Gå til innhold
Arkivverket

[#30609] Diverse personer, Meløy, Nordland, tidlig 1700-tall


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Er Margrethe Willumsdatter, gift med Lars Andersen Øren, Meløy (skifte Øren 1751) identisk med Margrethe Willumsdatter som er bosatt på Øisund ved skifte Oldervik, Rødøy 1729, og halvsøster av hovedpersonen Marithe Willumsdatter? Er interessert i foreldrene til Margrethe og Lars Øren.Christopher Christophersen Breivik, Rødøy, død 1744, gift med Anne Pedersdatter, og har barna Christen, Else, Aarsille og Margrethe. Hvem er foreldrene til Christopher og Anne? Antar at Christopher er sønn til Christopher som var oppsitter på Breivik i 1701 – kan det bekreftes?Karen Pettersdatter Spildra, Meløy (skifte etter hennes mann, Willum Olsen 1731), har en bror ved navn Jacob Pettersen Sandaa. Jeg antar at dette skal være Sandhaugen, Rødøy, hvor det bor en Jacob Pettersen. Kan det bekreftes at dette er den korrekte Jacob Pettersen? Hvem er i så fall foreldrene til Karen og Jacob?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Til Karen Pettersdatter, SpildraSandaa du henviser til er nok Sandaa i Meløy. Det ligger på Neverdal og er en gård der.Anne-Rita Kolberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Hei Anne-Rita, og takk skal du ha! Jeg fant ikke Sandaa i skifteprotokollene, men da kan jeg ihvertfall utelukke han på Sandhaugen. Hvordan går det med slektsforskningen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Det går i rykk og napp. I bøkene 'skifter fra Meløy, Rødøy, Lurøy og Træna' finner du Sandaa. Jakob Pettersen finner jeg ikke på gården i det aktuelle tidsrommet, men det er nok gården Sandaa som er nevnt i skiftet 'ditt'.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Når det gjeld det fyrste spørsmålet om Margrethe Willumsdtr, er svaret ja. Margrethe var dotter til Willum Melkiorsen og Anne Jonsdtr på Øysund i Meløy. Anne var dotterdotter til Margrehte Jonsdtr Benkestokk. Kven Lars Andersen var son til, har eg så langt ikkje klart å identifisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Tusen takk for svaret. Vet du hvem foreldrene til Anne var? Jeg skjønner jo at faren het Jon, men er navnet på moren kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jag har notert meg at Anne Jonsdatter sine foreldre var Jon Olsen fra Gåsvær og Berthe Christensdatter.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Slik jeg tolker bygdeboka for Meløy, bør Anne Jonsdatter ha vært datter av proprietær, skipper og lensmann Jon Olsen og Birgitte Christensdatter Aalborg. Birgittes foreldre var Christen Aalborg og Margrete Benkestok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Sissil spør etter foreldrene til 'Karen Pettersdatter Spildra, Meløy (skifte etter hennes mann, Willum Olsen 1731)'. Under g.nr. 56 Øvre Spildra står flg. i bygdeboka for Meløy: «... Dennes forgjenger og far var Willum Olsen (f.1685) som døde i 1731 og etterlot seg enken Beret Paulsdtr. og 6 barn (..) dengang Willum skulle gifte seg med Beret, var det skifte etter hans forrige kone, Karen Pettersdtr.» Dessverre står det ikke noe om hvem Karen var datter av, men det skal altså finnes et skifte etter henne. Kanskje det er noe informasjon som kan hjelpe deg der?Jeg legger til at Øvre Spildra før Willum Olsens tid var eid bl.a. av jekteskipper Peder Jensen fra Herøy (førstebygsel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Birgitte, Berethe, Berthe? Jeg har sett navnene blitt skrevet forskjellig på henne. Det som er noenlunde sikkert er at Berthe, Birgitte eller Berethe var datter til Margrethe Benkestok og Christen Aalborg.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Tusen takk alle sammen! Her ramler det jo informasjon på plass! Jeg har sett skiftet etter Karen Pettersdatter som Svein Edvardsen har skrevet av, og der er det ikke noe informasjon. Men i skifte etter mannen Willum står hennes bror Jacob nevnt. Men jeg kan kanskje finne mer informasjon i selve skiftet - det hender jo at det dukker opp informasjon i selve teksten. Det ser ikke ut til å være så mange ved navn Petter/Pettersen, så det er kanskje håp. Morsomt med informasjon om Spildra, hvor min slekt har bodd like inntil min farmor og hennes eldste datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei Sissil,siden du kun spør etter foreldrene til Anne Jonsdatter, kjenner du da foreldrene til Willum Melchiorsen?Jeg har ikke så langt brukt annet enn Wilhelmine Brandts bok, Gård og grend i Meløy samt Svein Edvardsens avskrift av skifter for å finne opplysninger om tiden før 1777. Ingen av de stedene har jeg så langt funnet opplysninger om hans foreldre.Arnt Stavne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Sissil! Har du årstallet på dette skiftet etter Karen Pettersdatter? Her har du de brukerne som bygdeboka har på Sandå rundt 1700:Bruk nr. 1: Rasmus Paulsen (1661-1701) --} Simon Rasmussen (1701-1729) --} Lars Simonsen (1729-ca. 1750).Bruk nr. 2: Elling Jørsen/Jorsen? (1710-????) --} Hans enke (n. 1721) --} Nils Ellingsen (????