Gå til innhold
Arkivverket

[#30853] Skifte Nordhordland


Gjest Tore Nordvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Nils Eriksen erdatert 21. mai 1804. Han var enkemann og hadde barna Erich N. Selstø, Iver N. Skouge og Inga, gift med Lasse Thomassen Glesnes.Skifte etter Eli Eliasdatter ble sluttet 3. juni 1834. Hun var da gift med Knud Olsen, men hadde barn fra to tidligere ekteskap i tillegg til en datter med enkemannen: 1) Elias Thorsen Glesnes var død, og hadde etterlatt seg datteren Elie Eliasdatter, 14 år, 2) Johannes Olsen Kausland, 3) Brithe Thorsdatter, gift med Mikkel Endersen Kausland, 4) Anne Olsdatter, gift med Iver Larsen Telle, men død og hadde etterlatt seg Lars Iversen, 16, Ole Iversen, 14, og Brithe Iversdatter, 12 år, 5) Abelone Knudsdatter, gift med Mons Johannessen Glesnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Tore,Vet du noe mer om opphavet til Elis ektemann nummer to, Ole Johannesen? I mannskapsrullene (ekstrarullene D no 6) står han oppført som fødd i 1748 på garden Lunde - hvilken Lunde er dette?Vet du videre om Eli, som var født og konfirmert fra Forland, noensinne bodde på Møgster med foreldrene - de døde vel der begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Hei HeidiNei, Ole Johannesen sitt opphav er for meg førebels ukjend. Det var vel eg som fann ut at det stod Lunde i denne ekstrarullen, men problemet er at det berre stod Lunde, og ikkje kva Lunde det var. Normalt blei det notert kva prestegjeld det låg i når det ikkje var det prestegjeldet vedkomande sokna til. Eg veit ikkje kor mykje lit me skal feste til denne opplysninga, og når eg hugsar etter var eg ikkje heilt sikker på om det stod Lunde. Eg spurde Kenneth Bratland, og han meinte at det stod Lunde. Dessverre gav ikkje skiftet etter Eli Eliasdotter oss fleire opplysningar, heller ikkje skiftet etter Ole Johannesen sjølv som eg har lese i original.Eli Eliasdtr sine foreldre var vel Elias Nilsen Forland og Bente Marie Andersdtr f. Bakkasund. Begge dei døydde vel medan dei var buande på Forland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.