Gå til innhold
Arkivverket

[#30480] Julius Isberg, hvor kom han fra, trolig Østfold/Akershus


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har allerede hatt et par debatter rundt Julius, en på disnorge [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=17476>Lenke, og en her på digitalarkivet LenkeEtter mange innlegg og forsøk fra snille og hjelpsomme mennesker vet jeg fortsatt ikke noe særlig om hvor min oldefar Julius kommer fra. Tiden er inne for en oppsummering etter mange innelgg, og det velger jeg altså å gjøre under et nytt tema, med ny mer aktuell overskrift.Julius Isberg, etternavnet tok han i voksen alder og jeg vet ikke med sikkerhet farens navn enda. Julius var gift med Johanne Olava Hansen født 28 april 1856 i Halden. Hun var datter av Lars Hansen f. 7 feb 1834 i Idd død 5 juni 1911 i Halden og Maren Johanne Olsdatter f 8 mars 1832 Idd og død 1 jul 1904 Halden. Lars var i 1 brig.mus.korps i ca 50 år, og står omtalt i boken 400?halden biografier. Det gjør også en sønn og svigersønn. Lenke til folketellingene 1865 og 1900 Lenke og LenkeFor å ta noe av det jeg vet om Julius og Johanne:18 des 1878, julius ble ansatt ved jernbanen som portør i Idd.22 okt 1879, sønnen emil carl wilhelm blir født i Halden. Bosted: elvegaden4 apr 1881 datteren carla margit johanne blir født i halden.1 des 1882 julius blir underkonduktør i sarpsborg.8 jul 1883 sønnen albert blir født i rakkestad.'13 sep 1885 sønnen karl wilhelm blir født i rakkestad18 jan 1888 sønnen leif reidar (min farfar) blir født i sarpborg. Bosted: glenggaarden27 feb 1893 sønnen rolf julius blir født i sarpsborg1 jan 1895 julius blir underkonduktør i sarpsborg15 mar 1895 sønnen alf norman marinius blir født i halden1 jan 1897 julius blir overkonduktør i Moss. I moss blir han, flytter litt til forskjellige adresser, men inne samme område i byen. Går av med pensjon 1 aug 1919 og dør 20 mar 1920 i Moss. Her bor de i 1900: Lenke Min nøtt er altså julius. Jernbanen har en fødselsdato på han 31.07.1848. Ved sønnen Alberts fødsel i 1883 står det at far er født 30 jul 1847. Folketellingen 1900 står det at Julius er født 1848 i Ullensaker.Det er funnet en Julius Kjøstelsen i Ullensaker født 31 juli 1847 på Reierstad, konfirmert 5 okt 1862. Han foreldre var Kjøstel Nilsen og Johanne Arnesdatter. Kjøstel dør i Ullensaker 1876 som fattiglem, så noe skifte finnes neppe etter han. Denne Julius finnes i 1865 som tjenestekar i Nes, akershus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei igjen Anne Lene! Jeg ville bare si at jeg synes dette innlegget var bra strukturert! Håper du får mange svar. Allerede nå har jeg to kommentarer:1.Jeg ser at du ikke har presise bostedangivelser fra barna som er født i Rakkestad. Har du dette?2. Jeg ser også at Julius er ansatt som underkonduktør i Sarpsborg i 1882. Dermed KAN Julius være registrert i Folketellingen i Sarpsborg i 1885. Han kan jo ha vært på jobb da tellingen ble foretatt, og var han på jobb i Sarpsborg den dagen det ble talt, ble han tatt med. Denne folktellingen skal være på mikrofilm, og den skal ditt lokale bibliotek kunne bestille for deg. Kanskje er navnet registrert her?Håper at du får mye hjelp!Lykke til! TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Torunn. Her var du rask. Takk for positiv respons. Godt råd du ga meg der. Etter så mange innlegg var det også på sin plass med en oppsummering av det hele.Dine kommentarer:1. Tja noe glemte jeg jo da. Uff så fort gjort det er og så godt det er at noen oppdager det for meg. Dåpen til Albert i 1883 da bodde de på Fladestad. Bosted for 1885 har jeg ikke.2. Folketellingen for 1885 sarpsborg, verdt å sjekke ut. Jeg har tenkt 1885 Rakkestad der de bodde. Men, var han på jobb som du sier så... Skal få sjekket ut begge deler. Det vil vel ta litt tid, for disse folketellingene er ikke her i Moss, så de må bestilles inn. Det får nå bare ta den tid det tar.Igjen takk for ditt og andres engasjement. Den som kunne gitt en vakker rose til alle du. Det går vel kanskje an å gi dem verbalt også ? Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Flott oppsett om Julius med den gåtefulle opprinnelse.Jeg lurer fortsatt på om hvem denne Julius B. Nilsen som arbeider med jenbaneundersøkelse er?Julius er vel ikke så vanlig fornavn på den tiden?Om faren het Nilsen til etternavn, kunne det jo tenkes at sønnen brukte samme etternavn. Det var jo helt vanlig rundt 1900.LenkeJeg limer inn en lenke i alle fall igjen.Lykke til med søk i 1885-tellingene.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