-1767)Hvis en Jacob Pettersen skal ha vært bruker her før 1730, bør det vel helst ha vært på bruk nr. 2, - enten som stefar til Nils Ellingsen eller kanskje før 1710? Jeg vil da legge til at brukeren på dette bruket i 1666 het Peder Eriksen. Mon tro om Peder og Petter kan ha gått litt omhverandre her?Jeg vil også legge til at den Peder Jensen fra Herøy jeg nevnte i mitt forrige innlegg, ikke bare var eier av Øvre Spildra, men også bodde der i 1666. Da har du jo to aktuelle Peder :-) Utfra formue og stand holder jeg vel kanskje en knapp på denne siste, men det behøver jo ikke ha vært noen av dem :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Til Arnt: Nei,jeg har ikke foreldrene til Willum Melkersen, men det navnet hadde jeg sett så mange ganger at jeg trodde jeg skulle finne det. Satte også et håp til 1664-1666 mantallet. Men begge deler var bom.Til Knut: Skifte etter Karen er på Spildra i 1728, men broren Jacob er ikke nevnt der. Han er imidlertid nevnt som formynder til barna ved skifte etter Willum i 1731. Navnene Peder og Petter kan jo godt være blandet. I 1755 er det skifte etter Karens sønn Petter Willumsen, og da er Petter Eriksen Omnes formynder for eldste datter, mens Jacob Nilsen Engevik er formynder for yngste datter (Jacob er gift med søsteren til Petters kone, Aarsille). Det er vel en mulighet for at Petter Eriksen Omnes er i slekt med Karen, men han er for ung til å være far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Far til Willum Olsen heter Willum Melkersen, og er 65 år og på Øvre Spildra i 1701. Lurer på om han kan være bror til Willum Melkersen? Det virker i hvert fall som om de kan være i nær slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Da får jeg nevne litt om brukerne på Åmnes også. Jeg var litt spent på om bygdebokforfatteren har normalisert 'Petter' til 'Peder'. Jeg fant denne aktuelle brukerrekkefølgen på Åmnes:Bruk nr. 2: Jakob Jonsen (før 1667-1680) --} Peder Jakobsen (1680-1715) --} Erik Pedersen (1715-c.1740) --} Peder Eriksen (fra c.1740 - ????).Bygdebokforfatteren mener at dette helst var en sammenhengende rekke med far/sønn, og det kan jo godt være. Hele veien brukes Peder og ikke Petter, men om Peder Jakobsen sies det «Peder Jakobsen (også skrevet Petter)». Kanskje vi er på sporet av noe her? Dersom Erik Pedersen (Pettersen) Åmnes var bror av Karen, var det jo ikke så underlig om sønnen hans var verge for ett av Karens barnebarn. Åmnes ligger et godt stykke fra Spildra, så det har vel vært en form for familieforbindelse her, men det kan jo ha vært gjennom kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Her ser det unektelig ut til å være en forbindelse, ja. I skiftene på Åmnes blir det konsekvent brukt Petter/Peter, og i 1701 finner jeg bruker på Åmnes Petter Jacobsen 66 år, med sønnene Anders 19, Thomes 15 og Erik 8 år - og så brukeren Jacob Pettersen på 28 år. Står det noen kvinnenavn i bygdeboken? Døtrene til Karen og Willum har desverre så alminnelige navn som Marit og Anne. Jeg må visst finlese skiftene på Åmnes (og kanskje kjøpe bygdebøkene - er ikke de i ferd med å fornyes?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det er litt tilfeldig om brukernes koner er nevnt i bygdeboka, - i alle fall når det gjelder 1600- og 1700-tallet. Som regel er heller ikke navnene på barna tatt med unntatt de som overtar bruket.Jeg vet ikke om nye bygdebøker er under arbeid, men det trengs. Bygdebøkene for Meløy har en litt spesiell oppbygging og er temmelig brysomme å finne fram i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Da tror jeg ikke at jeg investerer i bygdebøker før det foreligger noe nytt. Får heller se på regnskaper og koppskatten - når jeg får tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.