Gå til innhold
Arkivverket

[#30818] Margrethe Nilsdatter Lurøy/Dønna(?) f 1791?)


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder på med slektsforskning for en tremenning og har kommet til Margrethe Nilsdatter som ble gift 3.p.trinit. 1816 med Christen Olsen Hestmona i Lurøy. Opprinnelig kom dette frem i et emne om bl.a datteren Ane Dorthea Christensdatter som ble gift i Karlsøy i Troms, og der ble det svart at Margrethe skal være fra Hov på Dønna med Nils Pedersen og Ane Eliasdatter som foreldre.Jeg tror jo at dette kan være riktig, men jeg strever veldig for å finne bevis for det i kirkebøkene for Lurøy. Dette skal også ha vært tatt opp her på Digitalarkivet i forbindelse med en søster av Margrethe som het Pernille og var gift med Hans Hans Mikkelborg. Noen som har link til dette, eller eventuelt nummer til debatten?Det jeg vet om Margrethe er at hun ble gift 3.p.trinit. 1816 i Lurøy med Christen Olsen Hestmona, og da er det oppgitt i begge kirkebøker at hun ved giftermålet bodde i Lurøy. Barn:1)Ane Dorthea som fikk dåpsbekreftelse 01.01.18172)Berit Maria døpt 7.p.trinit. 18183)Christiane Margrethe født 05.08.1820, og hjemmedøpt 11.08 i en kirkebok og 13.08 i den andre. Dåpsbekreftelse 10.09 i en kirkebok og 19.09 i den andre.4)Petrine Das født 19.05.1822, og hjemmedøpt 19.05 eller 19.06.1822 og dåpsbekreftelse 14.07.1822.Kan heller ikke se at noen fadderne til barna skulle passe med noen fra Hov, bortsett fra at det er en Hanna Stokvig som er fadder på Petrine i 1822, og det kan være søster av Margrethe ut fra skifter på Hov i 1814.I skifter i 1814 for Hov finner jeg den Margrethe Nilsdatter som jeg har fått oppgitt skal være mor til Ane Dorthea døpt 1817(den jeg skal videre på). Det står imidlertid ikke noe om at hun skal være i Lurøy i 1814 hverken i faren Nils Pedersens skifte eller farmoren Karen Nilsdatters skifte samme år. Det eneste som kan peke i retning av at jeg er på riktig spor her er at denne Margrethe har en søster som heter Ane Dorthea, og Margrethe i Lurøy får jo datteren sin døpt Ane Dorthea.Christen Olsen og Margrethe flyttet med familie til Karlsøy i Troms, og jeg kunne ha fortsatt å skrive under debatten om Adrian Falch og Ane Dorthea Christensdatter der, men regner med at flere som forsker på Helgeland ikke leser innlegg angående Troms.Nå er mitt spørsmål: Er det Margrethe Nilsdatter fra Hov på Dønna jeg skal videre på her? Hvis det er det så kan jeg selv finne frem i kirkebøkenee, for jeg ser jo skifter langt bakover på disse på Hov(og etterhvert andre gårder bakover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Holthe

Jeg har en Margrethe Nielsdatter, født på Hov, gift med en Christen Olsen. Denne Christen Olsen bodde i Klauven i Thrane (uten at jeg vet helt hvor dette er) ved skiftet etter svigerbroren Peder Andreas Nielssen 1824 på Bragstad i Tjøtta.Stemmer dette med den Christen Olsen som flyttet til Karlsøy?Her er link til Christen på min hjemmeside: [url="http://www.slekt.net/tng/getperson.php?personID=I19447&tree=1>Lenke Og her er link Til Margrethe Nielsdatters forfedre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hei Frode: Takk for lenkene og svaret. Den Christen Olsen som ble gift med Margrethe Nilsdatter i Lurøy var senere i Skattøra i Karlsøy i Troms. Thrane er iallefall i Troms såvidt jeg vet, men vet ikke om det er Karlsøy. Han kan jo også ha vært begge steder. Christen ble forøvrig døpt 7.p.trinit. 1779 i Lurøy, og det er jo også samsvar mellom det fødselsåret du har på han og når han ble døpt i Lurøy. Se emne 30048 som startet i Troms, men som ble Helgeland etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Holthe

