Gå til innhold
Arkivverket

[#30340] Hvor ble det av glassblåseren Frantz Wentzels barn?


Gjest Anne Minken
 Del

Recommended Posts

  • 3 uker senere...
Gjest Odd Wentzel

Beklager, men jeg har ikke sett denne diskusjonen før i dag.Salmakermester Jørgen Anton Wentzel er, som Anne Minken skriver, født på Hadelands glassverk i 1831. Han flyttet til Kristiania, antagelig like etter konfirmasjonen i Jevnaker kirke i 1846. Begge foreldrene var født Wentzel og på Hadelands glassverk. Alt Anne Minken skriver om slekten deres er selvsagt riktig.Jørgen Anton giftet seg i 1858 i Vår Frelsers kirke i Kristiania (Domkirken) med Anne Sophie Grepperud f.1830 på Grepperud i Hemnes i Søndre Høland. Hun var datter av Nils Gustav Nilsen (ca 1786-1858) og Kari Bergersdatter Slora (1794-1878). Jørgen Anton og Anne Sophie bodde i 1859 i Store Vognmannsgate 3 (senere omdøpt til Carl XIIs gt.), de flyttet i 1863 til Grønland 19 og i 1875 til Pilestredet 21. Anne Sophie døde der i 1898 og Jørgen Anton i 1905.Anne Sophie flyttet fra Høland til Kristiania i 1853. Hun skal i Kristiania ha drevet en slags moteforretning i Gunnerius gate, her skal hun ha hatt flere syersker, de laget damehatter. Antagelig må hennes yrke, ”modehalerine”, fra folketellingen i 1865 ha noe med dette å gjøre, antagelig modehandlerinne?.Senere drev hun en melk- og delikatessebutikk og kjøttforretning, bl.a i Pilestredet 21. Hun er modell på flere av maleriene til sønnen Gustav fra P21, bl.a. Frokost 1 og Frokost 2 som tilhører Nasjonalgalleriet.Jørgen Anton og Anne Sophie hadde barna Nils Gustav (1859-1927), Franziska (1861- 1950), Fridthjof (1863-1900), Hjalmar (1865-1922), Dagny (1868-1950), Carl Sebastian (1870-1941) og Sofie 1875-1943). Hjalmar er min bestefar.Torgeir Kvalvaag nevner i et annet innlegg her i Debattforum (Lenke) (innlegg 44014: ”Maleren Gustav Wentzel – hans morsslekt på Grepperud i Høland”) at hans morfar, Christian Theodor Bergsjø, er hovedpersonen på Gustav Wentzels maleri ”Konfirmasjongilde”. Det har han nok helt rett i. Personene på ”Konfirmasjonsgilde” skal, etter mine papirer være fra venstre: Glassmester Hansen, Valborg Ødegaard (en slektning), Dagny Wentzel (malerens søster), ”tante Remsberg” (Oline Marie Erich f.1821 Jevnaker, datter av Johan Jørgen Heinrich Jochum Erich og Berthe Maria Wentzel, g.m. blikkenslagermester Lorentz Remberg), malerens mor, Theodor Bergsjø (fra Høland, konfirmanten), malerens far, Kristine Samuelsen (søster til malerens mor, g.m.skomakermester Samuelsen) ”onkel Nilsen bestemors bror” (bror av malerens mor), malermester J. Ovenberg, Hans Samuelsen, (gift med Kristine Samuelsen nevnt foran), Kristian Larsen (Kildahl, sønn av malerens søster Franziska, nesten helt skjult bak lampen), Kristian Vennemoe (fra Høland, senere ingeniør), Frithjof Larsen (gift med Franziska). Mannen i forgrunnen, taleren, skal være fattigforstander Wold. (Jeg er veldig interessert i ytterlige informasjon om personene på bildet, spesielt ”glassmester Hansen”, Valborg Ødegaard, malermester J. Ovenberg og Kristian Vennemoe fra Høland. Og Theodor Bergsjø. Om noen også skulle vite hvem av malerens onkler ”onkel Nilsen, bestemors bror” som er på bildet, hadde det vært flott).For øvrig, Åse Wentzels mann het Odd Wentzel Larsen (1919-1988), han var filolinist i Oslo Filharmoniske Orkester.Jeg er veldig interessert i opplysninger Gustav Wentzels bestefar (morfar), Nils Gustav Nilsen (ca 1786-1858). Han, ”Gustav Nielsen Grepperu” giftet seg 27.10.1814 i Løken kirke i Høland med Kari Bergersdatter Sloren. Han var visstok svensk. Fra Nora Bergslag (i nærheten av Nora) i Värmland? Antagelig krigsfange under krigen 1807-14. Muligens i Hemnes kirke, Også Røros kirke har vært antydet. Sersjant? Lundgren har vært antydet som slektsnavn (jeg har også sett Lindgren. Lundqvist?). Kitty Wentzel skriver, i sin bok om maleren Gustav Wentzel, ”Han skulle etter tradisjonen ha drevet med skipsfart på England, men skipene hans ble kapret under krigen. Senere ble han utkommandert, tatt til fange og lå som sådan i Hemnes gamle kirke. Da freden kom hadde han mistet alt han eide i Sverige”.Hilsen Odd

