Gå til innhold
Arkivverket

[#30819] 'Masovnsmorderen' Johannes Larsens skjebne (Nes Verk, Holt)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Masovnsarbeider Johannes Larsen på Nes Jernverk i Holt ble dømt til døden i 1819 etter at han i et anfall av raseri hadde kastet en liten gutt ned i verkets masovn. Saken er tidligere drøftet her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=25654&sok=oddbj%F8rn+johannessen&startnr=&antall=&spraak=>Lenke. Deler av saken er også omtalt her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det noen som kjenner til tilsvarende saker, der altså en dødsdømt får straffen omgjort, slik at han får sone 'hos hans Frænder'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et sannsynlig utfall kan ha vært at Johannes Larsen havnet på det nærmeste 'dollhuset', som lå i Arendal (se artikkel: Lenke). Jeg kan vanskelig forestille meg at familien hadde mulighet til å ta seg av ham, slik sinnstilstanden hans må ha vært. Det er dessuten rimelig å anta at bygdesamfunnet ikke har vært særlig velvillig stemt overfor en slik ordning. Og den myrdede guttens lillebror (som altså var til stede ved udåden) og guttenes far fortsatte å bo i Holt.Kjenner noen her i forumet til det såkalte 'dollhuset' i Arendal? Hvor lå det, og hvor lenge var det i drift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten korreksjon til innlegg 1: Johannes Larsens førstefødte, datteren Anne ble ikke døpt 27/1 (1805). Kirkeboken sier 5/1. Ellers er det noen nye innlegg i en debatt om denne 'masovnsmorderen' i Arkivforum (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for den opplysningen, Gunnar. Jeg har ellers lett etter Johannes Larsens begravelse i Holt - uten resultat hittil. Jeg mener at jeg en gang har sett begravelsesdatoen til kona, Mette Jørgensdatter, men er ikke i stand til å finne den igjen. Hvis hun da er benevnt som enke, vet vi i hvert fall at han døde før henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mange takk igjen, Gunnar, for en sentral opplysning!. Da vet vi at Johannes Larsen i hvert fall døde før det tidspunktet, og siden begravelsen ikke ser ut til å være registrert i Holt, styrker vel det den antakelsen at familien kan ha sendt ham bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg henter fram igjen denne saken bare for å melde fra om at Johannes Larsens dødsdato nå er funnet. I kirkebok for Øyestad (både MINI A-12 og KLOK B-3) står det at han døde 20/2 1820 i Hauerøe/Hougerød (Arresthus), og at han ble begravet i Øyestad 27/2. Han er omtalt som 'Johannes Larsen, Arrestant fra Næs Jern værk, 37 Aar'.Ingen dødsårsak er innført, men det er nærliggende å tenke på selvmord. Saken hans ble behandlet i Høyesterett i november 1819, og det finnes ingen opplysninger i de grundige referatene fra saken mot ham i tre rettsinstanser som indikerer at han feilte noe.Uansett: Familien slapp i hvert fall å finne en løsning på hvordan de skulle ta vare på ham videre.Relaterte saker: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=25654&sok=oddbj%F8rn+johannessen&startnr=&antall=&spraak=>Lenke,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Historien om 'masovnsmorderen' Johannes Larsen er nå kommet på trykk som nr. 1 i Næs Jernverksmuseums nye skriftserie (Jacob Aall-prosjektet): http://museumsnett.no/jernverksmuseet/Stor takk til dere her i forumet som har bidratt med tips og refleksjoner (både i denne og relaterte tråder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Selv om dette nå kanskje er en avsluttet tråd i og med den nevnte artikkelen, kan jeg likevel som svar på ditt fire år gamle spørsmål i innlegg 2 nevne historien om Ole Tollefsen Fiskvik i Ytre Rendal.I 1721 tok han med seg sin eneste sønn, den seks år gamle Halvor, ut i skogen der han gjorde istand til et bål, la gutten på og hugget ham ihjel. Parallellen til Abraham som var villig til å ofre sin sønn Isak, er tydelig, og kombinasjonen av religiøse grublerier og galskap ble nok ansett som formildende omstendigheter, for dommen på livsvarig slaveri ble omgjort, slik at han istedet satt innesperret resten av livet i et bur hos sin familie på Akre i Rendalen. Ole Tollefsen døde i 1751.Jacob Breda Bull har skrevet om dette dramaet i en av sine bøker. Selv nedstammer jeg forøvrig fra Ole Tollefsens kone Siri Hansdatter og hennes første mann, Halvor Pedersen Fiksvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for den opplysningen. Det er antakelig nok et eksempel på anvendelsen av en bestemt paragraf i Christian Vs norske lov av 1687 (1.17.7):'Findis nogen rasendis, eller galind, sa maa, hvem der vil, hannem binde, og føre hannem til Tinge, og tilbyde hans Frænder hannem, og ere de pligtige at forvare hannem, saafremt de have Middel dertil; Hvis ikke, da bør Øvrigheden at sætte hannem i Forvaring'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.