Gå til innhold
Arkivverket

[#30812] Trosbekjennelse / trossamfunn i landsdekkende søk - er det mulig??


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Man kan ha så mange grunner til å foreta landsdekkende søk når det gjelder trossamfunn. Tilhører man det mosaiske trossamfunn, så er 1900-tellingen viktig, men hvordan få full oversikt uten et landsdekkende søk, hvor man kan se hvem som tilhører dette samfunn? Jeg mener med dette også lærere (som meg før jeg ble pensjonist) og andre med lignende yrke som kunne tenke seg å få vite mer gjennom et landsdekkende søk.Se 30801 i brukarforum. Jeg søker etter Kvekere - Vennenes samfunn - men min antagelse hvor slike finnes, er basert på ren gjetning.Håper på svar fra Jan Oldervold!!Mvh Astrid i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved etableringen av landsdekkende søk i folketellingene var det noen variabler det ikke ble gitt tillatelse til søk i, og blant disse var trossamfunn. Dersom vi skal kunne tillate landsdekkende søk på trossamfunn må vi tilbake til Datatilsynet og få endret våre betingelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

En slik mulighet kan jo også være nyttig i forskningssammenheng.Hva er årsaken til at Datatilsynet ikke tillater landsdekkende søk på trossamfunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De feltene i folketellingen 1900 som gjelder etnisitet, trossamfunn og sykdom er definert som sensitive.Sensitive personopplysninger er etter Personopplysningsloven (http://lovdata.no/all/nl-20000414-031.html) §2.8 opplysninger om: 'a) rasemessig eller etnisk bakgrunn, eller politisk, filosofisk eller religiøs oppfatning, b) at en person har vært mistenkt, siktet, tiltalt eller dømt for en straffbar handling, c) helseforhold, d) seksuelle forhold, e) medlemskap i fagforeninger.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Takk for svaret, Yngve Nedrebø!Oppfatter jeg deg rett, er opplysninger om trossamfunn osv. utelatt i landsomfattende søk fordi de er definiert som sensitive. Men hvorfor er det lov til å søke etter enkelte av disse sensitive opplysningene (som etnisitet og trossamfunn) på kommunenivå, men ikke i landsomfattende søk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Landsomfattande søk er berre generert for nokre felt, og dei me oppfattar som dei viktigaste i denne samanhengen. Grunnen er at det er ei større oppgåve å generera desse felta. Me har under planleggjing ein verjon av landsomfattande søk. I samaband med dette kan det vera aktuelt å inkludera fleire felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for svar. Jeg synes det ville være av interesse å få etnisitet og trossamfunn inn i landsdekkende søk, dette i prioritert rekkefølge.Hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Takk til Jan for oppklaringen! Jeg er veldig enig i Astrid i ønskene for nye søkefelt i landsomfattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tenker, når det gjelder etnisitet, på de sørsamiske familier som levde på Røros, og som også finnes i nærliggende prestegjeld. Hvorfor skulle ikke disse synliggjøres ved søk i etnisitet i folketellingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Men jeg ønsker å få søket her - landsdekkende. For vi har minoriteter i vårt land som fortjener at (noen av) deres forfedre kan identfises ut fra landsdekkende søk på 'etnisitet'.En annen ting er at sørsamene i Røros og ellers i Trøndelag angir hvilket språk de bruker. Det er interessant å vite noe om!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.