Gå til innhold
Arkivverket

[#30266] Ekteskap i Drammen området


Gjest Hans Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Gustav Olsen f.1853 Nedre Eiker og Inga Martine Henriksdatter f.1856 Drammen,fikk sitt første barn 1879 i Eiker. Fikk ikke riktige kirkebøker, tror de er gift i Bragenes eller Strømsø. Noen som har riktig bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Bragernes MINI III5 - kort 4/10 - folio 127 - post 68:Vielse i Bragernes kirke 8. des. 1878.Begges første ekteskap:Gustav Olsen - Sagarbeider, Eker - f. Eker 22/1-1853 - konfirmert i Eker 26/4-1868 - Sist til alters i Eker - Far: Husmand Ole Larsen.OgInga Martine Henriksdatter - f. Bragernes 9/6-1856 - Sist til alters i Bragernes - Far: Bjelkehugger Henrik Pedersen.Forlovere: Bjelkehugger Henrik Pedersen, Bragerhagen og Arbeider Andreas Olsen, Bragerhagen.Tillysningsdatoer: 10., 17. og 24. november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Takk for det Jon. rullen fra Bragernes sluttet i 1877, nå slipper jeg en runde til med fjernlåning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

HansDu vet dette kanskje:Inga Martine Henriksdatter Killingrud dør 26 1/2 år gammel den 4. feb 1883 av en 'brystsygdom'. Hun begraves på Nedre Eiker kirkegård 11. febr. 1883. I lensmannens dødsfallsprotokoll for Eiker sies at hun etterlater seg enkemann Gustav Olsen og en sønn, nemlig: Oscar Gustav 3 1/4 år gammel.Enkemannen Gustav Olsen sies (når faren hans dør) i 1889 å være i Amerika. Gustav Olsen sies å være i Dakota i 1905 (når moren hans dør).Jeg vet ikke om Gustav tar med seg sønnen sin til Amerika. Men det vet kanskje du, Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Vel, det vil si.....I folketellingen for Nedre Eiker i 1891 avsløres det at han KKE tok med seg sin sønn. Guttungen var da hos sin farmor.Her er husholdningen:Mari Kristoffersdatter enke f. 1822 i Haug, Eiker, bruger lidt jord, underholdes af sagarbeider i Amerika (søn)Oscar Gustavsen sønnesøn ugift f. 1879 i Nedre Eiker, underholdes af sagarbeider i Amerika (faderen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Jon, jeg visste at den ene sønnen Hermann f.29/12-1880 døde 30/12 'uden at været i kirken' .Det var en til også, Halvard døpt 6/8-1882 Killingrud. Han vet jeg ikke noe om. Jeg visste at Gustav dro alene til USA, Karl Oscar reiste senere men jeg har foreløpig ikke funnet ut når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fra lensmannens dødsfallsprotokoll for Eiker:Hallvard Gustavsen Killigrud 5 mnd. Død 23. nov 1882.Far: Gustav OlsenMor: Inga Martine Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Konfirmant i Nedre Eiker i april 1893: Karl Oscar Gustavsen (Ja, slik ble det skrevet) f. 6/1 1879 på Bjørhus - og døpt 16/3-1879 . Han er bosatt på Bjørhuseie ved konfirmasjonen. Faren sies å være i Amerika. Moren sies å være død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jon, takk for Halvard's dødsrecord. Tror Gustav reiste i 1885 og Karl Oscar i 1892..Må nok gå nøye igjennom filmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg er nokså sikker på at jeg har funnet far og sønn gjenforenet i Enger township, Steele county, North Dakota i census 1900.Husholdniningen består av tre personer. Alle født i Norge av norske foreldre:1. Gustav Olson f. jan 1857, 43 år, enkemann, innvandret 1883, vært i USA i 17 år, Levert papirer til naturalisering, Farmer.2. Oscar Olson, sønn, f. jan 1880, 20 år, ugift. innvandret 1894, vært i USA 6 år. Farm Laborer.3. Kjersti Bjonson, Housekeeper, f. mars 1858, 42 år, ugift. innvandret 1894, vært i USA6 år.Domestic servant.Som du ser, stemmer ikke fødselårene helt. Men det var ikke helt uvanlig. MEN ....I 1910 finner jeg en sabla god kandidat på guttehvalpen: I North Dakota i Ward county i township 152 Range 84:Oscer G. Olsen 31 år. Gift 1. gang. Vært gift i 2 år. Innvandret 1893. Farmer. Kona er Anna. 24 år. Gift 1. gang. Vært gift i 2 år. Født i North Dakota av norske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Jon, beklager at jeg ikke skrev det men jeg har rede på dem i USA, jeg fikk ekteskapet som jeg spurte om og litt til av deg, 1891 opplysningene hadde jeg ikke. Det eneste jeg nå ikke vet er når faren og sønnen emigrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.