Gå til innhold
Arkivverket

[#30831] Peder Iversøn 'Jernskjegg' til Fresje av slekten Bonde, Båt eller Holk?


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

På gravplata til Peder Iversøn 'Jernskjegg' i Hedrum kirke finnes våpen til flere ukjente aner. Her på innlagte bilde tror jeg det er en båt(?)Kan han ha vært av den svenske slekten BONDE, eller kanskje BÅT? Eller kanskje den norske slekten HOLK (som gjerne kan ha ført en lignende masteløs båt - en 'holk')?bilete0351.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Arnstein Rønning

Mor til ovennevnte Peder 'Jernskjegg' var Karine Olavsdotter (Galle), som var 'frenke' (slektning) av jomfru Karine Alvsdotter 'Tre roser' til Grefsheim (DN I nr. 1086). Karine Alvsdotter var bl.a. av slekten Hjärne/Hjerne, som førte en liknende båt i segl/våpen (se bildet over). Disse var visstnok beslektet med Bonde, som også førte samme båt.Dersom jeg forstår Jo Rune Ugulen riktig i NST XXXIX (nr 39) om bl.a. slekten Hjerne, så var både farfar og farmor til Karine Alvsdatter av slekten Hjerne. Farfar lagmann og svensk riksråd Knut Jonssøn (Tre roser) - dattersønn av Jöns Erengislesson Hjärne - og mormor ei datter av Katarina Jonsdotter (Sørumætten/Sudreim) i hennes første ekteskap med Jöns Hjärne.Men på internett finner jeg opplysninger om at Knut Jonssøn (Tre roser) var gift med Agnes Alvsdatter, dvs ei datter av Katarina Jonsdatter (Sørumsætten) i hennes ANDRE ekteskap med ridder og riksråd Alv Haraldssøn (Bolt). Det passer jo godt med at barnebarnet ble kalt Alv (Knutsson)- far til han som ble drept på skipet til Henrik Krummedike (Knut Alvssøn).Våpenet til 'Tre roser' er ikke med på gravsteinene i Hedrum kirke, så det er vel lite sannsynlig at disse er blant anene til Karine Galle. Men det var kanskje ikke 'stuerent' å være av 'Tre roser' etter Knut Alvssøns opprør, der han skulle kaste ut alle de danske fogdene?Hva er riktig - hvem var morfar til Alv Knutsson (Tre roser)? Og hvor kommer dette eventuelle Hjerne-våpenet (båten) inn blant anene til Karine Galle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For ordens skyld; det er et halvt år mellom disse innleggene mine. Jeg vil også gjøre oppmerksom på at den Jöns Hjärne som nevnes sist i avsnitt 2 er Jöns JOHANSSON Hjärne, en sønnesønn av først nevnte Jöns Erengislesson Hjärne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eg kan ikkje forstå at du har lese artikkelen min i det heile dersom du hevdar at eg seier at Jøns Hjerne og Katarina Jonsdotter hadde ei dotter som var mormor til Karine Alvsdotter. Ingen stad i den artikkelen omtalar eg andre barn i dette ekteskapet enn Eiliv Hjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det står (side 291):'Då Eiliv deretter døydde som siste mannlege medlem av ætta, vart han arva av sine halvsøsken og borna deira, derimellom av Alv Knutsson (Tre roser) som var ein søsterson av Eiliv'.Beklager, jeg ser nå at 'søstersonen' må ha vært sønn av ei HALVsøster.Det eneste spørsmålet som da gjenstår, er om noen kan knytte Karine Galle opp mot slekten Hjerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest arne kvitrud

I Rigsarkivet i København, 860, Håndskriftssamlingen 1, Terkel Klevenfeldt (født 1710 død 1777), Dokumenter vedr adelige familier, pakke 21 er det en 'mappe' merket Baden Jernskjegg. Her er det avskrifter av en del dokumenter. Jeg har tatt bilder av dokumenter fra 1541, 1545, 1546, 1551, 1552, 1555, 1560 og 1561.Jeg vet ikke om disse er publisert tidligere. Men er noen interessert kan jeg legge dem ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.