Gå til innhold
Arkivverket

[#30860] Petter Tollefsen Tangen


Gjest Odd Annar Tangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Annar Tangen

Jeg har lett i mange år etter Petter Tollefsen Tangen (P.T.T.), uten hell. Han er etterlyst mange ganger i mange fora. Min oldefar er tydelighvis ikke enkel å finne. Jeg har få opplysninger om han.Det jeg vet er at han ble utlagt som far til Henrik Edvard i Nidarosdomen 22/6 1856. Ellers er han omtalt i amtmannens arkiver som bidragspliktig 1856/7. Da bodde/arbeidet han i Tr.heim. Folketellingene 1865 og 1875 finnes han ikke etter mine søk. I amtmannens arkiver står det 'af Størdalen'. Jeg har trodd det var Stjørdal. Min bestefar, Henrik Edvard flyttet etter 1900 til Stjørdal, så jeg har alltid trodd at Stjørdal var P.T.T.s fødested. Men uten og finne han i kirkebøker og heller ikke noen Tollef Tangen i de samme kirkebøker med rause tidsintervall må jeg bare høre hva dere der ut vet. Er det noe sjangs for å finne denne P.T.T. ? M.V.H. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Muligens samme person, født 22 MAI 1827, døpt 04 JUN 1827, Laanke, Nord Trøndelag. Foreldre: Tollef Johansen & Jertru Johnsdatter LenkeEller har du 'sjekket' han ut tidligere...? :-)Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Jan Peter Ja, du er nok inne på noe der. Jeg har vært klar over denne Petter Ekren en del tid, men har ikke funnet at det er den riktige. Hans alder skulle så absolutt passe til min Petter. Men at min Petter bruker Tangen har gjort meg i tvil. Ingen av Petter Ekrens forfedre/mødre har noen tilknytning til Tangen. Heller ikke hans kone. Heller ikke under gården Tangen i Stjørdal finnes noen Tollef. Petter Ekren var gårdbruker, mens min Petter var arbeider ved Trolla bruk i Tr.heim en stund, så anleggsarbeider i 1857.Petter Ekren gifter seg i 1858, så jeg har ikke sjekket han helt ut, bare lagt han til side under 'tvilsom men mulig'. Men hvis P.T.T. ble sjømann etterhvert, er det mulig og spore han noested.? V.H. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Odd Annar Tangen

Hei. Har ikke kommet så veldig mye lengre med Petter. Eneste nye er i en søknad til stiftamtmannen i Trondheim der Petter søker om nedsettelse av bidraget. Jeg forstår det slik at det er min Petter som egenhendig har skrevet søknaden. Det nye her er at han har skrevet under som Petter Pedersen Tangen, 18.april 1857. Om det blir lettere og finne han ut fra disse nye opplysningene er ikke godt å si. Peder/Petter Tangen er jo ikke så uvanlig på 17/og 18hundre tallet, men å finne rette forbindelse er jo min utfordring. Vennlig hilsen Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.