bilete1899.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jeg har tittet litt på Torbjörn Fogelberg og Friedrich Holl son 'Wnderungen Deuscher Glashüttenleute und Schwedens Glasindustrie In den letzten fünf Jahrhunderten' (Växjö, 1988) og i listen over slektsnavn i slutten av denne boken dukker følgende eldre kandidater opp: 'Wentzel, Daniel Glm [vel; Glasmacher] Perstorp 1694-1743 (Sundberg A.A. 1940 S. 57) Hier auch Jost Lucas W. (c:a 1685 - (død) 1740) Wentzel, Hans Glm Verpasst von Göteborg 1787 7.6 nach Värmland.Wentzel, Johan G(örgen) Glm Höganäs 1802, 1805 (Fogelberg A.A. H¨ganäs I 1969 S. 67)Wentzel, Christian Mathias Glm Deutsch. Holstein 1759 Liljedal 1786 aus Norwegen (H S-z) - Bei Birir Glasverk lebte 1819 der vorherige Flaschenglasmacher Mathias Wentzel, 67 Jahre alt (geb. 1752) WENTZEL (S) Thüringen, Böhmen, Bayern, (Blau II/15, 237, 356). - In Thüringen zuerst etwa 1660 (Kühnert A.A., 1931). - Schon um 1400 Glasmacher Wenzel in Spessart (Holl)'Som kjent var det mange interskandinaviske vandringer blant glassblåserslektene og da bør vel disse også tas med i betrakningen.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Par småfeil:Skal være: Torbjörn Fogelberg og Friedrich Holl sin 'Wanderungen Deuscher Glashüttenleute und Schwedens Glasindustrie In den letzten fünf Jahrhunderten' (Växjö, 1988).mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Wentzel

Takk skal du ha.Jeg fant også nylig skiftene i Kongsberg. I 1740 (Ingeborg Marie Larsdatter 7 år). I 1761 (Ingebor Maria Larsdtr. Darboe, stedatter, og Hans Henrich Wentzel, stesvigersønn, ved Glas pusteriet udi Sandsværd) og i 1770 (Hans Hansen Wendsel, mester ved GlasVærket, g,m. Mari Larsdtr. Tack).Hans Heinrich W og Maria Larsdatter giftet seg i Sandsvær i 1756.Hilsen Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei og beklager!Jeg leste visst ikke tematråden godt nok, dermed blir jo eldre tyske beleggene for Wentzel malplassert ved å nevne de i denne tråden. Jeg ser samtidig at det har unnsluppet en 't' i 'Deutscher' (boktittelen). De eldre beleggene er kanskje også kjent fra før, da Anne Minken vel kjenner til den nevnte boken.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Hanssen

