Gå til innhold
Arkivverket

[#30824] Sedvanlig bosted


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hva menes med begrepet 'sedvanlig bosted'?(står noen steder i folketellinger)Jeg er såpass fersk i brukerforumet.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Sedvanlig bosted = der man bor til vanlig... I motsetning til midlertidig bosted...Midlertidig bosted kunne f.eks være aktuelt om personen var på et spesielt jobboppdrag langt borte fra der man bodde til vanlig.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg forsker på noe i Vestfold. Ser etter min tippoldefar som var svensk. Har en aktuell kandidat i folketellinga Larvik 1900. Der står det sedvanlig bosted: Vallø (i Slagen sokn). Min tippoldefar fikk datter (min oldemor) som ble født i Slagen (1880). Og datteren bodde i Vallø ihvertfall frem til konfirmasjonsalderen.Da skulle jeg tro at man heller kanskje oppga midlertidig bosted (istedetfor sedvanlig)iflg. innlegg fra J.P. Wiborg.Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Antar at det er denne Karl Aug Magnussen du sikter til LenkeHan oppholder seg p.t. som enslig logerende i Brandvagts Gade i Larvik, men hans 'egentlige' bosted er i Wallø...Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Ja, det er denne Karl Aug(August) Magnussen. Men jeg må sjekke i innflytting/utflytting på bibliotek el. Arkiv i kirkebøker for å sjekke om det er rett person. Ser på fødselsår, fødested bl.a. Jeg ville få litt avklaring i begrepet. Etter din siste innlegg (Wiborg) forstår jeg litt mer. Takk for dine innlegg!Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.