå hadde Arne i sitt innlegg en god del som ikke står i de to student-bøkene og vice versa).Vanligvis er det portretter i 'Studentene fra ....', Ingolf er en av de få som ikke har innsendt dette til bokredaksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

I Matrikkelutkastet for 1950, Hordaland, Åsane, Mjølkråen står Ingolf Stigler ført som eier av bruk 5 og 13, Han skal ha eid disse eiendommene fra ca 1946 til 1976. Hvis mulig kan jeg få sendt noen flere opplysninger om hans familie til adresse: lukvamme@online.noMvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.