Gå til innhold
Arkivverket

[#30283] Et heraldisk problem - FRIIS


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

På sida 'Roskildehistorie' (DK) blir Ulfhilde (Ulvhild) Henriksdatter Friis (gift med Oluf Galde) oppført som datter av Henrik Friis til Ørbæklunde (tre ekorn) og Margrethe Nielsdtr (Bild). Jeg antar at opplysningene er hentet fra DAA (Dansk adels årbok - men jeg VET ikke) http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/På gravplata til Peder Iverssøn 'Jernskjegg' (Baden) i Hedrum kirke (Larvik), er hun imidlertid oppført med et annet Friis-våpen; 'to-rad skaktavlet høyre skråbjelke' (det samme som det opprinnelige Rosenkrantz-våpenet, dvs Friis Haraldskær).Nesten det samme er tegnet for henne i ei bok som ble påbegynt på Fresje (Fritzøe) på 1500-tallet (nå i 'Den arnamagnæanske samling'). På bildet har jeg skissert våpenet fra gravplata til venstre og fra 'Fresje-boka' til høyre. Det er ikke helt samsvar mellom hjelmfigurene, men på sida 'Roskildehistorie' har de tegnet en kombinasjon når det gjelder 'det skaktavlete' våpenet.Hvilken FRIIS-slekt tilhørte egentlig Ulvhild?bilete0334.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Arnstein!Fascinerende med fargelagte våpen i dette forum. Glemmer nesten å konsentrere meg om svaret. : )Jeg tror du skal i retning av Henrik Friis av våpen (n. 1489-1494) som knyttes til gården Holma i Brastad sogn på Stangenes i Båhuslen. Du bør lese artikkelen 'Holma Säteri under äldre tid' skrevet av John Anders Nordström. Denne finnes opprinnelig trykt i Vikarvets årsbok 1970-71, og er nå trykt i en samling av Norstrøms artikler utgitt av Tjörns Slektsforskare ved navn 'Äldre Bohussläkter II'.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei,Altertavlen i Tanum kirke skal vise både Ulvhilds og Olav Galdes våpen. Dette er vel en bedre referanse enn gravplaten til hennes dattersønn.Men slektskapet til Henrik Friis til Ørbæklunde er vel heller tvilsomt (første gang jeg hører dette).DAA 1915 fremhever at våpenet for Skaktavl er identisk med våpenet for Friis av Haralskjær, dvs. den Henrik Friis Are nevner (se forøvrig DAA 1942 II s. 87-88 ('Friis') og DAA III).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det!Altertavla i Tanum kirke viser våpnene til Baden, Galde, Graa og Friis, samt Breide, Emmiksen, Emmiksen (på nytt) og Holck.Gravplata i Hedrum viser de samme, men i tillegg 4 ekstra våpen på Baden-sida (eldre generasjoner) og 2 ekstra + 2 blanke på Breide-sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg skriver om Henrik Fris Elendsson til Holme i NST for 1992. Tror det dreier seg om en norsk slekt med sjakkbrettet, ikke noen dansk slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ja, det er vel denne du sikter til ??[Vigerust, Tore H] ———. 'Svar til spørsmål nr. 558 [Friis av Holme, Den hellige Birgitta].' NST 33 (1992): 337-339.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk til Tore for at du bl.a. minte meg på at 'skaktavl' er det samme som 'sjakkbrett'!Jeg skrev lenger oppe at fire av de åtte våpnene på Breide-sida av gravplata i Hedrum kirke var ukjente og at to av dem var blanke. Nå kan jeg opplyse følgende:Far til Margrethe Breide var Joachim Breide til Vorgård. Det er en minnestein over Joakim i sakristiet i Hammelev kirke. Den inneholder diverse våpenmerker. Disse er delvis blitt 'tydet', og dette gjør at jeg nå - ut fra dette - kan si at våpen nr 5 på Breide si side er Skinkel (Sehested). Nr 6 er antakelig Glob eller van Deden (eller muligens Rixtorp?). Nr 7 (som jeg trodde var blank), er egentlig delt i tre (uten motiv), og er våpenet til Stang(e)berg. Nr 8 er delt i to (uten motiv) og er våpenet til Rantzau.Det er fortsatt (for meg) fire ukjente på Baden sin side av gravplata i Hedrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da er det kanskje på tide at jeg får publisert Margrete Breides likpreken, der det står mere om hennes slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja - gjør det, Tore!Nå er jeg ganske sikker på at jeg også har identifisert det våpenet som det var tvil om. De som hadde tolket minneplata over Joakim Breide mente at det ene skulle være 'von Deden' eller 'Glob' Lenke . Jeg førte opp 'Rixtorp' for egen regning, og nå ser jeg at Hartvig Emmiksen til Revsø og Barbara RIXTORP til Brænove var blant Margrete Breides aner.For ordens skyld; dette er ikke mi slekt, men jeg er blitt litt hekta på historien til Fresje/Fritzøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnstein Rønning

I likprekenen til Peder står bl.a.: 'Hans mormoder vaar e. v. f. Ulfvilde, Henrik Friisis daatter til Oden i Judland'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore H Vigerust

Ja, det står det, men hva så? Det er jo feil uansett, for Henrik Friis bodde jo på Holme i Norge, ikke på Odden i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.