Gå til innhold
Arkivverket

[#30269] Etterkommere av Pål Larson Kukkoinen, svedfinne, Värmland


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiMin samboer er, etter å ha diskutert emnet på Anbytarforum i Sverige, direkte etterkommer av ovennevnte.Etter en tur i går 17 mai til Bogen, Gräsmark og Tvällen hvor hun er født, så bestemte jeg meg for å finne ut noe mer om denne slekten.Jeg vet det er skrevet bok om denne, men jeg vet også at mange 'svednorrmenn' er etterkommere, og kanskje noen her på forumet.En liten historie:I Honkamäki hörde jag berättas en historia om bonden Lars Pålsson Kukkoinen här i Långnäs. Att han varit utfattig men blivit stenrik, därigenom att han födde och undangömde i sin källare en stortjuv, vilken aldrig stal i grannskapet, men i andra landsändar och flydde hit med sitt byte. Bl.a. hade han så mycket silver, att man därmed kunde fullduka 3 bord (med skedar, gafflar etc.), till slut kom ryktet tjuven på spåren. Då Lars förnam detta och såg, att han möjligtvis kunde miisstänkas och upptäckas, så sköt han själv ihjäl tjuven och blev så ensam ägare av alla dessa skatter. Då tjuven ej mera hördes till, stannade alla forskningar, och Lars fick i ostörd ro njuta sin lycka. Men hans hustru, som fallit i 12 barnsängar och ideligen framkommit med missfall och missfoster, förorsakade honom snart stor sorg. Och då han såg sina barn framkomma döda till världen, och de få som levde vanskapade, beslöt han att resa upp till Lappland att härigenom söka bot. Här fick han av en 'Underslug' det svar, att detta skedde honom till straff, dels för det han hyst och tillägnat sig en tjuvs gods, och dels för det han, som är av Kukkoinens släkt (Tuppesläktet), likväl understått sig att äta höns till föda. Vilket honom nu blev strängeligen förbjudet. Av denna orsak skall än idag ingen av den här i landet vidlyftiga släkten Kukkoinen vilja äta hönskött till föda.Du äter väl inte höns....?Nei høns spiser vi ikke her i huset, men er det noen som har forsket på denne slekten?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Slektsboka er skrevet av Kenneth Larsson i 1997, og er på mere enn 350 sider m. register. Jeg har plusset på mere fra Solør og Vinger som Kenneth ikke hadde med. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei FinnDet er interessant.Min samboer er født i Bogen, Sverige, men hennes familie bosatte seg delvis i Brandval.Har du jobbet med noen slekt der?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Har register til k.bøkene i Gunnarskog og Bogen fram til 1920. Har også Boka: Pål Larsson Kukkoinen. K.bok avskrifter fram til 1909 for Brandval. Vinger 1689 til 1921. Du finner min E.m. adr. ved søk i Telenor eller i innlegg/svar på Brukarforum. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.