Du nevner i første innlegget at Hanna Stokvig var fadder i 1822.Den Margrethe Nilsdatter som var født på Hov hadde en søster Hanna. Da denne Hanna fikk konfirmert sitt første barn Anne Helene Larsdatter sto det at Anne Helene var født i Slotsvig i Lurøy (kanskje har jeg lest feil skrivemåte?). Dette ifølge Nesna kirkebok 1829-39, s. 471.Senere bodde Hanna og mannen på Horn, der de fikk sine resterende barn.Jeg tror altså at din teori om at Hanna Stokvig er identisk med Margrethes søster.m.v.h. Frode Holthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for disse opplysningene. Nå ble jeg enda mer styrket i troen på at jeg er på riktig vei her, for blant fadderne på Christen Olsens og Margrethes datter Petrine Das i 1822 i Lurøy er Lars Nilsen Stoksvig, og det var vel han Hanna var gift med? Det kan være jeg som har lest feil, og at det skulle være Slotsvig?Jeg ser også i de opplysningene jeg har fått tidligere at Margrethe Nilsdatter som var i Skatøra i Karlsøy også døde i 1860, men det som forvirrer der er at det også er opplysning om at Christen Olsen allerede i 1836 ble gift for 3. gang med Malena Olsdatter. Det et vel en annen Christen?Ellers har jeg tatt sjansen på å se litt i kirkebøkene for Nesna i går og i dag, og Margrethe er sikkert døpt på den tiden som er borte mellom 11.p.trinit og 08.10.1791, og jeg finner ikke giftermålet på Nils Pedersen og Anne Eliasdatter 1788-1791. De ble kanskje gift i Rana hvor Anne kom fra? Nils Pedersen fant jeg som døpt 22.01.1760 i Nesna, og fra før av har jeg jo hans far som døpt i Nesna 5.søndag i faste 1734(hans far Torger døpt 20.p.trinit. 1706 i Nesna var jo bror av min ane Jørand Pedersdatter). Torger Pedersen har jeg tidligere registrert som trolovet med Anne Hansdatter Klæbo trefoldighetssøndag 1729 i Dønnes kirke og gift 19.p.trinit. 1729 i Nesna kirke. Her er det nok flere jeg skal finne i kirkeboka.Ellers har jeg vel sterk mistanke om at Annes far Elias Olsen Rundhaugen var sønn av Ola Israelsen døpt 28.06.1711 som var bruker der i Rundhaugen(og han var bror av min ane Dorthe Israelsdatter i Rana-Disse var født i Gaastjønnlia). Mener også at dette har vært emne på Digitalarkivet før jeg visste det jeg nå vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Holthe

Bare en presisering. Der jeg i innlegg 5 skrev at det sto Slotsvig, har jeg tidligere lest feil. Jeg har nå sjekket i kirkeboka igjen. Det skal være Stoksvig, som jo stemmer overens med Stokvig som du sier.Frode Holthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svarene her. Til gjengjeld kan jeg føye til noen Ranaaner på Anne Eliasdatters far Elias Olsen.1)Elias Olsen som var bruker i Rundhaugen Foreldre: 2)Ola Israelsen Døpt 28.06.17113)Anne Eriksdatter Granheia som var født i 1718 og døde i 1782 på Plurheia.4)Israel Joensen som var bruker i Gaastjønnlia og senere i Kinderkeis eller Rundhaugen i Rana.Han skal visstnok være født ca 1668, og blant fadderne til hans sønn Jon døpt 1704 er Henrik Moe. På Moe finner jeg en Henrik Joensen som bruker i 1701, og han var da 36 år. Det er oppgitt at han var fra Selfors. Dette kan være bror av Israel.5))Maren Israelsdatter som var født ca 1676, og var 73 år da hun ble gravlagt 19.10.1749. Meget sannsynlig far er Israel Eliassen som var 60 år og bruker i Skonseng i 1701.6)Erik Østensen Granheia(ca 1683-1765) 7)Marithe Fagerlia10)Israel Eliassen Åenget. Født ca 1641-48 Han var bruker i Skonseng og 60 år i 1701. Han er den eneste med det navnet som er å finne i Rana i 1666, og da var han 18 år og i Åenget. Han var fadder til ett av barna til Israel Joensen og Marit Israelsdatter, og hans sønn Ola som døde i 1711 var fadder på 2 av barna til Marit og Israel i Gaastjønnlia. Ola Israelsen(se anenr. 