Gå til innhold
Arkivverket
Gjest M. Nicolaisen

[#30652] Gisle Geirlaugson Seim - hvorfor må slektstreet gjøres om?

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

I tema nr. 29210 skriver Tore H Vigerust følgende om Gisle Geirlaugson Seim og slekten hans: 'Alt må gjøre om igjen -- fra bar bakke.' Dette stemmer sikkert, men jeg er nysgjerrig på hvorfor alt må gjøres om igjen, og hva som er feil. Selv har jeg funnet slekt tilbake til denne Gisle Geirlaugson; men siden det er en god del 'muligens' og 'antakelig' der hvor slektskapet beskrives, har jeg ikke tatt det med i mine linjer foreløpig. Men, jeg er svært nysgjerrig på alt som har med Gisle og hans slekt å gjøre.Håper noen vet mer om Gisle og hvorfor slektstreet hans må gjøre om igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har valgt å stoppe ved Gisles far Geirlaug Gislesson, men jeg har ikke forsket selv på slekten så langt, og gått leddene nærmere etter i sømmene, så det kan godt være feil også før man kommer så langt tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Hva skulle leddet yngre enn Gisle Gelogsson hete? (Jeg benytter Gelogsson i overensstemmelse med kildene.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

En sønn av Gisle skulle angivelig være Semming Gislesson på Mellom Vågstad i Nes eller Seim i Sør-Odal - men det er jo slett ikke sikkert det holder vann. Siden du spør, Tore, er det sikkert svært usikkert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest M. Nicolaisen

Nettopp denne Semming Gislesson er det jeg har i mine notater; aner ikke om det skulle ha vært flere barn av Gisle Geirlaugsson. Siden slektskapet er usikkert, har jeg som sagt ikke tatt det med i mine linjer foreløpig.Jeg hadde håpet noen kunne fortalt litt om kildene bak personene nevnt her; ja gjerne hvordan slektslinjene ned til Sira Geirlaug har oppstått. Jeg har mine opplysninger fra Sør-Odals bygdebøker; men har jo lest av flere at forfatteren (Kirkeby?) muligens har hatt vært noe letthendt i forhold til kildene når det gjelder Sira Geirlaug. Men siden det sikkert ikke er ren fantasi; kunne det vært interessant om noen kunne argumentere for/mot de påståtte slektskapsforholdene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ting kan vel tyde på at 'Semming Gislesson' ikke er kildebelagt, ettersom gårdshistorien er svært diffus i forhold til opplysninger om ham.Dennes sønn skulle være Gisle Semmingsen, br. av Garvik i Nord-Odal fra før 1593 til 1605/08, senere av Haug i Nord-Odal, som han eide 25 lpd. i, hadde også 10 lpd. odelsgods i Garvik, like mye i Auli og 5 lpd. i Seim i Sør-Odal. Skiftet etter Gisle sto på Vågstad i Nes 13/3 1635 eller 1631. I 1608 er han nevnt som eier av Garvik, og da bodde han på Haug. Gisle Semmingsen i Odalen er nevnt alt i 1567, så han må ha blitt en svært gammel mann. (Etter gårdshist. for Sør-Odal VIII s. 562f).Gisle Semmingsens sønn Otter var bruker på Seim. Han eide ikke noe i gården, men 10 lpd. i Vågstad, 2 1/2 lpd. i Skarning i Nes og 5 lpd. i Pramhus i Vinger.Gisle Semmingsens far må jo selvfølgelig ha hett Semming, i det minste. I gårdshistorien er 'Semming Gislesson' spleiset med en Ottersdatter Årstad i Odal, men hvordan man har kommet frem til dette, vet ikke jeg. Ut fra dette har man (forfatteren) så kanskje antatt at Gisle Semmingsens forbindelse til Seim må gå gjennom hans foreldre (far), og antatt at Gisle-navnet også kommer derfra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Jeg vet at det finnes en over (eller circa) 100 år gammel artikkel om denne slekten, med utdrag av et 1500-tallsdiplom. Men jeg finner ikke artikkelen foreløpig igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Diplomet (nevnt ovenfor) skriver seg muligens fra året 1579. Her skal Gisle Semmingsson være nevnt, samt slektninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Tore: Du husker ikke i hvilken publikasjon den ca. 100 år gamle artikkelen finnes i?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Engedahl

Vedrørende innlegg 8. Tore er du så sikker på at Gisle Garvik og Gisle Seim ikke kan være samme person? Jeg mener og ha sett tidligre at samme person nevnes på to gårder i samme bygningsskatt. En så det ikke ut i fra bygningskatten at det var samme person. Dette kom frem av andre kilder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Til Svein: nei, jeg har flere ganger ovenfor forklart at jeg ikke husker hvor artikkelen sto på trykk - - men jeg nevnes at det kunne ha vært i PT.Jan: jeg kan ikke utelukke at det er samme person.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Tore: Ditt innlegg (9) kunne tolkes dit hen at du hadde artikkelen, men ikke fant den igjen i øyeblikket, uten at dette betydde at du ikke husket hvilken publikasjon den sto i. Derfor mitt spørsmål.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Jeg har kopien nedpakket, og husker ikke fra hvilken publikasjon det er tatt fra. Har sjekket Norsk personalhistorisk tidsskrift I-III uten å finne saken igjen der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

Jeg sitter med bind I av Sør-Odal bygdebok foran meg nå. Under garden Kjølset (side 53) nevner Kirkeby denne Semming:'(...) Gisle var visstnok g m datter til en Semming. Seks sønner er kjent, menlig Semming Gislesen, br. av Vågstad i Nes, Halvor Gislesen, br. av Seim i Oppstad, Ola Gislesen, visstnok på Li i Nes, og Kåre Gislesen. Av disse kan Semming følges videre.VII) Semming Gislesen var visstnok g m datter til Otter Iversen Åstad i Oppstad. Barn: VIII) Gisle Semmingsen, br. av Seim i 1593, seinere av Haug i Nor-Odal, hadde odelsgods i Garvik i Nord-Odal (...)'Altså ikke så mye kjøtt på beinet. Kildehenvisninger finnes ikke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Nei, og det er vel også problemet. Bygdebøker med denne type stoff uten kildehenvisninger burde ikke utgis mere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Kilden der Gisle er nevnt år 1579, er i Niels Stubs optegnelsesbøger 1572-1580 (1895), s. 188 ('Gisle Simenssen ij Oudall'). Diplomet som er nevnt i en artikkel (i en lengre fotnote), er derfor sannsynligvis fra et annet år enn 1579.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.