Hei Odd! Skikkelig morro at du har funnet Maria Larsdatter i Kongsberg. Det dukker sannelig stadig opp nytt om denne familien.Jeg holder fortsatt på med arbeidsfolket på Aasnæs Glasværk. Jobber så grusomt seint.Godt Nytt År!Hilsen Inger, denne gang fra et grønt Namdalseid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Flotte funn i skifteregisteret for Kongsberg. Jeg hadde ikke tenkt på at dette registeret kunne inneholde opplysninger om glassblåserne ved glasshytta i Sandsvær. I tillegg til opplysningene om Hans Henrich Wentzels kone, inneholder registeret også opplysninger om andre glassblåserfamilier: Jacob Brauers kone, Anne Serine Hansdatter (i registeret er han kalt Jacob Brun), Tosten Haagensens kone Marie Abelone Tostensdatter, og hyttemester i Hurdal Christian Michelsens foreldre.Her fikk vi altså det fulle navnet til Hans Henrich Wentzels norske kone som ved vielsen i Sandsvær 1.1.1757 bare er kalt Marie Larsdatter. Morsomt var det også å se at hun var datter av en bergarbeider. Glassblåsere giftet seg helst med glassblåserdøtre, men i Tyskland skal giftermål med døtre av bergverksarbeidere også ha vært ganske vanlig. De hadde nok omtrent samme sosiale status som godt betalte og yrkesstolte verksarbeidere. Det er vel ikke usannsynlig at Ingeborg Marie hadde tyske aner hun også. Navnet Tack er vel kanskje det samme som Taxt.Det siste skiftet (nr.1712) avklarer vel også forvirringen rundt at Hans Henrich Wentzels kone ved det femte barnets dåp på Jevnaker i 1768 er kalt Marie Olsdatter. Det er vel mest trolig en feilskrift for Marie Larsdatter siden skiftet er datert 1770.Innførselen i merknadsrubrikken i skifte nr. 1521 ang. andre nav som Hans Henrich Wentzel er nevnt som, er litt uklar for meg. Er disse andre navnene hentet fra skifteprotokollen eller fra kirkeboka for Sandsvær? I det første tilfellet ville vi ha fått en bekreftelse på at Hans Svendsen og Hans Wentzel er samme person, og dermed fått en avklaring på hvem som var far til Balzer Jacob Hansen Wentzel f. i Sandsvær 1765 (se innlegg nr. 25).Et annet spørsmål som gjenstår for denne familien er hvor det til slutt ble av Hans Henrich Wentzel og hans kone. Vi vet at familien først flyttet fra glasshytta i Sandsvær til Hadelands glassverk og derfra til Skatmester Schimmelmans glassverk i Hurum. Men verken Hans Henrich eller Ingeborg Marie er så vidt jeg kan se, begravet i Hurum. Det kan se ut som om de har forlatt Hurum rundt 1787, trolig i forbindelse med en driftsstans på denne tiden. Her har jeg lurt på om det kan være Hans Henrich W. som fikk pass fra Göteborg til Värmland i 1787 (se innlegg nr. 29). Sønnen Christian Mathias W. arbeidet på Liljedahls glasbruk i Värmland på denne tida,og Hans Henrich kan ha vært på vei til ham. Jeg har lett etter Hans Henrich W. i husforhörslängder for Liljedahls glasbruk og i dödboken for Ed, men har ikke funnet ham der. En annen mulighet er at han reiste til Friesland som flere andre glassblåsere fra Hurum gjorde på denne tida, bl.a. Balzer Jacob Wentzel, brødrene Thomas og Christian Kaufeldt og Johan Henrich Bruun (sønn av Daniel Bruun).Til slutt, det har sannelig kommet mange interessante opplysninger ut av denne tråden, men spørsmålet om hvor det ble av glassblåseren Frantz Wentzels barn som det hele startet med, står fortsatt ubesvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei alle sammen.Jeg tillater meg å prøve henge meg på dette innlegget, da jeg ser at noen navn som jeg igjenkjenner og lurer på.Min 3xtippoldemor Beathe Jochumsdatter kommer fra glassblåserslekten Errich og hun var gift med glassmester Samuel Samuelsen. Jeg tror hennes farfar het Henrich Erich (Irrich) f. 1716 g.m. Anna Sophia Elisabeth Meyer 1715-1775.Jeg håper ingen synes jeg er freidig, men ser at det er en del som sitter på kunnskap om glassblåserslektene og vil gjerne vite mer, da jeg har problemer på denne siden av slekten.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Hanssen

