Gå til innhold
Arkivverket
Gjest John H. Aarønes

[#30272] Michel Hansen Greve - toller i Romsdalen fra 29 jan 1698

Recommended Posts

Gjest John H. Aarønes

Michel Hansen Greve var gift med Margreta Andersdatter (Waage) og dei hadde barna:a. Inger Margrethe g. m. prestene Jørgen Hansen Mejer og Ottho Jacobsen Friis.b. Else g. m. Aage Nielsen (Find)Michel døde truleg ca. 1706.Informasjon om forfedre åt Michel Hansen Greve og kvar han kom frå takast mot med takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Dette temaet kan vel være til hjelp.LenkeIM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John H. Aarønes

Takk for den lenken. Der var mykje interessant stoff!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Er det sikkert at Else (g. Aage Nilsen Finde) og Inger Margrethe (g. Meyer og Friis) var døtre av den samme Michel Greve ?Førstnevnte ser for meg ut til å være f. rundt 1630, mens sistnevnte kankje er f. rundt 1670 ?Hvis dette er rett er vel Inger's farfar Hans Greve omlag jevngammel med Else's far Michel Greve (som såvidt jeg vet var prest, død i Danmark).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John H. Aarønes

Kanskje eg har misforstått det du skriv Per ...Eg har vanskeleg for å forstå at Else er født så tidleg som 1630. Korleis kjem du fram til dette fødselsåret Per? Utan at eg kjenner til noko kjelde om fødselsåret til Else - for meg verkar 1630 å vere noko tidleg.Romsdal Skifteprotokoll N6 p. 432 : 1727 15/5 Skifte paa Øvrevaage i Volds Otting hvor Else Greve fordrer 2-0-0; ved Udlægget kaldes hun Else Waage.Dersom dette er den Else det er snakk om verkar ho unekteleg å vere oppegåande. Skulle eg gisse på noko fødselsår, må det verte tidlegast rundt 1650-1660.Molde Kirkes Regnskabsbog p. 27 : 1706 24/6 betalt for det bedste Ligklæde til sal. Michel Grefues Lig 0-1-8.Også Michel må ha vorten gamal om han skal vere far til nokon fødd 1630. Skulle kanskje tru at det var han som var født rundt 1630.Men som skreve - eg kan ha mistolka både deg og kjeldene når eg har gått ut frå at same Michel er far både til Inger M. og Margrethe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Såvidt jeg vet er Else Michelsdatter Greve datter av Susanne Pedersdatter Schjelderup f. 1602, d. av (daværende) s.pr. i Mandal, senere biskop, Peder Jenssen Schjelderup (1571-1646). Susanne skal altså være g.m. presten Michel Greve, død i Danmark. Videre mener jeg Else muligens er svigermor til Margrethe Christensdatter Mechlenborg (1675-1749) på Smørholmen, g. Hans Aagesen Knag. (Eller er ikke Hans sønn av Else og Aage Nilsen Finde ? Er han kanskje heller sønn av Jens Aagesen Finde ?).I allefall vil ovenstående plassere f.året til Else rundt 1630. Men det lite av dette som er verifisert, og kilder er det snaut med ....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John H. Aarønes

Til innlegg 6:For meg ser det ut som om du omtalar 2 forskjellige personar. Prestekona kjenner eg ikkje noko til. Det ville vere fint å få referansar til kjelder. Eg fortår ikkje heilt kvifor ho vert kalla Michelsdatter når faren heiter Peder.Når du refererer til Hans Aagesen Knag som har fått namn etter Hans Knag. Hans Knag var gift med Bodil Nilsdatter. Ho gifta seg med med Aage Nilsen Find. Det må soleis vere slik at Bodil og Aage er foreldre åt Hans Aagesen Knag som du nemner. Lenke Aage Nielsen Finne hadde 3 barn som ble voksne, alle med sin første hustru, Bodil Laugesdatter. Hun var datter av Lauge Nielsen og Karen. Tidligere har en gått ut fra at Bodil døde i 1705 og ble gravlagt samme sted som faren, nemlig i Molde kirke. Denne teorien baserte seg på opplysningen om at det ble betalt til Molde kirke 'for det bedste Ligklæde til Aage Drønens Kjæreste 1 ort 8 sk'. I 1704 blei det betalt 4 rd for å gravlegge ho under midtgolvet i Vatne kirke. Tilsynelatende to motstridende opplysninger. Men leiter i regnskapet for Molde kirke finner en ikke innført betaling for å gravlegge henne. Derimot kan Bjørn Jonson Dale opplyse at en i Vatne kirke ikke hadde noe 'ligklede' på den tiden og en måtte leie fra andre steder, og Molde kirke hadde flere 'ligklede' til disposisjon. I regnskapet for Molde kirke 1705, står bare nevnt Aage Drønens kjæreste. Det må være på denne tiden Aages andre hustru døde, kjæresten som det refereres til er da trolig Sofie Elisabeth Bæverlous. Det er ut fra Bjørn Jonson Dales nye opplysninger funnet i' justisprotokoll nr 8 for Sunnmøre, folio 63A (1705), der søskena hennar, Alexander og Emerentze, stadfesta at ho døde i Drynesund, hos deira ''kiere suoger'' Aage Nilssen. Dette har vore ukjent til no'.Aage Nilsen Find gifta seg 3. gong med Else Greve. Dette må truleg ha skjedd etter 1705.1/4 1710 ble Aage Nilsen Find formynder for sin svoger, presten til Veø, Jørgen Meyers datter Magrete Salome og kaltes da 'Sr. Aage Nielsen, Borger og Indvaaner på Søndmør'.Else Greve boede fremdeles i Drønen 22/12 1722. da Christoffer Mühlenport i Boe søgte at blive Kremmer i Drønen.Ho er nemnt i et skifte i Molde i 1727 som Else Greve og i 1730 omtalas ei Else både som Else Greve og Else Waage.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Det er Else's mor, Susanne Pedersdatter Schjelderup f. 1602 som er d. av (daværende) s.pr. i Mandal, senere biskop, Peder Jenssen Schjelderup (1571-1646).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John H. Aarønes

