Gå til innhold
Arkivverket

[#30279] Etterkommere etter Jens og Signe Sofie Omdal i Kristiansand?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Når man har nøstet lenge nok i en ende og ikke funnet frem så får man begynne i en annen ende og håpe på å finne løsningen der.Da Signe Sofie giftet seg med Jens Omdal var hun enke etter Mons Andreas Larsen f. 26. sept. 1846. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=13629&sok=Terje+Aarland&startnr=&antall=&spraak=>Lenke Signe Sofie hadde trolig foreldreansvar for Mons Andreas Larsen sin datter Mathilde H. Larsen f. 1873. Etter at Mathilde ble konfirmert i 1889 slutter alle spor etter henne. LenkeDerfor vil jeg nå prøve å finne etterkommerne etter Signe Sofie og se om løsningen kan ligge der.I 1900 bodde denne familien i Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det er vel ikke vanskeligere å ringe til en Omdal i Kristiansand, enn å ringe til fjerne slektninger i USA, sikkert?Ved å bruke litt logikk, navnelikhet og telefonkatalogen, pluss evt. skattelister for å finne alder, kan du sikkert komme langt!Jens og Signe hadde blant annet sønnen Carl i FT1900, i Kristiansand i dag finner du Carl Georg samme sted - kanskje sønnen? Forsøket verd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her ser det ut til at også Ingeborg Omdal reiser til USA: LenkeIngeborg kom til Ellis island 27. mars 1916. Da hun reiste bodde faren i Gylden'lois'gade 47 i Kristiansand. Det kan se ut som hun skulle til sin venn Anna Gunnarsen i 215 'Thribber' Avenue, Providence, Rhode Island. Kanskje å finne her i census 1920?Søsteren Bertha som reiste i 1902, skulle til tanten (det står onkelen i manifestet) Gurine Andersen, 72 Nelson Str., Brooklyn. Det var også denne damen som hadde betalt billetten over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har vert i kontakt med flere Omdal i Vest-Agder i Kr.sand området uten å ha fått kontakt med den rette Omdal familien. Det er flere Omdal familier i Kristiansand. Men jeg fortsetter min søken og kanskje jeg lykkes en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette var vanskeligere enn jeg hadde antatt. Jeg har vert i kontakt med mange, men ingen kjenner til den Omdal familien jeg søker.Er det noen som har tips om hvordan jeg bør fortsette mitt søk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Lars Johannessen

Hei!Jeg finner iallefall tre av barna til Jens og Sofie under databasen over gravminner fra DIS: http://www.disnorge.no/gravminner/ Ingeborg f. 19.03.1897 d. 05.04.1973 Karl f. 22.07.1890 d. 04.10.1968 Sigvart Andreas f. 12.02.1888 d. 21.05.1972. Mulig at det kan ligge mer opplysninger om eventuelle etterkommere/slektninger i dødsannonser? mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Er det mulig å finne ut om Signe S. Og Jens hadde flere barn som ble født i etter 1900. Jeg har søkt kirkebøkene utene å finne noe, men det kan tenkes at jeg har oversett noe. I tilfelle de fikk barn etter 1903, så kunne det jo, tenkes at Mathilde var fadder, hvis hun da hadde forbindelse med denne familien? Jeg vet heller ikke om det ville være naturlig at hun stod nevnt i skiftet etter stemoren Signe Sofie? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Dersom gravstedene finnes kan en kanskje finne hvem festeren av gravene er ved å henvende seg til kirkevergen. Forklar saken så hoster han nok opp alle opplysninger han evt sitter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har prøvt å finne frem til hvem som er kirkeverge i Oddernes, men finner ikke frem til dette. Kanskje de har en egen e-postadresse. Jeg har prøvt å tatt kontakt med bispekontoret i Agder og Telemark, men har føreløbig ikke oppnått noen kontakt med dem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for tipset.Jeg har nå sendt e-post til Oddernes menighet. Det var veldig interressant å få bilde av Oddernes kirke. Jeg har jo, søkt etter info i denne menighetet i lengre tid, så da var det jo ganske artig å få bilde både innvendig og utvendig av den kirken det meste har foregått i for denne familien som jeg har vert på leiting etter i lengre tid.Så får vi håpe at dette kan føre frem til noe interessant. Jeg har store forventninger til et hva som kan vise seg å finne ved den aktuelle kirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Hei kan noen hjelpe meg å tyde det som står notert i kirkeboken ? Når du åpner lenken bla ett tilbake til Henning Johan Bødtker og Henriche olsdtr Sand i tillegg er der notert noe ved starten av innføringen.På forhånd takkLindis RokstadLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Almedal

Jeg har ikke registrert noe på etterkommere etter Jens og Signe Sofie, så jeg kan ikke hjelpe direkte.Men, Jens' yngre bror, Anders, er min oldefar. Han, samme med enkelte andre søsken (jeg har notert 5 av 7), endret navn til Almedal. Kan det ha vært tilfelle med Jens også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg tror at både Karl og Sigvart bodde i Kristiansand og at begge to brukte Omdal som etternavn, men det har ikke lykkes meg å komme i kontakt med deres etterkommere. Hvorvidt det er de samme Karl og Sigvart som bodde i Kr. sand som er identiske med noen av sønnene til Jens og Signe Sofie vet jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Døttrene Bertha f. 1985 og Ingeborg Kamilla f. 1896 drog til Amerika. Det er mulig at Ingeborg kom tilbake til Norge igjen? Jenny f. 1894 har jeg ingen info om heller ikke Arne f. 1899. Det er mulig at dette paret også fikk barn etter 1900? men det har jeg ingen info om.Kanskje du i innlegg nr 14 har et bedre utgangspunkt enn meg til å finne mer info, skulle du komme over noen av etterkommerne etter Jens og Signe Sofie Omdal, så hadde det vert fint om jeg kunne fått info om det.Send meg gjerne info på e-post:taarland@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.