Gå til innhold
Arkivverket

[#30834] Bø i Vestre Bærum eller jernverket


Gjest Heidi Morrell Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Morrell Andersen

Ole Christophersen og Anne Christophersdatter fikk to gutter som begge het Christopher. De ble født 1792 (død 1792) og 1796. Kirkeboka forteller at de kom fra Bø i Vestre Bærum. Jeg har ikke funnet flere søsken og prøver egentlig å finne ut hva noe mer om disse foreldrene. Finner dem ikke i folketellingen for 1801. Det eneste som kunne være noe er at begge navnene dukker opp på dødsattestene for B jernverk i v. Bærum i kirkeboka. Vet noen hva B jernverk betyr? Skulle gjerne hatt noe mer å gå på for å finne ut om dette er dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Morrell Andersen

Moren het Anne på begge dåpsopptegnelsene for sønnene. Det var fint å se lenken om Jernverket. Takk skal du ha. Jeg lurte på om Bø og Jerneverket hadde noe med hverandre å gjøre, men ser fra det du sender at B Jernverk betyr Bærum og ikke Bø.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja jeg ser at fornavnet ikke stemmer, men hun kan ha begynt å bruke Christie som et 'klengenavn' eller at det er et mellomnavn (Christi-anne, eller Anne-Christine feks)Og de bor på Jernverket under FT.Skrivefeil i FT skjer ofte.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Morrell Andersen

Ja, det er mye rare skrivefeil. Hvilke fotnoter er det du henviser til? Men i Folketellingen fra 1801 finnes ingen sønn, Christopher Olsen, som da ville vært ca. 5 år gammel. Han vokste opp. Han kunne jo vært et annet sted den dagen. Alle slike ting gjør detektivarbeidet vanskelig og spennende.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Morrell Andersen

Beklager, jeg surrer litt. Du mener sikkert FT - folketelling. Ja, der ser jeg det står. Egentlig lurer jeg også på gården Bø, om det hadde noe tilknytning.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei!Jeg fant en Ole Christophersen og hustru med navnet Anne Christophersdatter i 1801. her er ingen barn nevnt. ( Litt merkelig) LenkeBegges navn passer vel?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, her så jeg at Oles etternavn her ikke var Christophersen. Lett å gå seg bort i navnlikhet her.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDette er vel dåpen til den ene sønnen, og legg merke til morens navn.CHRISTOPHER OLSEN Christening: 04 NOV 1792 Asker, Akershus,Parents: Father: OLE XTOPHERSEN Mother: XTINE XTOPHERSDROg her er den andre: (og her heter moren plutselig Anne ??)XSTOPHER OLSEN Christening: 10 JAN 1796 Asker, Akershus,Parents: Father: OLE XSTOPHERSEN Mother: ANNE XSTOPHERSDRMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg fant også en Xstopher Olsen dpt 10 jan 1796 i Asker , foreldre Ole Xstophersen og Anne Xstophersdatter. Desverre fant jeg dem ikke igjen i faten da jeg skulle lage lenken til F.S.Det er vel sikkert de samme som Lars Ove har funnet. Skrivemåten ser ut til å være vanlig i dette området.Fant ikke familien i Asker i 1801, men med så mange skrivemåter i navn, er det mange varinter som må søkes etter ved landsomfattende søk i 1801 tellingen.Jeg kan gjøre et nytt forsøk.Mvh Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei, Heidi!Dette bostedet Bø kan være jordeiendommen Bø i Lommedalen (like nord for Bærums Verk). På side 258 i 'Asker og Bærums historie - til 1840' står et kart som viser jordeiendommer tilført/innkjøpt til Bærum Jernverk i tiden før og under familien Kreftings eiertid. Hvis jeg tolker det rett, var Bø en eiendom innkjøpt av Krefting-familien. Andre kilder får vise om Ole arbeidet på Bø eller verket eller begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Bærum en bygds historie finnes det en gård som heter Bø. 'Bø, eller søndre Muserud som det kaldtes like til i 1890-årene, da O. Jonson fikk antatt det nye navn. Det varte ikke lenge før dette ble alminnelig brukt'.Muserud gnr. 112, Bø gnr. 112/2, de ligger i Lommedalen. Men det står ingen ting om disse folkene her i boka. Kanskje det står noe i heftene om husmannsplasser i Bærum.Det var ganske vanlig i Bærum å bruke X istedenfor Chris-----.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Morrell Andersen

Jeg setter pris på så mange innspill idag. En Anne Xstophersdatter, enke, 81 år gammel døde på B Jernwerk i v. Bærum i 1845 og en Ole Xstophersen, 56 år gammel, på jernverket i 1806, og en til, 63 år gammel, samme sted i 1821. Dette fikk meg til å lure på om de var knyttet til jernverket. (Kilde: Asker kirkebok)Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Morrell Andersen

Fra innlegg nr. 10: CHRISTOPHER OLSEN Christening: 04 NOV 1792 Asker, Akershus, Parents: Father: OLE XTOPHERSEN Mother: XTINE XTOPHERSDR Har noen anledning å se dødsattesten i kirkeboka til denne første sønnen, 12 nov 1792, for å se om morens navn står der? Om det da står Xtine eller Anne.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.