Gå til innhold
Arkivverket

[#30714] Johannes Mathiassen Bech Dg i Alta på 1790 tallet


Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei ..hvem er Johannes Mathiassen Bech Dg i Alta på 1790 tallet?jeg finner ham når han hjemmedøper barnebarn på 1790 tallet i Alta..Jeg antar at han er født ca 1715-1720. i skifteregisteret er det oppført en jeg er temmelig sikker på er denne i protokollen for 1799-1801, i 1801 er JMB Dg borte..hvor kom han fra, hvem var han gift med, hvem var barna og hvor mange var det av dem?på forhånd takk for hjelpen..Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei Knut. På 1801 tellingen finner du 3 av hans barn. 1. Thomas J.Bech, 59 år,m.kona Margrethe Pedersdtr. 45år, og en voksen sønn hjemme. 2. Johannes J.Bech, 57år,m.k. Regina Mathisdtr. 58år, og 6 barn boende hjemme. 3. Mathias J.Bech,51 år,m.k. Magdalena Andersdtr. 40år, og 3 barn hjemme. Bechfamilien er kvener, og man finner fortsatt etterkommere etter dem i Alta. Jeg skal slå opp i mine avskrifter og finne ekteskapsinngåelser for div. medl. i familien. Fint å kunne hjelpe litt tilbake. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Var og tittet litt i parirhaugen min, dessverre var det ikke så veldig mye å finne. Når det gjelder Johannes og Regina, så er barna fra og med Adam født i Alta. Den eneste som gifter seg i Alta er Mathis. Han og Malene(Magdalena) blir gift 1790. Hun var da enke. Til Alta har nok familien kommet på siste halvdel av 1780tallet. Mener å huske at Altaposten hadde noe om Bechfam. for få år siden. Du burde sette denne etterlysningen på Finnmark Query, der opererer ettpar glupe karer på kvenspørsmål. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Takk for sist Gullbjørg :-)Det jeg har funnet på JMB Dg:Han er ikke med på en oversikt over kvensk bosetting i Alta i 1785, det er registrert en Johannes Mathiassen bosatt ved Aronnes, denne er antakelig Johannes Mathiassen Gangus, oversikten er publisert i ”Altas historie b. 1 s. 266”… JMB Dg er registrert ved barndåp i 1797 på Sophie Mathiasdtr og i 1799 på Sophie MathiasdtrDet jeg har funnet på barna til JMB Dg er: de nevnte sønnene i innlegg 2, med kilde i 1801 tellingen.. og barn døpt fra 1791 Johannes Mathiassen Dy… ”sønnene” til JMB Dg er antatt å være sønner med grunnlaget kombinasjonen slektsnavn og farsnavn samt at de er født i ”rett” tidsrom..Ut fra opplysningene som det er mulig å lese noe ut av, har jeg kommet til at JMB Dg kom med 3 sønner (2 med familie) til Alta mellom 1786-1790 …Så ser jeg i innlegg 3 at Adam f 1787 er døpt i Alta (Maria bebud. conf.).. dermed er gapet i tidspunkt for ankomst borte, de må ha kommet i en gang i 1786Det er ingenting i de kildene som sier noe om JMB Dg, hvor han kom fra og hvem han var gift med…Vi får se om det blir respons på Finnmark Query …. MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..takk for linken Grethe..det kan nok hende at jeg må legge inn etterlysning der også, i øyeblikket nøyer jeg meg med 2 nettsteder med tanke på at jeg skal 'betjene' svarene..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei Knut. Jeg skal spørre ettpar bekjente hjemme i Alta, det er karer som vet mye om slekter. Får jeg vite noe, så hører du. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei . Jeg har vært i kontakt med en etterkommer etter Mathias Johannessen Bech, og han har holdt på med slektsgranskning. Skal snakke litt mer med han i kveld, og så ordner vi en kontakt mellom dere. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Knut. Jeg har snakket med tidligere nevnte Bechetterkommer, og han var interessert. Hvor mye han vet om Johannes Mathiassen Bechs opprinnelse er usikkert, men de hadde ett slektsstevne i Alta 1997. Vi avtalte at du ser i tlf.katalogen for Alta, navnet er Bech Nygård. Det er både mobil og fasttlf. Lykke til. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.