Gå til innhold
Arkivverket

[#30814] Syver Pedersen og Anne Hansdtr. søre Vangen, fra Nord-Fron til Troms.


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Ekteparet Syver Pedersen f.ca. 1790 og Anne Hansdtr. f.ca. 1796 var bosatt på søre Vangen i Kvam, Nord-Fron. I tiden 1817-1829 fikk de fem barn, hvorav fire levde opp. Familien må ha forlatt hjembygda helt på begynnelsen av 1830-årene.Ut ifra det vi vet om barna, må de ha slått seg ned i Troms et sted:Eldste sønnen Ole Syversen f. 1817 var fortsatt ungkar i 1865, og finnes som tjenestekar hos enken Jørgine Baltsersdatter på gården Gausvik, Trondenes i Troms. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61914&gardpostnr=248&personpostnr=1598&merk=1598#ovre>Lenke(Hans Syversen f. 1820 - d. 1820)Datteren Ingeborg Syversdtr. f. 1821, var pleiedatter hos en Håkon Brynjulfsen Kirkevik i Malangen før hun ble gift 1839 i Tromsø med Elias Johannesen f. 1802 i Tromsø. Familien finnes i 1865 på gården Navern i Malangen, Lenvik prestegjeld. Lenke Sønnen Hans Syversen f. 1825 ble konfirmert 1843 i Målselv. Gift i 1853 i Målselv med enken Signhild Marie Thomasdatter på gården Luneborg i Målselv. De fikk 3 barn. Familien utvandret til USA ca. 1860 etter å ha solgt gården.Sønnen Peder Syversen f. 1829 ble i 1859 gift i Målselv med Olava Johanna Manassesdatter f. 1837 i Målselv. Peder finnes i 1865 som skomaker og husmann uten jord på plassen Sollid i Målselv sammen med familien. Lenke I 1900 bodde de på Klo i Vesterålen.Mitt spørsmål er: hvor og når døde ekteparet Syver Pedersen og Anne Hansdatter ? De er ikke funnet i ft-1865, så de må rimeligvis ha gått bort før tellingsåret. Kan de ha bodd i Målselv der sønnen Hans ble konfirmert, eller i Malangen der datteren Ingeborg var pleiedatter, eller i Tromsø der Ingeborg oppholdt seg i tiden rundt giftermålet, eller i Trondenes der sønnen Ole jobbet som tjenestekar, eller i Vesterålen, dit sønnen Peder senere flyttet med sin familie?Det kan også være tilstøtende kirkesogn. Men jeg er for lite kjent i denne delen av landet, så mitt håp er at noen som er mer lokalkjente i området, kanskje kan klare å spore opp dødsfallene. Kanskje noen drar kjensel på familien fra kirkebøker, bygdebøker el.l.Mer om etterslekten til Syver og Anne finnes dessuten her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Andreassen

Hei I Lenvik kirkebok står at Elias Johannesen og Inger Anna Sivertsdatter fikk datteren Elise Marie f.16-06-37 og uekte. Kan det være Ingeborg som har litt navneforandring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Slett ikke usannsynlig. Navnet Ingeborg er et typisk eksempel på hvordan lokale dialekter og stavemåter kan gjøre navn nærmest ugjenkjennelig.Her i området ble Ingeborg uttalt i flere varianter som Imbjør, Embjør eller Ambjør. I bygdeboka som dekker området Malangen, står visstnok Ingeborg oppført som Annbjørg Sivertsdtr.For å kunne slå fast om Inger Anna evnt. er identisk med Ingeborg Syversdtr. fra Nord-Fron, kan du jo se om du finner brødrene Ole, Hans eller Peder Syversønner blant fadderene til Elise Marie. Videre ser jeg at det sannsynligvis er Elise med sin egen familie som finnes her Lenke Dersom Elise Marie var datter til Elias og Ingeborg, vil forhåpentligvis flere av fadderene til hennes barn igjen, være å finne på lista over de barna Elias og Ingeborg står oppført med, se siste lenke i mitt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

I avskrift for kirebok for Lenvik 1821-1841 finner jeg datert 17.09-37 Elise Marie (uekte) med far Elias Johannessen bosatt på Aspenæs i Nordmallangen og mor Inger Anna Sivertsdatter bosatt Hillesøe. Fadrene var Caresius Vastrand, Lisbet Vastrand, Beret Somerøe, Christiane Edøe, Peder A. Svendsen Baltestad og hans hustru. Det står imidlertid at heimedåp var i 1931...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Der fikk vi opplysninger om fadderene til Elise Marie f. 1837. På grunnlag av disse navnene finner jeg det heller usannsynlig at morens navn, Inger Anna, kan være feilskrift for Ingeborg/Annbjørg. Det dreier seg nok om to forskjellige personer etter mitt skjønn. (Muligens er faren til Elise Marie den samme Elias Johannesen som ble gift med Ingeborg i 1839.)Jeg håper fortsatt at noen som leser dette, kan kaste et aldri så lite lysglimt over hvor ekteparet Syver Pedersen og Anne Hansdtr. fra søre Vangen i Nord-Fron, kan ligge begravet der nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Martin Kr bjørnå

Hei Aud. Jeg har akkurat lånt en del bygdebøker. Jeg kan muligens avgrense søket ditt. Ole Syversen som var tjenestekar hos Jørgine Baltersdatter og faren Syver Pedersen er ikke nevnt i registrene til: Trondenes Bygdebok,av Trygve Lysaker- Gårdshist. for Skånland (bind I) og for Sandtorg (bind II).Men under Gausvik s 64,65 og 66 finner du noe om Jørgine.Jeg kan skanne sidene og maile om du vil.Jeg slo også opp i Astafjord Bygdebok nøkkelbind I på manlige personr. ,men uten å finne navnene.Så du må kansje leite lengere nord i Troms fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hjertelig takk for innspill, Martin Kr.Jeg er meget interessert i å lese om Jørgine Baltsersdtr. på Gausvik, og sier absolutt ja takk til tilbudet ditt om å scanne av sidene til meg: aud.sandbu@c2i.netEllers kan jeg nevne at et tippoldebarn av Syver Pedersen og Anne Hansdtr. Vangen har - etter flere måneders saumfaring av rullefilmer - ganske nylig klart å finne dødsfallene til sine tippoldeforeldre. De døde med bare noen måneders mellomrom så tidlig som i 1835, i Tromsø. Det var altså en innlysende forklaring på hvorfor Ingeborg var pleiedatter hos Kirkevik i Malangen. Hennes yngre brødre ble også satt bort 'til en vederheftig familie på landet' blir det opplyst om i skiftet etter Syver og Anne.Jeg er også meget interessert i hvem den vederheftige familien kunne ha vært, så hvis noen kommer over opplysninger om hvor Hans og Peder Syversønner ble satt bort, så er jeg takknemlig for å bli tipset om det.Beste hilsen Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.