2 her) ble jo født i 1711, og er sikkert oppkalt etter sin onkel. Dette er tatt opp i et annet tema her på Digitalarkivet.12)Østen Eriksen Granheia født ca 1645-47.20)Elias Henriksen født ca 1605. Han ryddet Åenget i ca 1640 og var iallefall bruker der i perioden 1652-1678.Ved manntallet 1666 var han oppsitter i Åenget og 61 år. Han var en meget sannsynlig sønn av Henrik Selfors.24)Erik Østensen som var bruker i Granheia ca 1661-1690. Han hadde sønnen Erik og datteren Eli som er min ane(født ca 1682 og død 30.11.1765,gravl. 15.12.1765)Kunne ha skrevet mer om søsken av disse anene, men det vil føre for langt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Hei. Tror dere er på riktig spor ang. Margrethe.Harry Danielsen sier i sin bok om Hestmona at han har lite opplysninger om Christen og hans fam. Det siste han vet om han er at han i følge matr. bøksler Hestmonagården i 1809. Han har ingen opplysninger om at fam. flytter nordover så jeg tror dette giftemålet m. Marlene Olsdatter i 1936 er feil .Det må være snakk om en annen Christen. Ang. Nils Pedersen`s far har du Torger Pedersen. Er dette riktig?? Det stemmer ikke med etternavnet. Jeg har Peder Torgersen og Karen Nilsdatter i mine data som foreldre til Nils, men det er opplysninger jeg har fått fra en annen, jeg har ikke hatt tid å skjekket kirkeboka. Takk til dere begge for mange utfyllende opplysninger. Mvh Sigrid Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Sigrid: Det er jeg som har formulert meg litt uklart her, og det var selvfølgelig Peder Torgersen som ble døpt 5.søndag i faste 1734 og som var far til Nils. Torger Pedersen var Nils sin farfar og ble døpt 20.p.trinit. 1706. Jeg hadde han i mitt program fra før som bror av minane Jørand Pedersdatter. Torger var gift med Anne Hansdatter Klæbo.Jeg har funnet mye på Frode Holthes hjemmeside, og har nå skrevet inn en del navn derfra som jeg har lagret i Word og 'Mine Dokumenter' angående Margrethe Nilsdatters aner. Jeg må likevel se en del i kirkebøker og andre bøker og har tenkt å arbeide med dette innimellom egen slekt, og håper å være ferdig til jul 2005 med Margrethes aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har prøvd å sende informasjon og spørsmål til Frode Holthe på mail, men får beskjed om at det ikke kunne sendes fordi forbindelsen blir avbrutt. Så jeg prøver her:Jeg har sett videre på noen av anene til Margrethe Nilsdatter på Frode Holthes hjemmeside. Noen av anene var Nils Nilsen Remmen født ca 1678, og Kirsten Absalonsdatter. Såvidt jeg kan se har ikke du Frode disse som gift. Nils Nilsen Remmen og Kirsten Absalonsdatter ble trolovet på Sandnes i Alstahaug Dom Cantate 1722, og de ble gift 18.p.trinit.1722 på Sandnes. Blant forloverne finner jeg en Nils Andersen Remmen, og som gravlagt på Dønnes i Nesna 9.p.trinit. 1727 finner jeg Nils Andersen Remmen på 70 år. Kan dette være far til Nils Nilsen Remmen?Lurer også på om den Absalon Nilsen som det er skifte på i 1709 på Sandnes kan være far til Kirsten? Han var iallefall gift med en Sara Andersdatter som jo også mor til Kirsten het.I tillegg til barna som er å finne på på Frodes hjemmeside har jeg funnet:-Absalon Nilsen Remmen døpt 5.søndag etter påske 1723 i Nesna kirke. Far: Nils Nilsen Remmen.-Abraham Nilsen Remmen ble døpt i Sandnes i Alstahaug Dom albis(rett før Dom Jubilate) 1727. Du Frode har jo han, men det er skrevet født ca 1727.Så over til Anne Hansdatter som ble gift med Peder Torgersen Velsvåg i Nesna kirke 19.p.trinit. 1729. Hennes far Hans Hansen dør jo på Glein i 1741, og jeg lurer på om dette kan være søsken av Anne:-Hans Hansen Gleins barn Christopher døpt allehelgenssøndag 1705 i Dønnes kirke. Moren Maren Glein introdusert 01.01.1706.-Hans Gleins barn Else Maria døpt Maria Renselsdag 1708 i Dønnes kirke, og Maren Glein intorodusert 3.paascat 1708.-Hans Gleins barn Johannes døpt 4.søndag etter trinit(13.07)1710 og Maren Glein introdusert 10.p.trinit. 