Gå til innhold
Arkivverket

[#30276] Strømme,Knut Jonsen


Gjest Hege Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Kvale

Hei!Jeg lurer på hvem foreldrene til Knut Jonsen Strømme er.Og hvor,hva tid de er født.Knut Jonsen Strømme f:1868 Bruvik Bergen Gi.med Amalie Nikoline Severine Rasmusdtr.Roald f:1867 (disse ble skilt)Barn: Jon Strømme,Rangvald,Ranghild Karoline,Klara Amalie og Knut.Jeg har holdt på med denne veldig lenge så nå må jeg prøve å gi den videre til noen, får å se om knuten løsner her.Håper noen kan hjelpe.Mvh Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du lett etter ekteskapet til Knut og Amalie i kirkebøkene? Der vil navnene til foreldrene stå. Og du kan kanskje finne når foreldrene ble gift ved å se på dåpen til barna deres. Det burde ikke være noe stort problem, men du må nok gå til de virkelige kirkebøkene.Knut er vel født i Haus om FT stemmer. Bruvik ble utskilt fra Haus i 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel Knut Jonsen Strømme med familien i Brudvik i 1900. Konas fødested oppgis til Sande pr. Sunnmøre [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01251&gardpostnr=251&personpostnr=2611&merk=2611#ovre>LenkeFinner denne i FS/IGI – må sjekkes!AMALIA NICOLINE RASMUSEN Female Event(s):Birth: 31 OCT 1867 Christening: 01 JAN 1868 Sande, More Og Romsdal, Norway Parents: Father: RASMUS KNUDSEN Family Mother: KAROLINE KRISTENSDR I FS finner jeg en Rasmus Andreas Knutsen som gifter seg 9.4.1860 i Ålesund med Caroline Elisabeth Kristensdatter. Det ser ut som de har følgende barn: Christine Oline, f. 12.1.1859, døpt 1859, Vigra; Christine Caroline, f. 4.2.1861, døpt 1.4.1861, Ålesund; Koba (!) Olivia, f. 14.12.1863, døpt 26.12.1863, Ålesund; Amalia (1868) og Ole Konrad, f. 16.6.1872, døpt 25.8.1872, Sande. Her er familien i 1865, Herøy, og her er Rasmus Knutsen kalt Rasmus Roald (Roal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/IGI kan det se ut som foreldrene til Knut Jonsen er Jon Johannesen og Ragnhild Knutsdatter. Finner en Knut Jonsen (Johansen) født 24.10.1868, døpt 22.11.1868 i Haus som er sønn av foreldre Jon Johannesen og Ragnhild Knutsdatter. Men så ser jeg at ekteparet John Johannesen og Rangele Knutsdatter får en datter Brita, født 1875, Strømme, Vinje, Hordaland. Videre en sønn Knut, f. 1879 (?) Strømme, Vinje, sønnene Andreas og Ingebrigt, født og død 1881, datteren Ingeborg, f. 1883. De står også oppført med sønnen Johannes, f. 1878, Straume.Finner John Johannesen og Ragnilde Knudsdatter gift 3.7.1865 i Haus. Brudgommens far oppgis til Johannes Hansen, mens brudens far heter Knut Mathiasen (FS/VRI). Dette er vel Jon og Ragnhild (Ragnille) i f.t. 1865, Haus Lenke. John Johannesen kan muligens være sønn av Johannes Hansen og Brita (Brithe) Johannesdatter. Hvis Knut Jonsen har en søster Brita Jonsdatter Strømme, kan hun eventuelt være oppkalt etter farmor…Hvis du ser i 1900-tellingen for Brudvik vil du se at det faktisk er to Knut Jonsen Strømme, den ene født 1870 og den andre født 1868; sistnevnte er din Knut Strømme. Det er også en Brita Jonsdatter Strømme, f. 1875, som losjerer hos Knut Jonsen Strømme. Det er mulig at dette er søsterens hans.Jeg ville uansett ha sjekket alle disse opplysningene mot kirkebøkene. Ser du bor i Rogaland fylke, så kanskje du burde høre innom nærmeste bibliotek og se om det finnes leseapparat og mikrofilm der, eventuelt om mikrofilm av kirkebøker kan lånes inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei der Grethe og Berit!Tusen takk for hjelpen deres. Dette er helt kjempe!!!! Har ventet lenge på å komme videre med denne karen! Jeg får nok komme meg inn på bibloteket en tur ja,nå når dere har funnet mer info. for meg.Tusen takk igjen. Ha ein fin dag.Hege :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.