1. Har du sjekka dødsfallsmeldingene (og altså ikke skiftene) for å se hva som sies om etterlatte barn når Kjøstel Nilsen og Johanne Arnesdatter dør?2. Har du 'forfulgt' andre barn av Kjøstel Nilsen og Johanne Arnesdatter? - Benyttet kanskje noen av disse også navnet Isberg?3. Dersom andre barn av Kjøstel Nilsen og Johanne Arnesdatter dør uten etterkommere og etter sine foreldre er ofte søsken med navn og bopel oppgitt i dødsfallsprotokollen. Har du sjekka det?4. Har du sjekka om Julius og Johanne Olava giftet seg borgerlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja , her dukket det opp nok en Julius fra Ullensaker f. 1747 . Knutsen denne gang.Om du er helt sikker på konas alder og identitet, er det vel ikke denne Johannes Hansdatter som tjener på samme sted , og er svensk? Alderen hennes passer ikke med dine opplysninger. Bare en pussig navnlikhet?Lenke Det var nok flere Juliusser enn jeg trodde.Litt av en nøtt. Godt du får mange råd om hvor du kan fortsette letingen.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja her var det skjedd litt mens jeg har hatt pc'n av pga tordenvære. Nå tar jeg sjansen igjen.Jon, hvis du med dødsfallsmeldingen mener dødsfallprotokoller, så er svaret både ja og nei. Jeg var på deichmanske som jo har en del mikrofilmet materiell fra riks/statsarkivet. De hadde ikke dødsfalprotokoller fra øvre romerike, kun fra nedre. Når jeg ser på hjemmesiden til arkivverket, så kan jeg ikke se at de er filmet for øvre romerike. Stemmer det ? Hvis de ikke er filmet må jeg se i originalmeldingene. Får jeg tilgang på de nå som arkivet er stengt ? Blir det da isåfall på byarkivet ?Når jeg var på deichmanske så strakk ikke tiden til å sjekke opp kjøstel Nilsens barn. Dagen gikk for fort, selv om jeg var der fra de åpnet til de stengte. Det skal jeg få gjort, men det vil desverre gå en drøy uke til jeg får anledning til det, men det skal helt klart gjøres.Ditt punkt nr 3, det har jeg jo da heller ikke fått anledning til enda.Om julius og Johanne Olava giftet seg borgerlig, er sjekket opp der det står i kirkeboka, og det har stått en del steder. Det er utvilsomt et punkt som kan sjekkes grundigere. Mye av det kan sjekkes ut via filmer som befinner seg på bibliotek her iMoss og det skal jeg få gjort. Men delvis er de altså sjekket, men delvis er absolutt ikke godt nok.Gunn, hei igjen. Fint at du tok med den første linken din. Den er ikke glemt. Det står at han er født i waaler, og det får meg til å tvile bitte litt. Riktignok har jeg et par alternative fødselsdatoer/år, men fødestedet er ullensaker de stedene det er nevnt. Men sjekkes skal og bør det.Den andre juliussen er mer tvilsom. Julius sin kone er jeg helt sikker på alder og opphavet til. Hvis ikke det dreier seg om mer enn et ekteskap, kan jeg vanskelig se for meg at dette er rett julius.Takk for deres engasjement og gode ideer. Det gir meg litt å gå videre på, og det skal være sikkert jeg trenger. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Anne Lene,kommer tilbake til: '22 okt 1879, sønnen emil carl wilhelm blir født i Halden' , har du sett i begge kirkebøkene? Det står ikke noe om det er 1. barn eller lig. ? hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Anne Lene!En informasjon: Folketellingen i 1885 var en bytelling. det betyr at det kun var byene som hadde folketelling.Dermed blir et lite punkt illustrert: Tidligere hadde du at Julius fikk barn i Rakkestad, men ingen opplysninger om at han fikk jobb i Sarpsborg. Ettersom Julius kan ha vært på jobb den dagen det ble talt, så får du nok en kilde ( ettersom Sarpsborg jo er en by og Rakkestad er en landkommune ved dette tidspunktet)TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Egil, det står ikke noe om at dette er første barn. Tanken har slått meg at det finnes et barn eller fler som er født før, og at de døde. Det er en mulighet, selv om jeg ikke har noe info som tilsier det. Min tante har fortalt en del, men aldri at det var flere barn enn det jeg har. Det bør jo ikke bety så mye, så det kan være en mulighet.Torunn det skal bli spennende å få sett folketellingen for sarpsborg 1885. Bestiller den på mandag. Ikke rakkestad også som jeg skrev, det var bare et øyeblikks surr. Kommer tilbake så fort jeg får den med info om jeg finenr julius der. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har gått gjennom KLOK Halden etter dette ekteskapet, men ingenting..Sønnen Emil Carl Wilhelm født 22.10.1879 ble hjemmmedøpt av Pastor Hansen (dette skulle vel tyde på en frikirkelig dåp?), ført inn i klokkerboka 29.3.1880. Bare to faddere er da tatt med her, i motsetning til de vanlige fire. Disse var Mari Vold og moren.Datteren Carla Margit Johanne født 4.6.1881 ble døpt i kirken 12.4.s.