Gå til innhold
Arkivverket

[#30849] GJEDDE/Giedde/Gedde slekta i Vestfold


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Min formoder Helvig (Hedevig) Michelsdatter GIEDDE(1718-1752)døde på Valløy utenfor Tønsberg i 1752, 34 år.Gift med bokholder på Vallø Saltverk Børre Strøm.-Hun var datter av måler og veier i Larvik Michel Pedersen og Margrethe ClemetsdatterAv Gjedde slekta kjenner jeg til disse i Vestfold:-Rigsadmiral Ove Giedde Til Tommerup(1594-1660). Bodde en stund på Sem Kongsgård. Hans barn var: -Regitze Gjedde gm:Ove Bielke. -Margrethe Giedde gm:Holger Vind. -Margarethe(!)Gjedde gm:Niels Lange til Fritzøe. ++?-Det sies at Oves bror Knud(-1612) skal ha vært den samme som Knud Gjedde(-1707)til Vadskjærgaard?,Kanselleriråd. Men det kan umulig stemme da de dør til vidt forskjellig tidspunkt!Oves far skal ha vært Brostrup Gjedde til Tommerup.Kan denne slekta spores ned til 1700-tallet i Vestfold?.Hva kjennes til angående denne slekt her i Vestfold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne.A. Ludvigsen

Hei Slekten krysser min slekt. Jeg har et 'bilde' av ham, vet ikke hvordan jeg skal legge det ut. Du har det kansje, hvis ikke kan jeg sende det. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Hanne!,tror jeg har sett et i Tønsbergs historie,men dette er ikke spesilet godt, så jeg tar gjerne imot et bilde av ham ja.min e-mail er:dawidhow@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Tusen takk Knut!.Oversikten der var jo informativ!. (skal prøve å skumlese igjennom i kveld!)Michel Pedersen far til Helvig Giedde skal ha vært født rundt 1675/78?. Muligens var han Stesønn til Jackob Hansen borger i Sandefjord i 1701. Ellers var han kansje sønn av Peder Simmensen borger i Sandefjord og Margretha Michelsdatter. (Nevnt i skifte etter Peder 4/10-1690).-Ved Byfjorden i Tønsberg på Holmen skal det ha bodd en Ole Pedersen Giedde(ca 1691-1741). Ifølge Tønsbergs historie skal han ha kommet fra Båhuslen.Kansje kommer denne Giedde slekta fra Sverige. Ikke umulig å finne noe forbindelse til Admiral Giedde.Kan jo også være en form for oppkalling,men siden Helvigs søster Siri Margrethe også kalte seg Giedde er vel det kansje mindre trolig?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest knut fasting

Hei. Presten Jonas Wilhelm Gedde-Dahl, f. 1845, virket i Støren, Surendal og Aalesund, g. 1) Köthe Sophie Elisabeth Kirsebom, d.1873, og 2) Bertine Fredrikke Elster, f. 1851.Dette må vel være mannen som er opphavet til slektsnavnet Gedde-Dahl.Kjenner noen til1. bakgrunnen til hans koner Elster og Kirsebom ? 2. etterslekten til disse ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til det aller siste:Det var selvsagt foreldrene til Jonas: Johan Henrik Dahl og Louise Christine Henriette Gedde som inngår ekteskap i Garnisonsmenigheten 19 sept. 1844 som er opphavet til navnet Gedde-Dahl.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.