Gå til innhold
Arkivverket

[#30839] Hvor er Øyene?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

En stammor av meg het Synneve Andersdatter Øyene. Hun ble gift med Mikkel Mikkelsen fra Nedre Amla (Kaupanger/Sogndal) 24-03 1833. Stammoren er antagelig født ca. 1800-1810 i Sogndal.Kan Øyene være det samme som Øyane (Luster kommune)(Lars E. Øyane-forfatter.Lars E. Øyane har flere gr. vært i forumet)?Har søkt på Rygh: Norske Gaardnavne.Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og du har flere Øye/Øyen/Øyene-gårder bla annet i Indre Holmedal, Luster, Ejd og Lærdal i S/F.Men jeg ser ingen sammenhengMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Randmo

Øyane er eit område under garden Stedje i Sogndal. Namnet blir i dag brukt om bustadområdet på elveslettene på vestsida av Sogndalselva.Dette kan vera den Synneva Andersdotter du leitar etter:Kyrkjebok for Sogndal [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=1&sql=low%5Fprestegjeld+like+%27sogndal%25%27++AND+low%5Fforenamn+like+%27synn%25%27++AND+low%5Fetternamn+like+%27and%25%27++AND+aar%5Fhending+%3E%3D+1790++AND+aar%5Fhending+%3C%3D+1810+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=0>Lenke Folketeljing 1801, Stedje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Tidligere i dag så var jeg heldig å oppdage hvor Synneve var født i databasen: 'Vigde i Sogn og Fjordane 1669-1922' Hun var født i Stedje (sted) i Sogndal (prestegjeld). Så hun var kanskje født 1799 ifølge forrige innlegg. Men fødselsåret må sjekkes nærmere.Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Hei Kristin.Eg synest fødselsdata til Synneva Andersdt. i 1799, ser litt merkjelig ut. Når ein ser litt nærmare etter står det att ho er født i ekteskap av Anders Ellingsen og Synneva Andersd.. Samtidig som det står att dette er hans 2 og hennar 1 leiemål. Mulig det er sikta til eldste barn av Anders Ellingsen og Synneva Ingebriktd. som var født kort tid etter vielsen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sogndaap&gardpostnr=123434&merk=123434#ovre>Lenke Men så er det slik at i 1801 står Synneva Andersdt. Stedje oppført som barn av Anders Ellings og Synneva Ingebriktd. Og det er trulig ho som dør på ”Øerne” i 1814. LenkeDet fins fleire Synneva Andersdt som får barn i Sogndal, på denne tida. Så det er sjølvsagt mulig att Anders har hatt eit forhold til ei av desse. Men då pleier det ofte stå i merknaden om ein eller begge foreldra eg gift med andre. Har står det berre 2 / 1 leiemål. Så eg ville tru att ,etternavnet til mora og merknaden, er ført feil her.Her er forresten den einaste vielsen eg finn i S&F, mellom ein Anders Ellingsen og ei Synneva i aktuelt tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Nå har jeg fått tid til å se på innlegget fra Marit Rambjør med hennes lenker.Da databasen Døypte i S & F 1669-1895 er registrert av folk på data, så kan det dukke opp feilregistreringer.Så for å prøve å sjekke ut det M. Rambjør nevner (etternavn og merknad), så lurer jeg på om noen har mulighet til å sjekke i kirkeboka (mikrofilm/papirkopi) for aktuelt år 1799 på Synneva Andersdatter (i Stedje) med Anders Ellingsen som far? Se hva som er skrevet på Synneva Andersdatter, født 1799.Kjempefint hvis noen har mulighet til det.Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.