Gå til innhold
Arkivverket

[#30817] Foreldre til Torkel Sunde


Gjest Rune Skåland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arvid Lillebergen

Vet du noe mer om Torkel. Er han fra Sunde i Melland, og heter faren Brynild? Kan dette være den famlien han kan ha vokst opp i Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Torkel med fam. i 1900 Lenke1875 finnes ikke på nettet så det er ikke så rart du ikke finner han da, og jeg antar at han ikke var gift i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

På Sundet i Meland er Brynjel Torkjelssen bruker på Midtsundet, br. nr. 4 fra 1845 til 1885. Brynjel var født på Høvik i Eksingedalen i 1814, gift i 1842 med Kari Olsdatter, f. 1817 på Nese i Eksingedalen. Bygdebok for Meland har ikke ført Torkel som barn til denne familien. Men jeg tror dog at det er her han hører til. Men det må bekreftes ved dåp i Hosanger. Første barn som er ført i bygdeboken er Ole, han ble født 25.10.1844 i Sundet (Lillebergen)og døde i Ytre Arna i 1936. Brynjel døde på Eikås i Åsane i 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Hei Rune! Jeg lurer på hvilken tilhørighet du har med Thorkild Brynildsen Sunde, da dette er min manns tipp olderfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Til Johans teori i innlegg 6 - det er ganske naturlig at Torkild er familiens eldste sønn, og er oppkalt etter sin farfar, og jeg finner det ganske sannsynlig at det også skal finnes en Torkild i denne generasjonen. Denne familien representerer for øvrig opprinnelsen til mitt slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Skåland

Dette var mye bra. Jeg skjekker opp i dette fordi jeg har en bekjent som heter Inger Brit Sunde og jeg stammer fra Sunde i Jølstra. Jeg spurte om hun kunne være derfra hun og men hun visste ikke. Hun hadde en Bestefar som hette Bertinius og faren hette Torkel. Da sa jeg att jeg skulle lete litt for henne. Til Bente så vil jeg gjerne ha kontakt med deg om du har flere opplysninger om slekta. På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Selv om vi enda ikke har funnet fram til dåpsopplysninger om Torkel kan det vel neppe være tvil om at han kommer fra Sunde i Melland. Du nevner en som het Bertinius, farfaren min het Johan Bertin - kan dette være en sammenheng? Hvis Torkel Sunde er Torkel Brynildsen Sunde, er han bror til min oldefar Andreas Olai Brynildsen (født 1853)som etter hvert tok slektsnavnet Lillebergen.Jeg har en del opplysninger om deres aner, så hvis det er interessant og du oppgir epostadresse kan jeg sende deg noe.Mvh Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Skåland

Jeg har nok formulert meg litt feil, men i alle fall så er Torkel far til Berthinius. Torkel er født 1843 og var gift med Marie Andersdr født 1846. Berthinius Torkelsen Sunde er født 1878. Du kan gå inn på lenken som innlegger nr 4 la ut. Jeg skal oversende linken til denne sia til I.B.Sunde så kan hun skjekke litt rundt. Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Hei Rune. Jeg har snakket med svigermor idag I.B. Sunde er min manns søskenbarn, hun kan kontakte meg via emailen hvis hun vil.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Til Arvid. Jeg kunne godt tenkt meg å få den infoen du har, for å se om det er det samme jeg har funnet.Mvh. Bente (benter@broadpark.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.