1710. Han ble døpt i Nesna kirke.-Hans Gleins barn Isach døpt 13.p.trinit. 1711 i Nesna kirke. Der har jeg ikke moren introudusert-Hans Gleins barn uten navn døpt 13.p.trinit. 1713, og Maren Glein introdusert 18.p.trinit. 1713. Barnet døpt i Dønnes kirke.-Hans Gleins barn Peder døpt 19.p.trinit. 1716. Har ikke moren som introdusertHvis Anne har bare en del av disse søsknene, så må fødselsåret til moren Maren/1663) være en del år feil, for hun var i såfall 50 år i 1713.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei ! - Du finner hele søskenflokken Klæbo i skifte på Rødøy 1742 over Karen Hansdr. Klæbo.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk Alv. Der ser jeg jo hele søskenflokken. Det er ikke så greit å ha full oversikt over folk som flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg ser på skiftet i 1742 i Rødøy nå så ser jeg at dette må være en eldre Ane Hansdatter Hun som ble nevnt i skiftet i 1742 var mor til Hieronimus Brugmann født 1686, og den Ane jeg er ute etter søsken på ble født ca 1702. Hennes foreldre var Hans Hansen og Maren Hansdatter Klæboe(født ca 1663).Det er jo heller ikke mulig at Ulrik Hieronimussen Brugmann som ble født ca 1636 kan ha vært gift med en som ble født ca 1702.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tar denne opp igjen. Ser at jeg ikke har fått svar på mine spørsmål i innlegg 12:1) Var den Nils Andersen Remmen som var forlover til Nils Nilsen Remmen og Kirsten Absalonsdatter far til Nils Nilsen Remmen. Var dette den samme Nils Andersen Remmen som var 70 år da han ble gravlagt Dom.9.ptrinit. 1727 på Nesna kirkegård?2)Kan den Absalon Nilsen som det var skifte på i Sandnes i Alstahaug i 1709 være Kirsten Absalonsdatters far, selv om ingen barn er nevnt i skiftet? Kirstens mor Sara Andersdatter er jo nevnt som ektefelle i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er nå ferdig med å skrive om anene til Ane Dorthea Christensdatter som var datter av Margrethe Nilsdatter som var det opprinnelige spørsmålet her. Det ble et dokument på 31 1/2 side som jeg har oversendt min tremenning som jeg har forsket for. Legger inn e-postadresse her i tilfelle noen flere vil ha dette tilsendt som vedlegg eller på vanlig mail: anlih@online.no. VDet har jo fremkommet en del her på Digitalarkivet av det som står der, men noe er nytt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Det er en stund siden denn edebatten så jeg vet ikke om du har fått mere opplysninger angående de to spørsmålene du stilte.Nils Nilsen Remmen og Sara Andersdtr. hører til mine aner.Jeg har at Nils Andersen Remmen er far til Nils Nilsen Remmen. Det bygger jeg på Manntallet i 1701, der det oppgis for Remmen at en av brukerne er Nils Andersen 46 år med sønner 1) Anders 10 år 2) Niels 6 årAlderen stemmer jo sånn noenlunde på Nils Andersen som ble begravd i 1727.Når det gjelder det andre spørsmålet så har jeg satt at Absalon Nilsen Sandnes, skifte 1709, er far til Kirsten Absalonsdtr. Hans kone het Sara Andersdtr. Ved skiftet etter Sara Andersdtr. Sandnes 1746 så regnes det opp 7 barn, de kar alle Absalon som patronymikon. Disse barna er voksne, gifte med egne barn så Sara Andersdtr. må være ganske gammel. Jeg har barn til nesten alle av disse og de er født i tidsrommet 1723-1755. Det vil kunne stemme med at de var mindreårige alle sammen da Absalon døde. Absalon er for øvrig et svært uvanlig navn. Så at Sara Andersdtr. Sandnes skulle ha vært gift med to stk. som het Absalon finner jeg usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser også i bind 1 av 'Nesna bygdebok' av Øyvind Jensen på side 171 at det er en bruker som heter Anders Olsen og er 46 år i 1666. Kan dette være far til Nils Andersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.