å. Her er det skrevet inn fire faddere som vanlig var: Lars Hansen, Maren Hansen, Mari Vold og Andreas B. Hansen.Jeg er nesten sikker på at de må ha giftet seg utenfor statskirken. Klokker og prest skulle ha ført dette inn i kirkeboken, men her har det trolig blitt glemt. Jeg har forøvrig ikke fått sett mer enn ett år fremover i vielsesboka, da lyn og torden farer over Degernes også, og jeg har dratt ut alle støpsler...Julius Isberg blir kalt portør ved begge dåpsinnf. Det er noe jeg forbinder med sykehus... Ellers så var 'annen hver' brudgom i kirkeboka jernbanearbeider har jeg inntrykk av. Dalsland og Smaalensbanen ble åpnet med pomp og prakt med kong Oscar i spissen 1879 med festligheter i alle lag av byens befolkning. Og det gjorde vel sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Liv. Tusen takk, dette var flott. La oss si at sønnen emil carl wilhelm ble født utenfor statskirken. Det er absolutt mulig. Da øker jo sjansen for at de også giftet seg utenom statskirken, gjør det ikke ? Fortsatt er nok halden/idd det jeg anser som mest aktuellt. Hvor nøye var dette ført i distriktet, vet du det ?Når det gjelder julius jobb som portør/porter har det ikke noe med sykehus å gjøre. Dette er en jernbanemann helt og fullt, i mange år. Han ble ansatt i desember 1878 og da ble han ansatt som porter stasjonert ved Idd stasjon. Vet ikke helt hva en porter er, men det er så utvilsomt jernbanen.Tusen takk for hjelp, kanskje et skritt i riktig retning ? Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Klokkeren i Halden var stort sett flink med å ta med de frikirkelige handlingene i denne boka, men det ble sikkert slurvet. Jeg har nå begynt med 1874 (du nevnte de kunne ha giftet seg tidligere), og kommet til 1881. Skal lete frem til 1885, det kunne ta en tid før dette ble ført inn. Jeg tror ikke de giftet seg i Idd eller Berg når hun selv og hennes foreldre bodde i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ingen Julius og Johanne i klokkerboka Viede i Frhald perioden 1875-1885. Har også sett gjennom innflytta til byen. Ingenting der heller.Dette var ikke lett, men jeg skal prøve å finne ut hvilket trossamfunn han eventuelt kan ha tilhørt. Pastor Hansen sier oss ikke mye. Dette er viktig å vite, da Halden ikke har noe filmet fra dissentersamfunn.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Liv. Veldig snillt av deg at du vil legge ned så mye tid på dette. For det er tidkrevende. Setter stor pris på det. Jeg har lett etter Julius lenge, og finner han ikke der jeg ser, og der han logisk sett bør være. Det mest nærliggende er jo at de giftet seg i Halden, men den gang ei tydeligvis.Innflyttet til byen må han jo være i det han har barn som er født der og han selv ikke er fra Halden. Inn/utflyttingslistene ble vel ført om de skulle tilhøre et annet trossamfunn vel ? Men, så var det vel litt opp og ned hvor nøye disse listene ble ført da.Jeg tar imot med takk alt du kan klare å finne ut av. Eller tips på hvor og hva jeg selv kan se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har fått hjelp til å lete i viede dissentere i Halden denne aktuelle perioden, men dessverre – ingen Julius og Johanne. Kirkebok Idd er også gått nøye gjennom.Det første barnet Emil Carl Wilhelm født 22.10.1879, døde 28. februar 1880 av lungebetennelse (og ble altså hjemmedøpt av pastor Hansen), begravet 3. mars. Dette ifølge Halden MINI døde.Ved Karla Margit Johannes dåp er det skrevet inn ”annet barn, hvorav en død”. Dette i kirkebok Halden MINI.Noe mer ”hjelp” kan jeg dessverre ikke gi deg i denne omgangen.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Liv. Tusen takk for ditt engasjement rundt Julius. Undres om svaret kommer for en dag en gang ? Du sier at ved Karla Margit Johannes dåp står det skrevet inn 'annet barn'. Dette er faktisk noe jeg selv ikke har sett. Da bør jeg ihvertfall ikke lenger lure på om det finnes et barn før de jeg kjenner til. For da gjør det jo ikke det.Da er det altså fortsatt vielsen som kan gi meg et svar. Den som visste hvor de giftet seg du. Styrkes da muligheten for at de er gift i sverige ? Eller er det en dum tanke. Kan de rett og slett ikke være ført inn som gift ?Har i dag bestillt folketelling 1885 for sarpsborg. Torunn er vel i innlegg nr 3 inne på noe. Om han var på jobb når tellingen ble gjort, da vil han kunne være med der. Skal se gjennom den når den kommer. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.