Gå til innhold
Arkivverket

[#30825] Snusdåse


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

I forbindelse med unionsoppløsningen og Eidsvold 1814 har jeg og mor snakket om bl. a. snusdåse.Mor har fortalt at hun har hørt fra sin mormor om snusdåse som var inngravert i innehavers navn. Min tipp-tipp-tipp oldefar Edvard Hagerup var stiftsamtmand i Bergen og reiste til Eidsvold for å representere Bergen. Og alle på Eidsvold fikk snusdåser som gikk i arv fra far til sønn. Men rekken ble brutt da min tippoldefar Edvard Hagerup fikk kun en datter. Så min oldemor fikk brev fra staten om å levere snusdåsen tilbake. Det gjorde hun. Men vi to vet ikke hvor vi kan finne/se snusdåsen. Er det noen som har peiling på hvor man kan finne/se snusdåse®?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg tror kanskje de har en slik snusdåse på Kunstindustrimuseet i Oslo. I alle fall vil du finne dåsene omtalt i en artikkel av Inger-Marie Kvaal Lie i museets årbok fra 1976-1980. Artikkelen het 'En snusdåse fra det minneverdige år 1814 – en kongelig gave'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Som stortingsmann frå Nordfjord fekk Erik O. Nord, 1780-1858, ein slik dåse. Han pantsette gulldåsen for gjeld til Claus Frimann på 75 Spd. Claus Frimann nemner denne dåsen fleire gonger i 'Indførselsbog': [1826] 'Amtmand Hagerup holdt for vist: at Erich Nords Daase (skjøndt jeg ikke viste ham den, var af Værd noget over 200 Specier.' [1828] 'Da St. mand Christie var atter hos mig d. 19de Juni- før Tilbagereysen til Bergen, viste jeg ham Erich Nords Gulddaase, Guldet sagde han var af Værdi- 100 Spdr og Steenene, sagde han, var virkelige Demanter, men, da de vare saa smaae, kunde hver af dem ikke regnes høyere, end 1 1/2 Spd-, men da de dog i Tallet vare mange, meente han, at blot Stenene vare af Værd omtrent 100 Spd. han sagde om den Daase, som han Selv fik, (som Formand for Deputationen at den, var den Eneste, hvorpaa Kongens Portrait var, og Demanterne store, saa at hver af dem kunde regnes for 40 Spd.- og at han desuden samme Tid fik en næsten lige saadan af Kronprindsen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg var på Kunstindustrimuseet for snart to uker siden. Men da var biblioteket stengt. Åpner igjen i august. Så jeg får ikke sett på artikkelen 'En snusdåse fra det ....'. Når jeg var der, fikk jeg høre at det fins også kunstindustrimuseum i Bergen. Der er det kanskje også snusdåser? Jeg fant ikke snusdåse med Hagerup på Kunstindustrimuseet i Oslo. Så jeg lurte på om det er noe sted på internett man kan se den artikkelen eller om hvis noen har den kan sende kopi av artikkelen til meg.Snusdåsen i min stamfar Hagerups eie ble uansett levert tilbake pga. et brev fra det (offentlige). Det hadde min mor hørt fra to personer, sin mor og mormor.Takk til Knut Bryn for tips om artikkelen. Min mor syntes det var litt moro å høre om artikkelen. Og lese innleggene du og andre kom med i dette temaet.(som jeg skrev ut og viste til henne)På forhånd takk!Mvh. Kristin S. Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Det var morsomt å se bildet (et fint bilde) av snusdåsen. Det er nesten helt sikkert at det er denne snusdåsen. Men for å vite det helt 100 %, så må det være inskripsjon som inneholder navnet eller initialene til Edvard Hagerup (iflg. det min mor har hørt fra sin mor og mormor). Nå blir mor mer glad for å høre om dette. Så hun kan få bekreftet at hun har hørt riktig fra sin mor og mormor. Og i tillegg sa hun til meg når jeg skulle til museet at jeg skulle ta bilde. Når jeg var der, så fikk jeg høre at jeg måtte sende mail til ansvarlig for å spørre om jeg kunne ta bilde(digitalt).Jeg antar at lenken fra Else Rustad er den artikkelen jeg har spurt etter? For det stod ikke noe om 'Snusdåse fra det minneverdige år 1814 - en kongelig gave'.Else Rustad, takk skal du ha for lenken!Betyr det (utfra opplysning: 'nr. 34. Nasjonalmusset for kunst, Kunstindustrimuseet, OK 10414) at snusdåsen er på Nasjonalmuseet i Oslo eller i Bergen?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Lenken viser til nettutgaven av Stortingets 1905-utstilling. Om du ser litt nærmere på den, vil du se at denne snusdåsen er en av flere gjenstander som er blitt lånt ut til Stortinget i forbindelse med utstillingen. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.