Hei Anne! Godt Nytt År til deg også. Du har så god kontroll på glaspusterslektene våre. Du er virkelig gull verdt!Catrin. Hei igjen, så du er også en Erich! Flott. Henrich og kona Sophia Elisabeth Meyer er funnet i Bergstedt i Tyskland! Skal sende deg jeg har om slekta der, det er noe i alle fall. Det er bare å spørre, bare hyggelig det. Jeg har Arne I. Brorsons oppsett over denne slekta og det er ganske mye, men du har kanskje sett den etterom du visste om Henrich og hadde Brorsons navn på kona? Kanskje Anne kan legge ut en link til deg fra Peter Dørlings webb side i Bergstedt, jeg er ikke så flink med det. Vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Vil bare gi en stor takk til Inger Marie Hanssen, som har sendt meg e-post med masse opplysninger.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Cathrin, her kommer linken til Peter Dörlings opplysninger fra Bergstedt i Holstein: LenkeDu finner Henrich Erich nokså langt ned på siden som BER121874. Som du vil se, er din ane Johan Jochum Erich ikke funnet døpt i Bergstedt. Hvis han da ikke er identisk med Johan Martin døpt 1752. Som du ser har paret fått et barn hvert annet år i Bergstedt fra 1744 - 1752. Kanskje du kan få Peter Dörling til å sjekke transkripsjonen for deg. Han har e-postadresse: email@peter-doerling.de. Det går bra å skrive på engelsk.Vær oppmerksom på at det har blitt noen feil i opplysningene Peter Dörling har fått fra Norge. Barn nr. 7 og 8 er én person, Johan Borger Fridrich døpt i Sandsvær 17.9.1754. Barn nr. 10, Nils Hendrich, er ikke en sønn, men en dattersønn. Hans mor var Henrich Erichs datter Anne Marie Dorthea *1744 i Begstedt. Barn nr. 13, Lars Bugge Erich, var født i 1785. Det var morsomt med opplysninger om Johan Jochum Erichs datter Beatha. Jeg ante ikke hvor det var blitt av henne. Jeg fant vielsen i Ås 1813 i de scannede kirkebøkene og to barn f. i Drøbak:Maren Christine f. 29.4.1822 og Hans Christian f. 29.6.1829. Det var sikkert flere barn. Har du oversikt over dem?P.S. Et riktig godt nyttår til Inger og Odd W. Det er morsomt at det stadig drypper inn ny informasjon på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjenTakker for alt du har sendt meg.Det finnes to barn til, Johan Christian f.1.3.1829 og Lisabeth 1817. Maren er min 2xtippoldemor. Dessverre er en del kirkebøker blitt borte fra Drøbak grunnet brann der. Dette har gjordt ting litt vanskelige med å finne bekreftelse på hvor de andre barna har blitt av, men tror at Lisabeth dro til Trondheim, da jeg fant henne der under navnet Elisabeth Samuelsen. Hun dro nok etter at hennes far Samuel døde i 1861. Som du skjønner blir det opphold i en del år og har derfor ikke greid å finne ut når Beathe døde.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Synd men Brorson hadde ikke giftermålet til Beate Han hadde dåpen, ho var døpt 26.4. 1786. Faddere: Erich Nielsen, Christian Liphart, Jochum Thegler, Dorthe Erich, Maren Malene Wentzel.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegesberg

Hei Inger MTakk for at du har prøvd å finne ut dette for meg. Du har gitt meg allerede masse informasjon.Håper det er noen som sitter med tips om Samuel Samuelsen. Begriper ikke hvor han kommer fra.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.