Gå til innhold
Arkivverket

[#30262] Anna Steinbakken frå Ringsaker


Gjest Wenche O Abeltun Tarberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche O Abeltun Tarberg

min farfar var Erling nyborg f.15.07.1904 Ottestad d.01.01.1977 han var gift med Anna Steinbakken f.12.02.1906 Ringsaker d.26.10.1956 dei fikk 5 barn. er det noen som vet hvem Annas Foreldre besteforeldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Kanskje fra lenke nr. to men hvis hun var mora ville hun vært 46 år i 1906, ikke umulig men den i lenke 1 er jo f. 1830. Anna er sannsynligvis f. i Veldre annex i Ringsaker, har ikke kirkeboka etter 1904 tilgjengelig her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lillian Kristiansen

Hei, den eneste Anna som kan stemme(med en dag feil)fødselsdato her er denne: Ringsaker/Veldre Klok 17, dåp nr.12, s.6 Ark 1/6 Anna f.13/2 1906, dpt.:8/4 1906 Veldre kirke Uk. Martin Andreassen ??Sveen?? - utydelig Tjp.Julie Olsdtr. (gift 8/4 06), bor Halseth, han f.1876, hun f.1876, Faddere: Gbr.Johannes O.Hestsveen og Kn., Gbr.Martin J.ib, Gbs. Even O.Bakken, Gbdt.Beate N. Tangen, uægte. Anmeldt af Barnets Fader som hans 4de Leiermaal, hendes første. Ella no.4 1905. Samme bok, vielse nr.3, s.161 Ark 5/6 Vielse Veldre kirke 8/4 1906, første ekteskap for begge. Martin Andreassen, Dagarb Helseth i Veldre, f.Thorsætereje 1876, konf.veldre, far: Hm.Andreas Jensen og Julie Olsdatter, Tjp Helseth, f.Simenstadeje 1876, Konf.Veldre, Far: Hm. Ole Halvorsen. Forlovere: Gbr.Johannes Stokholm og Gbr. Peter Bakken. Lysning 8/4.06. Anm.: Brudgommen var udmeldt af Statskirken 17.10.04, udmeldt ???? Saugstad. Intet Slektsskap. Julie FT1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00412.wc2&gardpostnr=771&personpostnr=4609&merk=4609#ovre>Lenke Martin FT1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen, her kommer bekreftelsen på at det er rett Anna. Ringsaker/Veldre Klok 17 Ark 5/6, konf.nr.29, s.157 Anna Martinsdtr., f.13/2.06 Halset, dpt.: 8/4.06, bosted ved konf.: Stenbakke, Uk.Dagarb. Martin Andreassen og Tjp. Julie Olsdtr. Vaksinert. 28/6.06. Kristendomskundskap:Godt. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche O Abeltun Tarberg

hei lillian! tusen takk for hjelpen,etter det ej forsto så vet ingen hvem Martins far Ole var gift med eller hvem julies foreldre var.vet du omm dei hadde flere barn enn Anna? vennlig helsing Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Wenche. Hvor du får det fra at Martins far heter Ole vet ikke jeg, men jeg ga deg lenke til FT1900 hvor Martin bor hos sine foreldre: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00412.wc2&gardpostnr=221&personpostnr=1188&merk=1188#ovre>Lenke Det er Julies far som heter Ole...det ser du av vielsen jeg ga deg: Martins far er Andreas Jensen, Julies far er Ole Halvorsen. Her er Julies dåp: Ringsaker Mini 11, dåp nr.138, s.162, kort 6/17. Julie f. 11/7 1875 Simenstadeje, dpt.: Veldre kirke 22/8 1875. Ægtefødt: Husmand Ole Halvorsen, Bosted.Simenstadeje og hustru Syverinne Larsdatter. Faddere: Hans Larsen Lille Lien og k, Mathias K.Ramsberg og k., Ansteen C.Simenstad. Martins dåp: Ringsaker Mini 11, dåp nr.102, s.63, kort 3/17. Martin f.:20/6 1876 Thorsætereie, dpt.: Veldre kirke 23/7 1876, Foreldre: Husmand Andreas Jensen og Antonette Mathiasdatter, Bosted: Thorsætereje. Faddere: Hans Eriksen Volla og Kn., Kristian Nilsen Thorsæter, Agnete Haakensdtr. ib(Thorsæter), Andreas Kristiansen Lillethorsæter.Her er Julie og hennes foreldre + to søsken i FT1875: Lenke Her er nok en bror og Julies mor som enke i FT1900: LenkeHer er Martins foreldre i FT1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Wenche. Her er mest sannsynlig Andreas Jensen som tjener i FT1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60412&gardpostnr=1741&personpostnr=10157&merk=10157#ovre>Lenke Det er nok ikke hans foreldre han bor sammen med, det står ikke at han er sønn. Her er nok Anthonette Mathiasdatter i FT1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche O Abeltun Tarberg

hei lillian! ej har rotet med navna ,men oppdaget det ikke før etter ej hadde sendt innlegget.har holdt på med slektforskning i snart 5 år,men det er farsiden min ej ikke helt klarer og finne ut av,da det ikke er noken i hans slekt som har nokre opplysninger eller interesse for slikt,og ej ikke helt har vist i sikkert kor dei har bodd hen..men takk for hjelpen Mvh.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche o Abeltun tarberg

hei Lillian! har du navnet på nokre bygdebøker som som omfatter ottestad,Ringsaker(veldre) mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Wenche. Veldre har bygdebok, men det står egentlig lite om Husmandsplassene...har ikke funnet noe om dine der...inntil nå. Veldre Bygdebok Bind I - du kan nok fjernlåne den igjennom ditt lokale bibliotek. Ottestad går under Stange, gir deg en lenke her så kan du se selv: http://www.hedmarkslekt.no/ mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Thor  Böhmer

Jeg har ikke gått til kildene, men jeg antar at Ole Halvorsen på Simenstadeie er født i 1828. Jeg har også notert en annen Ole Halvorsen Kolden f 1828. Han er født på samme sted som meg. Jeg har notert at jeg ikke vet hvor det ble av Ole Halvorsen Kolden - eller Kølla som vi sier. Kanskje noen har ytterligere opplysninger om Ole Kølla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Böhmer

For ordens skyld: Kolden eller Kølla = Glestadeie. Men jeg tror Ole Halvorsen ikke er født i Kølla selv om det står Glestadeie i protokollene. Jeg tror han er født på Haug eller Haug neda Berget som Veldre bb har kalt gården. Jeg kaller det Haug i Brumunddal i motsetning til Haug i Brumund. Neda og ova Berget blir så lokalt at selv mange lokale blir forvirret.Ole Halvorsen Simenstadeie er den samme som Ole Halvorsen Kølla. Simenstadeie og Kølla er innenfor gangavstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Böhmer

Ytterligere opplysninger om Kølla. I gamledager het plassen egentlig Blåkølla. Dette skulle gi nok informasjon til oppslag i Veldre bb som har en dårlig beskrivelse av folket i Kølla og ingen beskrivelse av Simenstadeie generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Oddny  Abeltun Tarberg

Hei så det er slik at han Ole Halvorsen Ikkje er født på Glestadeje, står han oppført som fødd i veldre bb på garden Haug eller Haug neda Berget da? disse stednavnene gjer i allefall mej forvirret som ikkje kjenner til Hedemark i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.