Gå til innhold
Arkivverket

[#30827] Folketellinger i Oslo og Vestre Aker 1865


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Det er noen slektninger jeg ikke finner i folketellingene i Oslo og Vestre Aker. Iflg. slektsbok så tyder det på at de bodde i Oslo 1865. De var i familie med en tipp-tipp oldemor av meg og skulle ifølge slektsboken bo sammen med henne. Tipp-tipp oldemoren min bodde i Frøen skoledistrikt. Rosenhoff af Blindern. På lista der hun ble folketelt er det en merknad som står slik: 'Blindern med underliggende Forstæder hele denne liste (1 a) undtagen første Blad og midt af 1 b.' Betyr det at ikke alle områder i Oslo og Vestre Aker ble folketelt? Slik at de slektningene som man ikke finner ikke ble folketelt.Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det mangler lister med rundt 3700 personer i Christiania i 1865-tellingen. På hovedsiden for 1865-tellingen kan man finne en oversikt over kjente mangler. Derfra sakser jeg:'Originalmaterialet til folketellingen 1865 er dessverre ikke komplett. Personlistene for noen hele prestegjeld og deler av andre må ha kommet bort hos Det statistiske Centralbyraa før materialet ble avlevert til Riksarkivet i 1910. Pr i dag er følgende permanente mangler kjent: Gol prgj. i Buskerud (hele, 4162 personer) Holtaalen prgj. i Sør-Trøndelag (hele, 3801 personer) Nannestad prgj. i Akershus (Bjerke sogn, 1457 personer) Christiania (minst 106 Speciallister; ca 3700 personer)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Til Y. Nedrebø: Takk for svar. Men jeg har en kommentar. Se nedenfor.På siden til 'Folketeljing frå 1865' står det at man kan søke på hele landet. Og på 'RHD' siden(Registreringssentralen for historiske data)står det at folketellingen er landsdekkende.Derfor var det ikke i mine tanker å se på 'Manglar i folketeljinga for 1865'.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Tellingen er landsdekkende. Mesteparten av det som mangler, er nok blitt borte i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.