Gå til innhold
Arkivverket

[#30850] Ingeborg Erichsdatter f.ca 1790 Modum død 15.12.1833- Foreldre?


Gjest Grete wisth
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete wisth

Ingeborg giftet seg med fredrik Clemetsen(Formo) 14.11.1812 (Heggen)forlovere:Hellik Gulbrandsen og Bersvend Clemetsen.Fredrik får barn utenfor ekteskap med Ingeborg Maria Erichsdatter Jaereje, men hun gifter seg med en annen i 1817.Det er et par kandidater på Modum: Ingeborg med foreldre Erik Bjørnsen/Christine Clemetsen (Hovland) og Ingeborg med foreldre Barbro Iversdatter/Erich Hansen (død 1799) men det kan selvfølgelig være andre Ingeborg erichsdøtre.En mulighet (om ikke annet for å eliminere) er å se på skiftet etter Barbro Iversdatter (f.ca 1756) men vet ikke når hun dør.En annen er å se på faddere til barna til Ingeborg. Clemet døpt 1.10.1815. Peder 15.11.1818,Eric 4.11.1821,Maren Johanne 11.1.1824 ,Hellene 22.9.1826 og Hans 19.9.1830,(alle Heggen) kan jo være at det dukker opp navn som kan knyttes til Ingeborgs slekt.(Biblioteket her har dessverre ikke mikrofilm/fiche leser)Er det noen som har kjennskap til familien, eller har gode råd, mottas de med takk.mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei Grete. Jeg er på Statsarkivet på Kongsberg en gang i uken(TIRSDAG), men nå er det sommerlukning. Jeg starter opp igjen i september. Hvis det er noe konkret du lurer på så send meg en mail og jeg kan forsøke å sjekke for deg. bjo-m2@online .no mvh bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete wisth

Hei BjørgKjempeflott,jeg sender en mail i løpet av sommeren(dersom ingen sitter med Ingeborg erichsdatters aner foran seg) Skal bare sammenfatte hva jeg vil ha svar på, slik at det blir konkrete spørsmål.Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Grete!Iflg FamilySearch var Fredrik og Ingeborgs første barn Peder født 20.08.1813 og død 16.08.1818. Hans faddere og fødested kan være viktigere enn for de senere barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øylov Segbø

Hei GreteJeg tror jeg henger meg på diskusjonen. Disse Erichsdøtrene har jeg hatt mye strev med. Jeg kan ikke komme med opplysninger om denne ene aktuelle eller hennes aner, men håpet selv å få noen tips, som kunne lede på rett spor.Jeg har vært veldig usikker på om Ingeborg fra Jar var den rette, men at det skulle dreie seg om to Ingeborger, visste jeg ikke.Hvilken kilde har du brukt for å eleminere den første Ingeborg?Jeg fikk også klarlagt at det var to barn med navnet Peder. Selv har jeg konsentrert meg om Fredrik Clemetsen og har kanskje noe å bidra med der, hvis det skulle være av interesse.Mvh Øylov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Tilbake til faddere til denne Peder nevnt i innleggene (4) og (5).Kirkebok nr. 3 fra Modum, side 402 (Rullefilm HF 397): 'Døpt Nykirke 6. S.p. Tr. - Frederic Clemetsen Formoe og H. Ingeborg EricD. B. Peder, fød 20 Aug. - f. Mari PedersD ib. Kersti PedersD Gjelstad, Bersvend Clemets. Formoe, Gulbrand Helliksen ib. Hans Olsen ib.eje.'Uten å ha kjennskap til hustruens forfedre, peker ved første øyekast ingen av disse seg ut som 'nøkkelfaddere'. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Wisth

Hei Øylov Ellef Du har rett gjen Ellef,fadderne sier ingenting, de fleste er Fredriks familie. Øylov- Når det gjelder Ingeborg Jaer, har jeg vel egentlig brukt elliminasjonsmetoden, Ellef har slått opp i de kirkebøker han har tilgjengelig(rullefilm), og jeg har kverulert!! Iflg. FT1801 bor Ingeborg M sammen med sin mor som er enke(randi Nielsdatter) på Jaer. Det er tydelig at de bare har et leieforhold på gården.Ingeborg er datter av Randi og Erich Hansen Clemetsen Jaereje (hun er født 26.11.1786) Erich begraves på Heggen 1.5.1800.Jeg mener Ingeborg Maria som konfirmeres i Nykirke 1803 (Ingeborg Maria Erichsdatter Jahr) = Ingeborg Jaereje som får barn med Fredrik 1811, men gifter seg med en annen i 1817.m.h.til Fredrik, har jeg vel nogenlunde kontroll på ham , tilbake til ca 1560 (bygdebøker), men jeg tar gjerne imot info, så kan vi sammenlikne, men send det til meg privat på mail er du snill Grevid@gauldalen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.