Gå til innhold
Arkivverket

[#30826] Los Johan Jensen, Honningsvåg


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heier det noen som vet noe omLos Johan Jensen, født i Honningsvåghan druknet i 1892.Han fikk datterenMagnhild Oliva Jensen se 5825 i 'Folk og slekt' der fremkommer det at hun og er født i Honningsvåg.hennes mor varBernthine Marie Luice Olsdtr f. 9/11 1870 på Sagelv i Balsfjord. (foreldre Ole Eliasen fra Balsfjord g. 15/9 1863 i Balsfjord med Martha Sophia Berthelsen fra Trondenes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Hvor druknet han? Har du noen nærmere opplysninger om dødsfallet, og hvilken kilde forteller om det? Og da hans datter ble døpt skulle det vel kanskje stå hvilket år han var født, så når ble hun født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidesverre vet jeg ikke hvor han druknet, bare at det var et forlis. Trolig var det i Vestfjorden.Det var ette sigende mange andre som druknet sammen med han.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher er det som jeg foreløbig har om familien jeg spør etter særlig da Johan fra Honningsvåg. Hvis noen som er etterkommere etter gjeldende familie ser dette, så send gjerne en mail til meg siden jeg og leter etter etterkommere av denne familien.steiols5 @ start.noBernthine Marie Luice Olsdtr, f. 9 nov 1870 i Sagelv, Balsfjord. Fikk barn med Johan Jensen, f. i Honningsvåg, d. 1892 i druknet, yrke los. Johan druknet før datteren ble født. Omkom ombord på båten Orion. Hans far var og los i Honningsvåg. (2) Gift 1897 i Trondenes, med Eberg Hagbart Eriksen, f. 1875 i Bjørnerå, Harstad, Troms, (sønn av Hans Fyhn Heide Eriksen og Ingeborg Serine Pedersdtr) d. i Harstadhamn, Harstad, Troms.Barn med Johan Jensen: 1. Magnhild Oliva Jensen f. 22 des 1892.Barn med Eberg Hagbart Eriksen: 2 Ole Mathias Jensenius Berg Eriksen, f. 1897 i Harstadhamn, Harstad, Troms, d. ung. 3 Hans Leonhard Heide Eriksen f. 1898. 4. Ingvald Severin Eriksen, f. 21 sep 1900 i Harstad, Troms, døpt 14 okt 1900 i Trondenes, d. 1915. 5. Eberg Eriksen f. 1908. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor L. Larsen

Los Johan Edvard Jensen døde i Vardø, trolig på sykehuset, 14.12.1903 av brannsår etter brann ombord i hurtigruta DS 'Orion' 12.12.03. Han blei begravd i Kjelvik sokn (i Måsøy prestegjeld)17.01.2004. Ifølge liste over Hammerfest losoldermannskap, stasjon Honningsvåg, var han født 16.09.1872, bosatt i Honningsvåg og ble ansatt 31.08.1901. Han hadde permisjon 01.10.03-30.04.04 for å gå som los med 'Hurtigroute D/S 'Orion' fra Østfinmarken'. I dødsfallslista står det at han etterlot 'hustru og børn'. Det er ikke holdt offentlig skifte etter ham. I ft. 1900 for Nordkapp eller Kjelvik, under Søndre Honningsvåg, finnes han oppført som sjømann, fraværende i Egersund, født 1872 i Hammerfest, med hustru Elise Jensen, født 1870 i Solør, og datter Edit Jensen, født 19.05.1899 i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest steinar Olsen

Heitakker, dette var jo greit. Han finnes sikkert på skipslisten som er tilknyttet 1900 folketellingen siden han var fraværende ved denne folketellingen. Det skal være en på digitalarkivet etter det jeg vet.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.