Gå til innhold
Arkivverket

[#30273] Lars Peter Ulvestad, Møre og Romsdal


Gjest Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjartan Brastad

Lars Peter Eriksen Ulvestad fra Skodje var født på Vatne i 1833. Han levde som reisende sammen med sin kone Ingrid og en flokk med barn. Skodje på Sunnmøre var et mer eller mindre fast tilholdssted. I følge opplysninger i Bygdebok for Skodje og overleveringer i familien ble han drept i et slagsmål i Bolsøy (nå en del av Molde), i 1884. Jeg har ikke vært i stand til å finne noen sikker kilde til at han døde der og da. Jeg har heller ikke funnet noen nærmere beskrivelse av hva som skjedde. Er det noen som vet noe mer om denne saken, evt. har et godt forslag til hvilke kilder som kan tenkes å ha beskrivelser av slike hendelser? Hilsen Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Kjartan Brastad

Skannede kirkebøker for Skodje gir nye opplysninger for hvordan Lars Peter Ulvestad døde. I kirkeboka for 1884 står det at Lars Peter Eriksen Ulvestad døde 6/10 og ble begravet 30/10 1884. Årsak til død var hjernebetennelse og han var midlertidig bosatt i Ålesund. Om opplysningene i innlegg 1 har noen som helst rot i virkeligheten, eller er skapt av fantasi er vanskelig å si i dag, over 120 år senere. Det er også flere andre opplysninger om denne litt aparte familien som er feilaktige. Kanskje har de misvisende opplysningene oppstått fordi ingen av de mange etterkommerne ble boende i området og at det derfor var ingen som kunne korrigere mytene som oppsto rundt Lars Peter og hans familie. Dette illustrerer i alle fall at opplysninger i denne og sikkert flere andre bygdebøker må tas med en stor klype salt. Kjartan B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

HeiSpørsmålet en kan stille er da kanskje hva som var en hjernebetennelse på den tida. Kunne det tenkes at betennelsen kunne komme av slag mot hode. Romsdals Budstikke eller Sunnmørsposten har vel sine årganger i behold tror jeg. Så om det skulle være et slagsmål med døden til følge burde det vel stå der. Ellers så er det vel merkelig at en forfatter setter slikt på papiret uten å ta sterke forbehold om han ikke har skriftlige kilder å forholde seg til.Vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Bygdebokforfatteren sier at tradisjonen sier at han endte sine dager i et taterslagsmål og tar jo med det et slags forbehold om at historia kan være usann. Det er også mange andre ting som sies om denne familien som umulig kan stemme. Summen av alle disse tvilsomme opplysningene viser at bygdebokforfatteren i dette tilfellet har basert seg litt for mye på myter og litt for lite på handfaste data. Det finnes naturligvis en mulighet for at hjernebetennelsen hadde et opphav i et slagsmål, men jeg tviler så lenge jeg ikke vet mer om saken. Jeg har så langt ikke funnet noe om noe slagsmål i Bolsøy, men har ikke sjekket gamle aviser. Hilsen Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.