Gå til innhold
Arkivverket

[#30811] Skifte etter Maren Tewesdatter Schrøder og Jørgen Lausen.


Gjest Aud Bendixen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Bendixen

Finnes det skifte etter Maren Tewesdatter Schrøder og proviantforvalter Jørgen Lausen (Lahusen)? Jeg vet at de var gift i 1679, men ikke når noen av dem døde. Jeg er interessert i å få opplyst navn på barn. Finnes det opplysninger i Sollieds register og samlinger som kan gi opplysninger om denne familien? Aud Bendixen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I koppskattmanntallet 1683 (8. rode) er det nevnt fire barn: Hans, Tevis, Anne og Marie. Sollied skriver at det kanskje er Marie Tevisdatter Schrøder som gravlegges som 'Maria Lausen' 22. februar 1729.Jørgen Lausen er nevnt en rekke ganger i pantebøkene. Sollied har ikke opplysninger om når Jørgen Lausen døde. Og hos Sollied ser det ut til at det rundt 1680 var flere personer med navn Jørgen Lausen i Bergen. En av dem var gift med Else Jacobsdatter, men han var død senest i januar 1681.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Bendixen

Takk for hurtig svar. Da er jeg dessverre like langt i forhold til å finne foreldre til Giertrud Lausen g. med Mathias Ibsen i 1723. Aud B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje.e. skrolsvik

Hei Aud.Har 'tittet litt' på disse Ibsen folkene. Mattis Ibsen g.22/1-1711 Anna Maria Holterman,Johan (Jan) Ibsen g 30/10-1720 Cathrine Holterman og Peter (Per) Ibsen g.KK10/12-1721 Birgitha Holterman ,død 28/7-1728 g.2 NK 17/3-1729 Elsebeth Stuvitz.Ca 1722 dør Anna Maria Holterman og Matthis Ibsen gifter seg opp med Giertrud Lawson.Deres første barn Anne Marie døpes 28/7-1723 NK oppkalt etter første kone.Fadderne til Anne Marie er:Casten Holterman,Hans Hønnemør,Michel Lawson,Dirche (Girche) Lampe, Cathrine Lampe. Denne Gierche Lampe var gift med Jørgen Lausen (iflg slekten Lampe). Hun dør 1732.Denne Gierche Lampe var datter av Jan Lampe og Gierche Cornelisdatter.Gierche var datter av Cornelius Willadsen og Anne Michelsdatter.Cornelius var sønn av Willads Madsen og Gierche Cornelisdatter og datter av Pet-Ane. Men dette visste du vel . Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Bendixen

Takk Terje for unteressen. Det som er nytt for meg er at Gierche Lampe var gift med Jørgen Lausen. Er det noen opplysninger i det som finnes om slekten Lampe som kan føre meg videre? Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje.e. skrolsvik

Hei Aud. Nei desverre. Mulig det finnes ett skifte, men da hadde det vel vært nevnt hos Sollied.Vi er jo flere som leter, så hvis det dukker opp noe skal du få svar. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.