Ja, no ser eg at eg rett og slett las feil det du skreiv i innlegg 6. Beklager det. Vert litt sløv utpå natta.Men mellom presten Michel Greve i Danmark og toller Michel Hansen Greve på Waage i Romsdalen kan det kanskje vere eit samband sidan begge synes å ha ei datter som heiter Else? Nokon som veit noko meir om etterkomarar etter presten Michel Greve.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Jeg er redd det er vel så sannsynlig at 'min Else' i virkeligheten var datter av Michel Hansen Greve på Waage i Romsdalen, og at hun dermed var født langt senere enn jeg har trodd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christian Arentz

Til innlegg 7:'1/4 1710 ble Aage Nilsen Find formynder for sin svoger, presten til Veø, Jørgen Meyers datter Magrete Salome og kaltes da 'Sr. Aage Nielsen, Borger og Indvaaner på Søndmør'.'Står det noe sted i kilden at de var svogre? Det virker unektelig temmelig sannsynlig at de var det, siden formynderne ofte var såvidt nært beslektet. Isåfall må jo Aages hustru Else og Inger Marie ha samme Michel til far. Er det mulig at begge kan ha presten til far, istdf. tolleren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John H. Aarønes

Svein T. Dahl har i Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536 - 1700 s. 251f følgende oppsett:Jørgen Meyer gift med Inger Margrethe Greve. Barn:a. Hansb. Michelc. Pederd. Mortene. Helle Margrethef. Anne Cathrineg. Margrethe SalomeBarna nemnt i skiftet etter Jørgen 01.04.1710.Skiftet som er omtalt i innlegg 7 er eit notat bygd på Romsdal Geistlige Skifteprt. auth. 1706 (i 1888 i Juni beroende i Veøy Præstearkiv)) 1710 1/4 Skifte paa Veø Præstegaard efter sal. Hr. Jørgen Mejer som postmester Collin har gjort.Om ordet svoger er lagt til av Collin veit eg ikkje. Diverre har eg ikkje tilgong til dette dokumentet. Men det er tydeleg at det ikkje er ei ordrett avskrift. Kanskje det finst nokon som har tilgang til sjølve skiftet?Men dei kjeldene eg har tilgang til tyder på at oplysningane i innlegg 1 kan vere rette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

(Innlegg 7): Her står 'Hans Knag var gift med Bodil Nilsdatter. Ho gifta seg med med Aage Nilsen Find'. Det skulle vel stått 'Bodil Laugesdatter' her ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John H. Aarønes

Ja, det skulle sjølvsagt stå Bodil Laugesdatter der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Jørgen Mejers ettermann i embedet, Otto Jacobsen Friis (død 1729), skal ha fått sønnen Jacob u.e. den 7 Nov 1702. Vi får vel formode (håpe?) at det ikke var Inger Greve som var moren, tatt i betraktning at skiftet etter hennes ektemann Jørgen Mejer var først i 1710 ? Når døde egentlig Jørgen, og hvem var mor til Jacob ? (Var det mon denne (kjøpmann) Jacob Friis som i 1775 eide hus nr. 17 i Moldes hovedgate ?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christian Arentz

Ett av tre presteportretter i Veøy kirke, Romsdalen er ant. av ham, kalt Hr. Jørgen Meier, og malt av biskop Nannestad. Innskrift på pilaster til h.: ÆTAT 63, obiit 1711. Han var også oppgitt til å være 50 år gml. ved folketellingen i 1701. Etter dette kan han m.a.o. ha vært død et sted mellom 1711 og 1714mvh Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

I innlegg 12 er det altså henvist til Romsdal Geistlige Skifteprt. auth. 1706 (i 1888 i Juni beroende i Veøy Præstearkiv) 1710 1/4 Skifte paa Veø Præstegaard efter sal. Hr. Jørgen Mejer. Hva betyr egentlig innskrift på pilaster til h. for portrettet i Veøy kirke av Hr. Jørgen Meier: 'ÆTAT 63, obiit 1711' ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Jonson Dale

'obiit 1711' tyder at han døydde 1711. 'ÆTAT' viser til alderen, dvs 63 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Takk ! Da er vel dette enten feil, eller så er datoen for skiftet feil (1 Apr 1710) ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×